SIYASET BILIMI VE KAMU YÖNETIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK703
Ders İsmi: Türk Dış Politikası
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Doğan Şafak POLAT

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Osmanlı İmparatorluğunun son döneminden başlayarak günümüze kadar geçen süreçte Türk Dış Politikasının temel dinamiklerini analiz etmek ve incelemektir. Türkiye’nin kuruluşundan günümüze kadar izlediği dış politika ile karar alma süreçleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Dolayısıyla, Türk dış politikası tarihine ilişkin akademik bir bilginin sunulması, öğrencilerin hem Türk dış politikasındaki gelişmeleri belli bir tarihsel perspektifle kavrayabilmelerini hem de gelecekteki dış politika pratikleri ile karar alma süreçlerine ilişkin öngörülerde bulunabilmelerini sağlayacaktır.
Dersin Hedefi: Türk Dış Politikası dersi, Türkiye’nin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemde dış politika teorisi ve pratiğinin değişim geçirdiği evreleri tespit etmekte ve her bir dönemi ayrıntılarıyla ele almaktadır. Bu derste, Türkiye’nin içinde yer aldığı uluslararası sistem ve dolayısıyla uluslararası gelişmeler ile bölgesel etkenler bağlamında Türk dış politikasının geçirdiği temel değişimlere odaklanılmaktadır. Bunun yanı sıra, Türkiye’nin girdiği ittifaklar sistemi, uluslararası sistemdeki aktörlerle ve komşularıyla yaşadığı temel dış politika sorunları ile karar alma süreçleri de ele alınacak konular arasındadır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türk dış politikasının tarihsel süreci hakkında bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dış politikayı uluslararası gelişmeler ışığında kavrayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dış politikaya ilişkin sorunlara çözüm önerileri sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Derse giriş, Osmanlı Son Dönem Dış Politikası (1774-1922)
2) Atatürk Dönemi Dış Politikası (1922-1938)
3) İnönü Dönemi Dış Politikası(1938-1950)
4) Menderes Dönemi Dış Politikası (1950-1960)
5) Askeri Vesayet Döneminde Dış Politika (1960-1973)
6) Ecevit ve Milli Cephe Dönemi Dış Politikası (1973-1980)
7) Darbe’nin Gölgesinde Dış Politika (1980-1987)
8) Özal Dönemi Türk Dış Politikası (1993 – 1999)
9) Koalisyonlar Dönemi Dış Politikası (1993-1999)
10) Avrupa Birliği Ekseninde Dış Politika (1999-2002)
11) Ak Parti Dönemi Dış Politikası (2002-2009)
12) Yapısal Krizler Sarmalında Dış Politika (2013-2017)
13) Küresel ve Bölgesel Güçlerle ilişkiler (2017-2020)
14) Küresel ve Bölgesel Güçlerle ilişkiler (2021’den Günümüze) Genel değerlendirme
Diğer Kaynaklar: o Baskın ORAN, Türk Dış Politikası, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, 3 Ciltlik, İstanbul İletişim Yayınları, 2001 ve 2013.
o Deringil, Selim, Denge Oyunu: İkinci Dünya Savaşı’nda Türkiye’nin Dış Politikası, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000.
o Fırat, Melek, 1960-1971 Arası Türk Dış Politikası ve Kıbrıs Sorunu, Ankara, Siyasal Kitabevi, 1997.
o Hale, William, Türk Dış Politikası: 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, Mozaik, 2003.
o Oran, Baskın (ed.), Türk Dış Politikası, C. I: 1919-1980, İstanbul, İletişim, 2004.
o Sever, Ayşegül, Soğuk Savaş Kuşatmasında Türkiye, Batı ve Orta Doğu: 1945-1958, İstanbul, Boyut Kitapları, 1997.
o Balcı, Ali, Türkiye Dış Politikası- İlkeler-Aktörler ve Uygulamalar, ALFA, 2. Baskı, İstanbul, 2017.
o Sönmezoğlu, Faruk, Son Onyıllarda Türk Dış Politikası, 1991-2015, DER Yayınları, İstanbul, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Siyaset, yönetim, siyasi tarih, ekonomi ve hukuk alanlarında kuramsal bilgiye sahiptir. Bunları karşılaştırabilmekte ve yazılı olarak ifade edebilmektedir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeleri takip eder, temel sorunları bilir.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak karşılaştığı verileri, olguları, sorunları analiz eder, karşılaştırır, tanımlar ve farklı çözüm önerileri sunabilir. Kalitatif ve kantitatif Sosyal Bilim araştırma yöntemlerini kullanabilmektedir.
3) Topluma, sosyal çevresine ve kendine karşı sorumlu birey olma duyarlılığını kazanır.
4) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki konularda bireysel olarak çalışma yapar.
5) Alanıyla ilgili araştırma tekniklerini, analitik düşünme yeteneğini ve bilgisini kullanır.
6) Kavram, kuram ve küresel hususlara nesnel ve eleştirel bakabilir.
7) Vaka odaklı çalışmalarda stratejiler ve siyasalar geliştirebilmektedir.
8) Disiplinler arası ve çok-disiplinli yorum ve analiz yapabilme becerisine sahip olup, farklı sosyal bilim dalları arasında ilişki kurabilir.
9) Analiz sonuçlarını ve araştırma bulgularını başta makale, rapor ve sunum olmak üzere çeşitli formatlarda ifade eder.
10) Profesyonel, akademik ve sivil topluma rahat adapte olmaya hazırdır.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 28
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 93
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3