ÇOCUK GELIŞIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGB 745
Ders İsmi: Çocuk Yaşam Alanları ve Çevre Düzenlemesi
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Kadriye Efe Azkeskin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenci; doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemini anlayabilecektir; çocukların içinde bulundukları doğal çevre, iç mekânlar, dış mekanlara duyarlı bir bakış açısı edinebilmek, gerekli düzenlemeleri yapabilecek bilgi birikimine ulaşmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Yaşam alanı, doğal çevre, iç mekan, dış mekan kavramlarını tanımlayabilecek; kültürün yaşam alanlarındaki yansımasını kavrayabilecek; doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemini kavrayabilecek; iç mekanlarda ve dış mekanların çocuk sağlığı ve gelişimi üzerine etkilerini kavrayabilecek ve yorumlayabilecek; tüm yaşlardaki farklı özellikteki çocukların çevre içindeki gereksinimlerini kavrayabilecek, bu çocuklara uygun çevre düzenlemesi için öneriler geliştirebilecektir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk yaşam alanlarının önemi ve çevre düzenlemesinin amacını açıklar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İç mekanlarda ve dış mekanların çocuk sağlığı ve gelişimi üzerine etkilerini ifade eder
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tüm yaşlarda farklı özellikteki çocukların çevre içindeki gereksinimlerini anlar
  2) Bu çocuklara uygun çevre düzenlemesi için öneriler geliştirir
  3) Kültürün yaşam alanlarındaki yansımasını kavrar
  4) İç mekanlarda ve dış mekanların çocuk sağlığı ve gelişimi üzerine etkilerini ifade eder
  5) Doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemini kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtılması, çocuk yaşam alanlarının önemi ve çevre düzenlemesinin amacının açıklanması
2) Yaşam alanları; doğal çevre, iç mekanlar, dış mekanlar Kültürün yaşam alanlarındaki yansıması
3) Doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemi, gelişim alanları üzerindeki etkileri İç mekanlarda çocuk, iç mekan düzenlemesinin gelişim alanları üzerine etkisi
4) Ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve çocuk.
5) İç mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri
6) Dış mekan düzenlemesinin çocuk gelişimi üzerine etkisi
7) Ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve çocuk / Gözlem, İnceleme, Sunum
8) Ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve çocuk / Gözlem, İnceleme, Sunum
9) Oyun alanları, açık hava spor alanları, bahçe, hayvanat bahçesi ve diğerlerinde çocuk Dış mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri
10) Yaşam alanlarında değişik çocuk gruplarının (örn: bebekler, okulöncesi dönem çocukları, ilköğretim dönemindeki çocuklar, engelliler, korunmaya muhtaçlar, hastanede yatan çocuklar...) gereksinimleri
11) Yaşam alanlarında değişik çocuk gruplarının (örn: bebekler, okulöncesi dönem çocukları, ilköğretim dönemindeki çocuklar, engelliler, korunmaya muhtaçlar, hastanede yatan çocuklar...) gereksinimleri
12) Çocuklara çevre bilincinin kazandırılması
13) Çocukların yaşayacağı yaşam alanları planlamada sorumluluklar, işbirliğinin önemi, işbirliği yapılacak meslek grupları Çevre Düzenlemesi / Proje
14) Çevre Düzenlemesi / Proje
Diğer Kaynaklar: Aktaş,Arnas,Y. (2019).Çocuk Merkezli Öğrenme Ortamları: Okul Öncesi Çocuklar İçin Bir Okul Tasarla, Pegem Akademi Yay.
Hodgeman, L. (2011). Enabling Environments in the Early Years’ – Early Childhood Essentials Series. Practical Preschool Books
Diken, İ.H.(Ed.) .(2010). Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
Diken, İ.H.(Ed.). (2016).Erken Çocukluk Döneminde Doğal Ortamlarda Öğretim, Eğiten Kitap, Ankara
Önder,A.&Gülay,H.(2011). Sürdürülebilir Gelişim İçin Okulöncesi Dönemde Çevre Eğitimi, Nobel Akademi Yay.
Knight, S. (2011). Risk and Adventure in Early Years Outdoor Play – Learning from Forest Schools. Sage Publications

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır.
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler.
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 70
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 10
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 70

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 2 4
Proje Hazırlama + Sunma 3 6
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 13 13
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2