SIYASET BILIMI VE ULUSLARARASI İLIŞKILER (İNGILIZCE) (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI500
Ders İsmi: Uluslararası İlişkiler Teorileri
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Doğan Şafak POLAT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı,
- Öğrencileri genel olarak uluslararası ilişkiler olarak anılan şeyleri anlamak için farklı bakış açıları veya entelektüel çerçevelerle tanıştırmak (birçoğu uluslararası, ulusötesi, küresel veya dünya politikası gibi terimleri tercih etse de) ve bu bakış açılarını olayları, süreçleri anlamak için uygulama yeteneğini geliştirmek, Uluslararası ilişkiler teorilerinin temel varsayımlarını, kavramsal ve teorik anlayışlarını incelemek ve bunları hem çağdaş olaylarla hem de tarihsel süreçlerle ilişkilendirmek, katkılarını ve eksikliklerini değerlendirmek, öğrencilerin Uluslararası İlişkiler disiplininin (uluslararası) konusunun/nesnesinin bir çalışma alanı olarak nasıl inşa edildiğine dair eleştirel bir anlayış geliştirmelerini sağlamak, teori ve pratik arasındaki ilişkiyi incelemek ve "uluslararası" hakkında teori oluşturmanın disipliner ve politik zorluklarıyla ilgilenmek dersin amacıdır.
Bu derste
(a)dünyanın nasıl çalıştığını daha iyi anlayacağımız için sosyolojik/teorik;
(b) metateorik, yani dünyayı nasıl inceleyeceğimiz hakkında biraz düşüneceğiz; Ve
(c) pratik, yani dünyada olduğu gibi ve olabileceği gibi nasıl yaşayacağımızı düşüneceğiz.
Dersin Hedefi: Bu dersin temel hedefi, öğrencileri uluslararası politikanın disiplin çalışmaları kapsamında tanımlanan uluslararası ilişkiler (IR) teorileriyle tanıştırmaktır. Temel hedef, uluslararası ilişkiler teorisindeki temel tartışmaların yanı sıra temel bilimsel geleneklere ilişkin kapsamlı ve ayrıntılı bir genel bakış sağlamaktır. Bu şekilde öğrenciler temel kavram ve konulara ilişkin tartışmalara aşina olacaklardır. Ders, uluslararası ilişkiler kuramlaştırmanın ontolojik, epistemolojik ve metodolojik sorunlarını araştırıyor ve 21. yüzyılda uluslararası siyaset teorisi hakkında süregelen tartışmaları inceliyor.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çağdaş uluslararası ilişkiler teorisindeki önemli tartışmalar hakkında eleştirel düşünmeyi ve yazmayı öğrenmek, uluslararası politika hakkında düşünmek için farklı çerçeveleri açıklamak, uluslararası siyaset teorisindeki çeşitli fikirleri, kavramları ve metinleri ve bunların ortaya çıktığı tarihsel bağlamları tartışmak, Çağdaş uluslararası politikayı açıklamanın, anlamanın ve yargılamanın alternatif yollarının güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmek dersin sonunda elde edilecek kazanımıdır.
  2) Uİ düşüncesine hâkim olan farklı perspektifleri anlamak.
  3) Diplomatik ve siyasi olayları farklı Uİ perspektiflerinden açıklayabilmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslararası İlişkiler Teorilerine Giriş
2) Uluslararası İlişkilerde Büyük Tartışmalar
3) Realizm, Uluslararası İlişkilerde Realist Teori
4) Liberalizm, Uluslararası İlişkilerde Liberal Teori
5) Marksizm, Uluslararası İlişkilerde Marksist Teori
6) Uluslararası Politik Ekonomi
7) Uluslararası Rejim Teorileri
8) Uluslararası İlişkilerde İngiliz Okulu
9) Uluslararası İlişkilerde Postyapısalcılık
10) İnşacı Teoriler
11) Kopenhag Okulu
12) Post Kolonyalizm
13) Eleştirel Teori
14) Feminizm ve Yeşil Teori
Diğer Kaynaklar: o Morgenthau Hans J. (1948) Politics Among Nations. New York, NY: Knopf.
o Gilpin, R. (1981) War and Change in World Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.∗
o Griffiths, M (Ed.) (2007) International Relations Theory for the Twenty-First Century. London and New York: Routledge. (From here on IRT)
o Bell, D (2009) “Writing the World: Disciplinary History and Beyond” International Affairs, 85(1): 3-22.
o Bell, D. (Ed.) (2007). Victorian Visions of Global Order. Cambridge: CUP.
o Brown, C (2016) “Review Article: International Political Theory Today” Millennium: Journal of International Studies. 45(2)
o Brown, C (2000) “International Political Theory: a British Social Science?” British Journal of Politics and International Relations, 2(1).
o Hobson, J (2012) The Eurocentric Conception of World Politics. Cambridge: CUP. Special Forum on Hobson’s book in Millennium 42(2) (2014).
o Hoffman, S (1987) “An American Social Science: International Relations” Deadalus 106(3): 41-60.
o Jackson, PT (2010) The Conduct of Inquiry in International Relations: Philosophy of Science and Its Implications for the Study of World Politics. New York: Routledge.
o Schmidt, B (1998) The Political Discourse of Anarchy: A Disciplinary History of International Relations. New York: SUNY Press.
o Shilliam, R (2011) “The Perilious but the Unavoidable Terrain of the Non-West” in Shilliam, R (Ed.) IR and Non-Western Thought. London: Routledge.
o Special Issues: Dealing with Difference: Problems and Possibilities for Dialogue in IR” Millennium: Journal of International Studies 39 (3).
o Tickner, A (2013) “Core, periphery and (neo)imperialist International Relations” European Journal of International Relations, 19(3).
o Tickner, A and Blaney, D (Eds.) (2012) Thinking IR Differently. London: Routledge.
o Vitalis, R (2005) “Birth of a Discipline” in Lon and Schmidt (Eds.) Imperialism and Internationalism in the Discipline of IR. New York: SUNY Press.
o Waever, O (1998) “The sociology of a not so international discipline” International Organization.
o Wight, M (1960) “Why is there no international theory?” International Relations, 2(1)
o Cox, R (1981) “Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory” Millennium: Journal of International Studies 10(2)
o Walker, RBJ (1993) “International Relations as Political Theory” in Walker, RBJ Inside/Outside: International Relations as Political Theory, Cambridge: CUP.
o Rosenberg, J (2017) “International Relations in the Prison of Social Science” International Relations 30(2): 127-153
o Hamati-Ataya, I (2013) “Reflectivity, Reflexivity, Reflexivism: IR’s “Reflexive Turn” –and Beyond” European Journal of International Studies19(4):6693694.
o Special Issue, “The End of International Relations Theory?” Dunne, T, Hansen, L, Wight, C (Eds.) (2013) European Journal of International Relations, Vol. 19, No. 3, 2013..
o Morgenthau, H (1948) “International Politics: A Dual Approach” in Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace
o Waltz, K (1979) “Reductionist and Systemic Theories” in Theory of International Politics. Reading, Massachussets: Addison-Wesley PC.
o Waltz, K., (1959) Man, the State, and War: A Theoretical Analysis. New York, NY: Columbia University Press.
o Waltz, K. (1979) Theory of International Politics. Reading, MA: Addison-Wesley.
o Williams, MC. “The Hobbesian Theory of International Relations: Three Traditions,” in Jahn, B (Ed). Classical Theory in International Relations. Cambridge: CUP.
o Bull, H (1977) “The Concept of Order in World Politics” in The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. New York: Palgrave.
o Clark, I (2009) “Towards an English School Theory of Hegemony”, EJIR 15(2): 203-228.
o Wendt, A. (1999) Social Theory of International Politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
o Wendt. A. (1998) “On Constitution and Causation in International Relations.” Review of International Studies 24 (5): 101–118.
o Axelrod, R and Keohane, R (1985) “Achieving Cooperation under Anarchy: Strategies and Institutions” World Politics 38: 226-254.
o Mearsheimer, John J. and Stephen M. Walt (2013) “Leaving Theory Behind: Why Simplistic Hypothesis Testing Is Bad for International Relations.” European Journal of International Relations 19 (3): 427–457.
o Price, R (1995) “A Genealogy of the Chemical Weapons Taboo” International Organization 49(1): 73-103.
o Anievas, A, Nisancioglu, K (2015) “The Ottoman-Habsburg Rivalry over the Long Sixteenth Century” in How the West Came to Rule: The Geopolitical Origins of Capitalism, London: Pluto Press.
o Brown, C (1994) “’Turtles All the Way Down’: Anti-Foundationalism, Critical Theory and IR” Millennium 23(2): 213-236.
o Der Derian, J (2000) “Virtuous War/Virtual Theory” International Affairs pp.771-788
o Tickner, J.A., True, J. (2018) “A Century of International Feminism: From World War 1 Women’s Peace Pragmatism to the Women, Peace and Security Agenda” International Studies Quarterly 62(2): 221-233.
o Tickner, A (2003), “Seeing IR Differently: Notes from the Third World” Millennium: Journal of International Studies. 32(2).
o Tickner, Arlene (2013) “Core, Periphery and (neo) Imperialist International Relations.” European Journal of International Relations 19 (3): 627–646.
o Muppidi, H (2012) “Shame and Rage” in Colonial Signs of International Relations. Columbia: Columbia University Press.
o Sajed, A (2019) “How we fight: Anticolonial Imagineries and the Question of National Liberation in the Algerian War” Interventions

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Siyasi gelişmeleri ve uluslararası ilişkileri, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teoriler ışığında incelemek
2) Uluslararası çatışmalar ve çatışma çözümü alanlarında teorik bilgi edinmek
3) Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanındaki teorik bilgileri, güncel küresel ve bölgesel siyasi olgulara uygulayabilmek

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 45
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 40
ARA SINAV (Vize) 1 5
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 10 50
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 182
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6