ÇOCUK GELIŞIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGB303
Ders İsmi: Gelişimsel Tanı ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Neslihan Özgül Çakmak

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuklarda erken tanının ve tanı yöntemlerinin önemini bilmek. Çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak için gerekli değerlendirme yöntemlerinin önemini kavramak. Değerlendirme yöntemlerini bilmek, eğitimsel ve gelişimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanıt temelli bir bakış acısı ile değerlendirme yapmak
Dersin Hedefi: Çocuk gelişiminde tanı ve değerlendirme yöntemlerinin önemini bilebilmek. Standart/ biçimsel değerlendirme yöntemlerini bilebilmek. Standart/ biçimsel olmayan değerlendirme yöntemlerini bilebilmek. Alternatif değerlendirme yöntemlerini bilebilmek. Ortama ve gelişim düzeyine uygun değerlendirme yöntemlerini seçebilmek, seçilen değerlendirme yöntemlerini uygulayabilmek ve değerlendirebilmek.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuklarda erken tanının önemini ve tanı yöntemlerini bilir
  2) Çocukların gelişimsel özelliklerini anlamak icin gerekli değerlendirme yöntemlerini açıklar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuğun gelişim alanlarını değerlendirmek için uygun değerlendirme araçlarını seçebilir.
  2) Değerlendirme araçlarını amaca uygun kullanabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocuk gelişimi alanında tanı ve değerlendirme ile ilgili trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirebilir.
  2) Çocuğun gelişim alanlarını uygun değerlendirme yöntemleri kullanarak değerlendirir ve izler

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Çocuk Gelişimi İlkeleri ve Gelişimsel değerlendirmeye genel bakış
2) Fiziksel , psikomotor ve sosyal duygusal alanlarda tanı, değerlendirme ve Önemi
3) Bilişsel ve dil gelişimi alanlarında tanı, değerlendirme ve Önemi
4) Psiko-sosyal gelişim alanında tanı, değerlendirme ve Önemi
5) Standardize olmayan değerlendirme yöntemleri
6) Gözleme dayalı değerlendirme yöntemleri
7) Kendini anlatma teknikleri
8) Ara Sınav
9) Etkileşime dayalı teknikler
10) Alternatif değerlendirme teknikleri
11) Standart değerlendirme yöntemleri
12) Örnek uygulamalar
13) Örnek uygulamalar
14) Örnek uygulamalar
15) Genel ders değerlendirmesi
16) Final
Diğer Kaynaklar: Bayhan, P.(2018).Gelişimsel Değerlendirme. Hedef Yayıncılık, Ankara
Bayhan, P. (2013). Erken Çocuklukta Değerlendirme. Morpa, İstanbul.
Bayhan,P; Artan. İ. (2004).Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

1

2

1

2

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir 1 2 2 3 2 2
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 3 2 1 2 2
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular. 2 2 2 3 3 2
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar 3 1 2 3 3 1
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir. 3 3 2 2 2 3
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir 2 3 3 2 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir ve ekiple uyumlu çalışır. 2 2 3 2 3 2
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler. 2 2 3 2 2
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur. 2 3 3 2 2 2
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 2 2 2 3 3 2
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler. 3 3 2 2 2 2
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3 3 2 3 2 2
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır 3 2 2 2 3 2
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 4 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 6 6
Rol Oynama + Dramatize Etme 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 5 10
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 1 10
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 3 30
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 3 30
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 152
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5