PSIKOLOJI (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY209
Ders İsmi: Behavioral Procedures on Development
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Uzman Psikolog Ceylan Ayseli

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin
▪ gelişimsel psikopatoloji ile ilgili temel kavramlara ve teorik çerçeveye aşinalık göstermek,
▪ çocukluk ve ergenlik döneminde psikolojik bozukluklarla ilgili belirtileri tespit etmek,
▪ Risk faktörlerini, etiyolojiyi belirlemek ve tedavi tekniklerine aşina olmak,
▪ eleştirel düşünce sergilemek gibi beceriler geliştirmesi beklenmektedir.
Dersin Hedefi: Bu ders, öğrencilere erken dönem gelişimde uyumsal olmayan gelişimin derinlemesine araştırılmasını sağlamak için tasarlanmıştır. Çocukluk ve ergenlik dönemindeki psikolojik sorunların duygusal, davranışsal ve bilişsel yönleri gelişimsel kapsamda incelenecektir. Etiyoloji, prognoz, risk faktörleri, koruyucu faktörler ve müdahale tekniklerine değinilecektir.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişimsel psikopatoloji kapsamındaki psikolojik bozuklukların seyri ve tedavisi konusundaki kavram ve açıklamaları temel düzeyde bilir.
  2) Genetik ve çevresel faktörlerden etkilenen ruhsal rahatsızlıkların etiyolojisini kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukluk, ergenlik ve yetişkinlik dönemlerinin gelişimsel eşikleri ve meseleleri ile ilişkili olarak temel psikopatoloji formülasyonu yapar.
  2) Çocukluk/ergenlik dönemi psikolojik bozukluklarını etkileyen genetik ve çevresel etkenleri anlamak için klinik formülasyonlarda ve araştırma planlamalarında güncel gelişmeleri temel düzeyde uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukluk/ergenlik dönemi psikolojik bozukluklarını etkileyen genetik ve çevresel etkenleri anlamak için klinik formülasyonlarda ve araştırma planlamalarında güncel gelişmeleri temel düzeyde tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Gelişim İlkeleri Psikopatoloji, Tarih ve Teorik Yaklaşımlar Değerlendirme Yöntemleri Risk faktörleri
2) Gelişim İlkeleri Psikopatoloji, Tarih ve Teorik Yaklaşımlar Değerlendirme Yöntemleri Risk faktörleri
3) Çocukluk Çağı Depresyonu İçselleştirilmiş Sorunlar Anaklitik depresyon Majör Depresyon Tanı Kriterleri Eştanılar Etiyoloji Nesne İlişkileri Kuramı ve Depresyon
4) Çocuklukta Kaygı Bozuklukları Ayrılık Kaygısı Bozukluğu Seçici Mutizm (Mutizm) Spesifik Fobi Sosyal Anksiyete Bozukluğu (Sosyal Fobi) Yaygın Anksiyete Bozukluğu
5) Sosyal Anksiyete Bozukluğu (Sosyal Fobi) Yaygın Anksiyete Bozukluğu Obsesif kompulsif bozukluk
6) Deri Yolma Bozukluğu – Saç Yolma Bozukluğu Travma ve Tetikle İlgili Bozukluklar Reaktif bağlanma bozukluğu Travmatik stres bozukluğu sonrası
7) Karşı Gelme Bozukluğu
8) Ara Sınav
9) Tavır/Davranış Bozukluğu
10) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
11) Çocuklarda ve Ergenlerde Yeme Bozuklukları
12) Otizm Spektrum Bozukluğu ve Reaktif Bağlanma Bozukluğu
13) Öğrenme Bozuklukları
14) Vaka Çalışması İncelemesi
15) Vaka Çalışması İncelemesi
Diğer Kaynaklar: Austin, V. L. & Sciarra, D. T. (2009). Children and Adolescents with Emotional and Behavioral Disorders. Pearson Education.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikolojinin tüm alt alanlarıyla (Klinik Psikoloji, Gelişim Psikolojisi, Endüstri-Örgüt Psikolojisi, Sağlık Psikolojisi, Adli Psikoloji, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Psikoloji, Nöropsikoloji, Spor Psikolojisi vb.) ilgili kavramları özümser.
2) Psikoloji kuramlarını ve insan davranışlarını kuramsal temellere dayanarak açıklar.
3) İnsan ve hayvana özgü bilişsel süreçlerin sinir sistemindeki alt yapılarını açıklar.
4) Bilimsel ilkeler çerçevesinde bağımsız araştırmalar yapar.
5) Psikolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını, gelişimini, alt alanlara ayrışma sürecini tarihsel bir perspektif içinde inceler.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini uygular.
7) Çalışma yaşamında var olan insanın bilişsel, duygusal ve davranışsal özelliklerini kavrar.
8) İlgilendiği konularla ilgili problemler için bilimsel araştırmalar yürütür.
9) İnsan insana iletişim sürecinin temelini oluşturan grup dinamiklerini ve tekniklerini uygular.
10) Çağdaş bilgi-işlem ve mesleki cihazları öğrenir.
11) Toplum içindeki insan davranışlarını hem olağan hem olağanüstü durumlarda değerlendirir.
12) Psikoloji biliminin temel etik, ilke, değer ve kurallarını davranışa dönüştürür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 24
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 12 12
Proje Hazırlama + Sunma 1 10
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 4 32
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5