ÇOCUK GELIŞIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGB704
Ders İsmi: Akran İlişkileri ve Zorbalık
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Kadriye Efe Azkeskin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocukluk dönemi boyunca ve ergenlikte akran ilişkilerinin gösterdiği değişimi, saldırganlığı ve zorbalığı açıklamaktır.
Dersin Hedefi: Bu ders çocukluk dönemi ve ergenlikte akran ilişkilerini, saldırganlığı ve saldırganlığın bir boyutu olan akran zorbalığını, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini, zorbalık statüleri ve zorbalığa dâhil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri, yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık, zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri, bireysel, sınıf ve okul düzeyinde önleme ve müdahale yöntemleri gibi konuların incelenmesi ve irdelenmesini içermektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukluk dönemi ve ergenlikte akran ilişkilerini tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Saldırganlığı ve akran zorbalığını tanımlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukluk ve ergenlikte akran ilişkilerindeki değişimi özetler.
  2) Akran zorbalığının diğer saldırgan davranışlardan ayırıcı özelliklerini açıklar.
  3) Görgül araştırma bulguları çerçevesinde akran zorbalığının yaygınlığını, önemini ve yordayıcı faktörleri değerlendirir.
  4) Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini açıklar.
  5) Zorbalık statüleri ve zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özelliklerini bilir Zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkilerinin neler olduğunu açıklar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders içeriğinin ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması
2) Okul öncesi ve okul döneminde sosyal ve duygusal gelişim, akran ilişkileri
3) Empati, sempati, özgüven
4) Akran ilişkilerini etkileyen faktörler, akran ilişkileri ve arkadaşlığın önemi, aile ve akran ilişkileri
5) Ergenlikte akran ilişkileri
6) Sosyal baskınlık, saldırganlık ve zorbalık
7) Akran zorbalığının tanımı, diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri,
8) Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi, ölçme yöntemleri
9) Akran zorbalığının yaygınlığı, türleri, yaşa ve cinsiyete göre gösterdiği değişim
10) Zorbalık statüleri, zorbalığa dâhil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri, zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri
11) Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık, zorbalığı önleme ve müdahale yöntemleri
12) Akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi
13) Makale inceleme ve tartışma
14) Makale inceleme ve tartışma
15) Makale inceleme ve tartışma
16) Makale inceleme ve tartışma
Diğer Kaynaklar: Gülay, H. (2009) Okul Öncesi Dönemde Akran İlişkileri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Kernan, M. (2013) Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımından Akran İlişkileri. Nobel Akademik Yayıncılık.
Erk,A.B. (2019).Akran Zorbalığı. İstanbul. Ekinoks Yayınevi
Şahan,Ö. (2020). Akran Zorbslığı. İstanbul. Pozitif Yayınevi
Şahin, M.& Akbaba, S. (2017). Okulda ve Sanal Ortamda Zorbalık ve Empati. Ankara. Nobel Yayıncılık
Güvenir, T. (2010). Okulda Akran İstismarı. Ankara. Kök Yayıncılık
Ural, B.& Özteke, N. (2007). Okulda Zorbalık. Ankara. Kök Yayıncılık
Tüfekçi, A.& Deniz, Ü. (2013). Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımında Akran İlişkileri. Ankara. Nobel Yayıncılık
Yaman, E.& Eroğlu, Y.& Peker, A. (2011). Başa Çıkma Stratejileriyle Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık
Ladd, G. W., Birch, S. H. and Bush, E. S. (1999). “Children’s Social and Scholastic Lives in Kindergarten: Related Spares of Influence?”. Child Development, 70(6):1373-1400.
Wentzel, K. R. (1999). “Social-Motivational Processes and Interpersonal Relationships: Implications for Understanding Students’ Academic Success”. Journal of Educational Psychology, 91, 76–97.
Baldry A. C. (2013). Bullying in schools and exposure to domestic violence. Child abuse &neglect, 27(7): 713-732.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

7

5

6

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir 1 2 3 3 2
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 2 3 2 3
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular. 2 3 3 3 3 3 3
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar 2 3 2 2 2 3 2
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir. 3 2 3
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir 3 2 3 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır. 3 3 3 3 3
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler. 2 1 1 1 2
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur. 1 2 1 1 2
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1 2 2 2 2 1
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler. 2 1 3 2
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 1 2 2 1 2
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır 2 3 2 3
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 60
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 60

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 13 13
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 50
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1