ÇOCUK GELIŞIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGB 732
Ders İsmi: Ev Temelli Gelişim Değerlendirmesi ve Destek Programları
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Gülçin Güven

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin gelişimi risk altında olan/tanılı bebeklerin/çocukların gelişimlerini değerlendirme ve gelişim temelli destek hizmetlerini yürütme konularında bilgi edinmelerini sağlamak.
Dersin Hedefi: Yaygın olarak kullanılan standart gelişimsel değerlendirme araçlarını bilmek, gelişimi risk altında olan/tanılı bebeklerin/çocukların gelişimlerini değerlendirme ve gelişim temelli destek hizmetlerini yürütmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Gelişimsel değerlendirme ile ilgili tanım ve kavramları açıklar. 2- Gelişimsel tanılamanın tanımı ve önemini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Gelişimi risk altında olan/tanılı bebeklerin/çocukların gelişimlerini değerlendirir. 2-Ev temelli gelişim destek programı hazırlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1- Gelişimsel değerlendirme yapar. 2- Ailelerin çocuklarının gelişim destek programlarında aktif katılımcı olmalarını sağlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtılması, ev temelli gelişim değerlendirmesi ve destek programlarının önemi ve amacının açıklanması
2) Erken çocukluk döneminde gelişim ve değerlendirme
3) Erken çocuklukta değerlendirme yöntem ve teknikleri
4) Erken çocuklukta gelişimi bütünsel değerlendiren ölçme araçları
5) Erken çocuklukta bilişsel gelişimi, dil gelişimi ve erken okuryazarlığı, motor gelişimi, sosyal duygusal gelişimi, kişisel gelişimi, öz bakım becerilerini ve okul olgunluğunu değerlendiren ölçme araçları
6) Erken çocuklukta bilişsel gelişimi, dil gelişimi ve erken okuryazarlığı, motor gelişimi, sosyal duygusal gelişimi, kişisel gelişimi, öz bakım becerilerini ve okul olgunluğunu değerlendiren ölçme araçları
7) Ev merkezli programlar
8) VİZE
9) Ev merkezli programlar
10) Dünyada uygulanan ev merkezli aile eğitim programları
11) Dünyada uygulanan ev merkezli aile eğitim programları
12) Türkiye’de uygulanan ev merkezli aile eğitim programları
13) Türkiye’de uygulanan ev merkezli aile eğitim programları
14) Ev merkezli programların etkileri
15) Ailelerle çalışırken dikkat edilecek noktalar
16) FİNAL SINAVI
Diğer Kaynaklar: 1- Ataman, A. (Edit) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
2- Bayhan, P.; Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Yayın Evi
3- Bergen, Doris. (2007), Human Development, Traditional and Contemporary Theories. USA: Pearson Prentice Hill
4- Berger, K. S. (2004). The Developing Person, Through the Life Span, Sixth Ed. USA: Worth Publishers
5- Berk, E. L. (2002). Infants and Children: Prenatal Through Middle Childhood. USA: ALLYN and Bacon
6- Owens, Karen B. (2002), Child and Adolescent Development. USA: Wadsworth 7- Thomas, R. M. (2005). Comparing Theories of Child Development, Sixth Ed. USA: Wadsworth
8- Aral, N. ve Temel, F. (ed.). (2018). Gelişimsel Destek Programları: Gelişim Alanlarına Göre Uygulama Örnekleri. Ankara: Hedefcs Yayıncılık
9- Aral, N. ve Temel, F. (ed.). (2018). Gelişimsel Destek Programları: Tanımlar ve Programlar. Ankara: Hedefcs Yayıncılık
10- Tunçeli, H. İ., & Zembat, R. (2017). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçlar. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır.
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler.
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100