ÇOCUK GELIŞIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGB 718
Ders İsmi: Okul Öncesinde Alternatif Yaklaşımlar
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Kadriye Efe Azkeskin

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Okulöncesi eğitimin tanımı ve önemini kavrama, okulöncesi eğitimde çağdaş yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olma, bu yaklaşımlarla ilgili ilke, kavram ve uygulamaları ayrıntılı olarak öğrenebilme ve ülkemizde bu yaklaşımların uygulanabilirliğini tartışılması amaçlanmaktadır. Dünyanın farklı ülkelerinde geliştirilmiş program ve yaklaşımların incelenmesinin yanı sıra ülkemiz açısından da değerlendirilmesi yapılacaktır.
Dersin Hedefi: Öğrenciler bu dersin sonunda okul öncesi eğitimin önemini ve amacını öğrenirler. Okul öncesi eğitimde temel yaklaşımların ilke, kavram ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler okul öncesinde ki farklı yaklaşımların dünyadaki uygulamalarını bilir. Bu dönemde ki temel yaklaşımların ülkemiz için uygulanabilirliği konusunda yorum yapa bilir ayrıca ülkemizde ki okul öncesi programın eklektik, sarmal ve gelişimsel bir program olduğunu fark eder.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Erken çocukluk dönemindeki temel yaklaşımları ile ilgili ilke, kavram ve uygulamaları tanımlar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Okulöncesi eğitim alanında uygulanan farklı yaklaşımları açıklar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel yaklaşımları kullanarak analiz ve sentez yaparak eklektik bir yaklaşım oluşturur.
  2) Okul öncesi eğitim alanında dünyada uygulanan farklı program yaklaşımlarını açıklayabilir(High Scope, Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, Hollanda Opstop, Bank Street, vb)
  3) Farklı ülkelerde okul öncesi eğitim programları ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur
  4) Türkiye de uygulanan farklı okul öncesi eğitim modellerini açıklayabilir. .
  5) Türkiye de uygulanan programla farklı ülkelerde uygulanan programları karşılaştırabilir.
  6) Türkiye de uygulanan programa öneri getirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin tanıtılması, okul öncesi eğitimin önemi ve amacının açıklanması, erken çocukluk eğitimi program ve yaklaşımlarına giriş.
2) Erken çocukluk eğitim programlarıyla ilgili müfredat, yaklaşım, model gibi kavramların açıklanması ve erken çocukluluk eğitiminde kullanılan farklı model ve yaklaşımların nasıl ortaya çıktığını, neden gereksinim duyulduğunun anlatılması.
3) Head Start Yaklaşımı
4) High Scope Yaklaşımı
5) Montessori Yöntemi
6) Opstap (Elele) Programı
7) Reggio Emilia Yaklaşımı
8) Waldorf Yaklaşımı
9) Yaratıcı Müfredat
10) Bank Street Yaklaşımı
11) Okul Öncesi Eğitimde Proje Yaklaşımı
12) Orman Okulları
13) Portage Programı
14) Piramit Yaklaşımı
15) 2013 MEB Okul Öncesi Eğitim Programı, AÇEV
16) Ön Yargı Karşıtı Eğitim Programı
Diğer Kaynaklar: 1)Başal,H.S.(2010).Okul Öncesi Eğitiminde Uygulanan Farklı Modeller, Dora Yayınları, Bursa.
2)İnan,H.Z.(2012) Okul Öncesinde Çağdaş Yaklaşımlar Reggio Emilia Yaklaşımı, Anı Yayıncılık, Ankara.
3)Temel,F.Z.(2018).Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar, Vize Yayıncılık, Ankara.
4)Akyol,K.A.(2014).Erken Çocukluk Eğitiminde Proje Yaklaşımı, Anı Yayıncılık, Ankara.
5)Diken,İ.(2018)Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara. 6)MEB Okul Öncesi Eğitim Programı
7) Özbey,S.&Demiriz,S. (2019)Okulöncesi Eğitime Programı Kuramdan Uygulamaya, Lisans Yay.,İstanbul
8) Temel,F.(2015) Okulöncesi Eğitimde Alternatif Yaklaşımlar, Hedef Yay.,Ankara
9)Darragh, J. (2010). Introduction to early childhood education: Equity and inclusion. Upper Saddle River, NJ: Pearson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır.
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler.
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 30
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 32
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1