TIBBI GÖRÜNTÜLEME TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TGT206
Ders İsmi: Radyasyon Onkolojisi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Armağan AYDIN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tıbbi görüntüleme tekniklerinde öğrenim gören öğrencilere kanserin ne olduğu? Kanser tedavi yöntemlerinin neler olduğu? Bu yöntemlerin hangi kanser türünde nasıl uygulandığı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırılması.
Dersin Hedefi: Kanser hücresinin hücresel ve molekülel düzeyde verdiği zararların ne olduğunu kavrayabilme. Radyasyon kullanılarak yapılan tedavilerde sağlıklı hücrelerin, kanser hücrelerinin ve normal dokuların nasıl etkilendiğini kavrayabilme.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kanser hücresinin yapısını tanımlar.
  2) Radyoterapi cihazlarının kaç çeşit olduğunu Anlatır.
  3) Radyosyonla tedavi ilkelerini bilir ve kendi cümleleriyle açıklar.
  4) Kanserin yerleşim bölgesine göre hangi tedavi yöntemin uygulanması gerektiğini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Radyasyonla tedavide kullanılan cihazların çalışma sistemini anlatabilir.
  2) Radyasyonun hücresel düzeydeki etkilerinin neler olduğunu açıklayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Diagnostik radyolojide görüntüleri yorumlayabilmek.
  2) Radyolojik görüntüler üzerinde kanser ya da normal dokudan farklı yapıları olguları ayırt edebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kanser Nedir? Kanserojen Nedir?Kadın ve Erkeklerde Görülen En Sık Kanser Türleri Hangileridir?
2) Radyasyonun Tedavide Kullanımı, Onkoloji Bölümlerinde İş Akışı.
3) Radyoterapi Nedir? Radyoterapi ekibi kimlerden oluşur?
4) Yüksek Enerjili İyonlaştırıcı Radyasyon Kullanan Tedavi Cihazları.
5) Yüksek Enerjili İyonlaştırıcı Radyasyon Kullanan Tedavi Cihazları.
6) Yüksek Enerjili İyonlaştırıcı Radyasyon Kullanan Tedavi Cihazları.
7) Baş Boyun Bölgesi Kanserleri ve Tedavi Yöntemleri.
8) Larynx Kanseri ve tedavisi.
9) Akciğer Kanseri ve tedavisi.
10) Mide kanseri ve tedavisi.
11) Karaciğer, Pankreas, Dalak Kanseri ve Tedavisi.
12) GİS (gastrointestinal sistem) Kanseri ve tedavisi.
13) Özafagus Kanseri ve tedavisi
14) Cilt kanseri ve tedavisi
Diğer Kaynaklar: 1) Prof. Mustafa Demir, Nükleer Tıp Ugulamaları dördüncü baskı, 2014 İstanbul,
2) Khan, Faiz M, Khan’s The Physics of Radiation Therapy, Fifth edition, 2014 by LIPPINCOTT WILLIAMS & WILKINS, a WOLTERS KLUWER business
3) NEMA Standards Publication NU1-2007. Performance measurements of gamma cameras. Rosslyn, VA: National Electrical Manufacturers Association; 2007.
4) Bhatia B.S., Bugby S.L., Lees J.E., Perkins A.C. (2015): A scheme for assessing the performance characteristics of small field-of-view gamma cameras, Physica Medica, 31(1): 98–103.
5) International Atomic Energy Agency, Nuclear Medicine Physics A Handbook for Teachers and Students

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleğini uygulaması için gerekli insan vücudu ve işleyişine ait temel bilgileri edinir.
2) Tıbbi görüntüleme amacıyla kullanılan cihazları hekim kontrolü altında tanı ve tedavi amacıyla kullanır.
3) Röntgen, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Mamografi, Ultrasonografi gibi cihazlarının hazırlanmasında ve uygulanmasında ve Nükleer Tıp bölümünün çeşitli ünitelerinde kullanılan yöntemler hakkında bilgiye sahiptir.
4) Tanı ve tedavi hizmeti verilmesi sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilir.
5) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri ile ilgili yöntemleri uygular.
6) Tanı ve tedavi hizmeti alan bireylerin kişisel haklarına saygılı olacak şekilde hizmet almasını sağlayacak ortamı hazırlar.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
8) Tanı ve tedavi alanında kullanılan radyolojik cihazların etkin kullanımı için gerekli anatomiyi ve cihazlara bağlı riskleri göz önüne alarak uygulama sırasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.
11) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
13) Radyolojik uygulamaları sırasında hasta-teknisyen/tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 6 18
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 16 16
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 3
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 1 3
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3