FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR315
Ders İsmi: Tıbbi Etik ve Hasta Hakları
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Murat Mahmut BAYIK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tıbbi etik ile ilgili etik kavram ve ilkeler, yasalar ve yönetmelikler ile ülkemizde sağlık hizmetlerinin yapısı ve sorunlarını öğretmek.
Dersin Hedefi: Felsefi Etik ve Tıbbi Etiğin tarihsel gelişim sürecini bilme, Hasta hakları konusunda bilgi sahibi olma, Sağlık hizmetleri mesleğini etik ilkeler çerçevesinde, yasal mevzuatın bilincinde olarak uygulama.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Etik karar vermede modellerini tartışabilir.
  2) Sağlık ve fizyoterapi alanında etiğin önemini tartışabilir.
  3) Etik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Etik problemlerin özelliklerini açıklayabilir.
  2) Yaşam sürecinde sağlık bakım etiği ile ilgili olayları tartışabilir.
  3) Araştırma ve yayın sürecinde etiği açıklayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilim, teknoloji ve sağlık alanındaki gelişmelerin sağlık hizmetlerine yansımaları doğrultusunda, temel, kuramsal, uygulamalı bilgi, beceri ve tutuma sahip olur.
  2) Güvenli, maliyet etkin ve yüksek kaliteli sağlık bakımının sağlanması ve geliştirilmesinde liderlik eder.
  3) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir, en az bir yabancı dil bilir, etkin rapor yazma, anlama ve sunum yapabilme becerisine sahiptir.
  4) Değerlere ve etik ilkelere uygun davranarak bireyleri, aileyi, toplumu ve mesleğini savunur.
  5) Birey, aile, toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda bütüncül bakış açısıyla veri toplar, güncel ve kanıta dayalı girişimleri uygular, sonuçları değerlendirir, gerekli kayıtları tutar.
  6) Bakım, araştırma, eğitim ve yönetim faaliyetlerinde insan haklarına ve onuruna saygı gösterir, ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) "Etik tanımı, Antik çağlardan günümüze etik, Etik ve Ahlak, Ahlak tanımı, Ahlak kavramını oluşturan toplumsal ögeler, Meslek etiği ve Ahlak, Etiğin sorunları"
2) "Tıbbi Etik ve etik kavramları, Tıpta etik ilkeler, Tıpta sorumluluklar, Tıpta etik kodlar ve karar verme"
3) Etik ilkeler, Kurallar, Etik kod, Etik kavramlar, Etik-hukuk ilişkisi, Etik değerlendirme, Etik karar verme
4) Klinik etik, Araştırma etiği, Etik kurullar ve sorumlulukları
5) Etik ve deontoloji, Hekim andı, Tıbbi etik düzenlemeleri
6) Tıp etiğinde çözüm bekleyen konular ve sorunlar, Tıbbi etikte ikili ilişkiler, Konsültasyon
7) Hekimin görev ve ödevlerinde evrensel görüş, Tıbbi etik konusunda mevzuat ve bildirgeler
8) Vize Sınavı
9) Etik ilişki, Hekim hakları, Hekim-hasta ilişkisinde kurallar, Hekimlik meslek etiği kuralları
10) İnsan hakları, Dünyada insan hakları, Hekim ve insan hakları, Lizbon, Amsterdam, Helsinki, Bali bildirgeleri
11) Hasta hakları ve sağlık hakkı, Etik ilişki
12) Hak ve ödevler, Hasta sorumlulukları, Temel ilkeler, Ulusal mevzuat
13) "Hasta hakları, Aydınlatma ve Onam, Acil durumlarda aydınlatma ve onam, Tıbbi araştırmalarda aydınlatma ve onam, Sır mahremiyet ve gizlilik"
14) Tıbbi kayıtların korunması
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: "Etik. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No. 1353, Yazarlar: Prof. Dr. Sevgi İyi, Prof. Dr. Harun Tepe, Editörler: Prof. Dr. İoanna Kuçuradi, Doç. Dr. Demet Taşdelen
Prof. Dr. Nermin Ersoy. Hasta-Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler (Konferans).
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı
Gülay Yıldırım, Selim Kadıoğlu (Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Deontoloji ve Tıp Tarihi Anabilim Dalı), Etik ve Tıp Etiği Temel Kavramları Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 29 (2): 7-12, 2007
Prof. Dr. Şefik Görkey. Hasta Hakları. Medikal Etik (Ed. H.Hatemi – H. Doğan) 2003:4:100-126
Türk Toraks Derneği. Hasta Hakları www.toraks.org.tr
Ö̈ğr. Gör. Dr. Müge Demir HÜTF Tıp Tarihi ve Etik AD. Hekimlerin Etik Sorumlulukları ve Hekim Hakları. www.deontoloji.hacettepe.edu.tr
Prof. Dr. Nil Sarı. Tıp uygulamalarında etik iletişim ve hasta hakları. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Platformu
Berna Arda, Serap Şahinoğlu Pelin. Tıbbi Etik: Tanımı, içeriği, yöntemi ve başlıca konuları. Ankara Tıp Mecmuası (The journal of the faculty of Medicine) Vol. 48:323-336,1995
Erdemir A.D., Tıp Etiğinde Esaslar (İlkeler, Haklar, Hekim- Hasta İlişkileri Bağlamında). İstanbul Tıp Kitabevi: İstanbul 2015.
Çobanoğlu N. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi: Ankara 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

6

8

2

4

5

3

7

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 3 2 1 2 3 2 3 1 2 3 2 2
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 3 1 2 1 2 3 2 1 2 3 2 2
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 1 1 2 1 2 3 3 2 3 3 3 2
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 3 3 1 2 2 3 1 2 1 3 2 2
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3 2 3 1 2 3 2 2 1 3 2 3
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 2 2 1 2 3 2 2 1 1 2 2 3
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 2 2 1 1 2 1 1 1 2 2 2 2
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 3 2 2 2 3 1 2 2 2 2 3 2
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 2 2 1 1 2 3 2 2 1 2 3 2
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 2 1 2 3 3 2 2 2 3 3 2 2
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 2 2 2 3 2 2 2 2 2 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. 2 1 3 2 2 2 1 2 3 2 2 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 8 16
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2