DIŞ HEKIMLIĞI (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DNT 113
Ders İsmi: Committee 3: Biological Regulation
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 2 7 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. M.D. H. Yegane Güven (Biochemistry) / Asst. Prof. Hande Koçak (Medical Biology) / Prof. M.D. Tangül Müdok -- Asst. Prof. Türkân Sarıoğlu (Histology and Embryology) / Asst. Prof. Hasan Hüseyin Şahin (Physiology) / Asst. Prof. Cevdet Nacar (Biophysics)

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: To understand the mechanisms of intracellular regulation. To associate various chemical regulations with intracellular organelle ultrastructure. To comprehend macromolecular structure and biosynthesis. To understand metabolic control mechanisms. To know phenotypic variations (epigenetics) that are hereditary and not genetic.
Dersin Hedefi: To know the mechanisms and control of transcription and translation in the cell. To comprehend active and inactive synthesis areas in nucleolus organelle where RNA synthesis from DNA is performed. To comprehend epigenetics and epigenome. To understand DNA and RNA sequencing and discuss its use in biotechnology, forensic medicine, and medical diagnosis. To learn about genetic treatments in diseases.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Students know the transcription mechanisms of RNA from DNA.
  2) Students know the location of nucleolar synthesis, where the synthesis of rRNA from rDNA within cell ultrastructure is performed.
  3) Students know the chemistry of intracellular free radicals and antioxidants.
  4) Students know intracellular macromolecular synthesis pathways and control mechanisms
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Students discuss the regulation of the biological system
  2) Students list the intracellular location of gene control mechanisms at the ultra-structural level.
  3) Students lists antioxidants.
  4) Students know the chemical structure and synthesis mechanisms of macromolecules.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Students exhibit responsibility and self-discipline.
  2) Students have productive and questioning personalities.
  3) Students use their mother tongue effectively, strive to use their foreign language.
  4) Students can work independently and take responsibility.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
10) BIOCHEMISTRY: Biological Oxidations MEDICAL BIOLOGY: RNA transcription mechanism, RNA function HISTOLOGY- EMBRIOLOGY: Nucleolus BIOPHYSICS: Structure of Magnetic Resonance Device
11) BIOCHEMISTRY: Free radicals, Antioxidants, Antioxidant Nutrients MEDICAL BIOLOGY: Genetic code, protein synthesis BIOPHYSICS: Ultrasonography
12) BIOCHEMISTRY: Nucleic Acids and Protein Synthesis Laser Physics-1 MEDICAL BIOLOGY: Control mechanisms of gene expression at transcription and translation level BIOPHYSICS: Laser Physics-1
13) BIOCHEMISTRY: Hormones and Biochemical Mechanisms of Action MEDICAL BIOLOGY: Epigenetics and Epigenome BIOPHYSICS: Laser Physics-2
14) BIOCHEMISTRY: Lipids and their Biological Importance MEDICAL BIOLOGY: DNA and RNA sequencing with DNA replication/ Gene Therapy
Diğer Kaynaklar: Biochemistry:
** Wictor W. Rodwell, D. A. B., Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. (2019). Harper'ın Resimli Biyokimyası (31 ed.). Güneş Tıp Kitabevi.
** Gürdöl, F. (2021). Tıbbi Biyokimya (5 ed.). Nobel Tıp Kitapevi.
Tıbbi Biyoloji ve Genetik:
** Geçkil, H., Özmen, M., & Yeşilada, Ö. (2011). Moleküler Hücre Biyolojisi. Palmae yayıncılık.
** Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Öner, C. (2011). Genetik kavramlar. Palme Yayıncılık.
** Allison, L. (2014). Temel Moleküler Biyoloji. Palme Yayınevi.
Histology-Embriology:
** Junqueira, L. C. U., Carneiro, J., Aytekin, Y., & Solakoğlu, S. (2009). Temel histoloji: text & atlas. Nobel Tıp Kitabevleri.
** Mescher, A. (2015). Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
** Demir, R. (2006). Histoloji ve Hücre Biyolojisi: Patolojiye Giriş. Palme Yayıncılık.
** Ross, M., & Pavlina, W. (2014). Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (6. Baskı). B. Baykal (Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
** Yüncü, P. D. M. (2016). Genel Histoloji ve Genel Embriyoloj. Çukurova Nobel Tıp Kitapevi.
** Can, A. (2018). Yaşam Bilimlerinde A’dan Z’ye Mikroskopi. Ankara Nobel Tıp Kitapevi.
Biophysics:
** Hüseyin OZAN TEKİN, M. D., Ali SALAR, Barış CAVLI, Mustafa Cantay GÖK. (2020). Manyetik Rezonans Görüntüleme Teknikleri ve Temel Prensipler. Kongre Kitapevi.
** Ahmet Fatih KOCAER, B. C., Birnur YILMAZ, Ceren ÖZTÜRK, Fatih BEŞEVLİ, Halil BOZKAYA, Hüseyin Ozan TEKİN, Miraç KAMIŞLIOĞLU, Murat DÜNDAR, Orhan OYAR, Türkan UZ İKİZCELİ. (2018). X Işınları Görüntüleme Teknikler. Kongre Kitapevi.
** Aydın, R. (2016). Lazer ve Tıp Uygulamaları. ODTÜ Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 5 40
Laboratuvar 5 10
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 5 40
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 3 9
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 143
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4