HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 719
Ders İsmi: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Burcu Özkan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, hemşirenin ve diğer cerrahi ekip üyelerinin rol ve sorumlulukları ve ameliyat girişiminin güvenli koşullar içinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Bu ders; Ameliyathanede bulunması ve oluşturulması gereken standartları, ameliyathane yapı, mimarisi ve yönetimini, ameliyathanede hasta pozisyonları, ameliyathane ekibini ve özellikle scrub ve sirküle hemşirenin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliğini kapsar.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Ameliyathane organizasyonunu ve yönetimini tanımlayabilme.
  2) Ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını tanımlayabilme
  3) Ameliyathanede hasta, çalışan ve çevre güvenliğini açıklayabilme
  4) Pozisyon verme ve buna ilişkin komplikasyonları açıklayabilme
  5) Ameliyathanede etik kuralları ve yasal konuları açıklayabilme
  6) Ameliyathanede enfeksiyon kontrolü ve buna ilişkin temel kavramları açıklayabilme
  7) Ameliyathane hemşireliğinde yeni yaklaşımları ve kanıta dayalı uygulamaları takip edebilme
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemdeki hastaların karşılaştığı sorunları yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirebilme
  2) Ameliyathane hasta bakım sürecini yürütebilme
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ameliyathanede bakım süreci ile ilgili sorun yaşayan bireyi tanır, duruma yönelik müdahale edebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ameliyathane ve Ameliyathane Hemşireliği Tarihçesi
2) Ameliyathane Hemşireliği Görev, Yetki ve Sorumlulukları
3) Ameliyathanede Organizasyon ve Yönetim, Ameliyathanenin Fiziki Yapısı, Donanımı, Kullanılan Malzemeler
4) Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Asepsi, Antisepsi Kavramları ve Ameliyathanede Enfeksiyon Kontrolü
5) Ameliyathanede Hasta Bakımı (Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası)
6) Ameliyathane Hazırlığı, Ameliyathanede Mayo Masasının Hazırlanması, Hasta Kabulü ve Hasta Transferi
7) Cerrahi Aletler ve Dikiş Materyalleri
8) Anestezi, Analzeji ve Sedasyon
9) Pozisyon Verme ve Komplikasyonların (Basınç Yarası, DVT vb) Önlenmesinde Hemşirenin Sorumlulukları
10) Kanama Kontrolü, Pansumanlar, Drenler
11) Ameliyathanede Hasta Güvenliği
12) Ameliyathanede Çalışan Güvenliği
13) Ameliyathanede Çevre Güvenliği
14) Ameliyathanede Yasal ve Etik Konular
Diğer Kaynaklar: 1. Erdil, .F, Elbaş Özhan, N.(2001); Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Aydoğdu-Ofset Ltd.Şti, Genişletilmiş 4. Baskı, Ankara.
2. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2010); Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 1. Ed. Nobel Tıp Kitabevi, Adana.
3. Aksoy, G., Kanan, N., Akyolcu, N. (2012); Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
4. Akyolcu, N., Kanan, N., Aksoy, G. (2017); Cerrahi Hemşireliği II, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
5. Akyolcu, N., Aksoy, G., Kanan, N. (2011); Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Aytaçoğlu B.N. Cerrahi Hemşireliği ve Ameliyathane Teknikerliği Ders Kitabı, 2019
7. Uçak H. Ameliyathane Yönetim ve Organizasyonu
Medical-Surgical Nursing Care
Operating Room Nursing
Surgical Nursing Advancing Practice
AORN, EORNA resmi internet siteleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

6

7

1

2

Program Kazanımları
1) Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir 3
2) Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür 3
3) Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 3
4) Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. 3
5) Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar 3
6) Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. 3
7) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır 3
8) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. 3
9) Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. 3
10) Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası toplantı ve eğitimlere katılır. 3
11) Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar. 3 3
12) Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar 3 3
13) Toplumsal değerler ve yasal düzenlemelere uygun davranır 3 3
14) Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. 3 3
15) Bütüncül Sağlık Bakım Felsefesine inanır 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 12 12
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav 2 4
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3