SOSYAL HIZMETLER
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHP 213
Ders İsmi: İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gülden ŞAHİN HATİPOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, bireyin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanının biyo-psiko-sosyal gelişimini kapsayan kuramlar ile bebeklik, çocukluk ve gençlik dönemlerine ilişkin kuramlar ve sorunlar ele alınmaktadır. Ayrıca kimi vaka analizleri tartışılacak ve her yaş kesitine ait sağlık sorunlarının ya da sosyal sorunların analizleri yapılacaktır.
Davranış ve sosyal çevre, gençlikteki ve yaşlılıktaki biyolojik, psikoloji ve sosyal gelişim, erkekler ve kadınların biyolojik ve gelişimsel farklılıkları öteki konular arasındadır. Ayrıca kimi vaka analizleri tartışılacak ve her yaş kesitine ait sağlık sorunlarının ya da sosyal sorunların analizleri yapılacaktır.
Dersin Hedefi: Sosyal sistemler içinde var olan insan davranışı ve gelişimini belli başlı sosyal bilim kuramları aracılığı kavranacaktır.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir.
  2) Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirebilecektir.
  3) Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir.
  4) Yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlayabilecektir.
  5) Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinebilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrayabilecektir
  2) Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrayabilecektir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Kullanımı, Gelişimde Kalıtım ve Çevrenin Etkisi
2) İnsan Davranışları ve Sosyal Çevreye Kuramsal Yaklaşım: Ekosistem Kuramı / Sistem Kuramı
3) Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylar
4) Bebeklik Döneminde Gelişim (Biyolojik-Psikolojik-Sosyal)
5) Çocukluk Dönemi-Çocukluk Tarihi
6) Ergenlik Döneminde Gelişim (Biyolojik-Psikolojik-Sosyal)
7) Toplumsal Cinsiyet ve Dışa Vurumu
8) Genç Yetişkinlik Döneminin Biyolojik ve Psikolojik Yönler
9) Genç Yetişkinlik Döneminin Sosyal ve Çevresel Yönleri (Aile Kurma, Eş Seçimi, Aile Yaşam Döngüsü
10) Orta Yaş Döneminin Psiko-Sosyal Yönleri (Orta Yaşın Gelişimsel Görevleri, İletişim ve Önemi)
11) Cinsel Yönelim
12) Yaşlılık Dönemi ve Ekolojik Çevre
13) Yaşlılık Döneminin Biyolojik Yönleri (Yaşlılık Tanımı, Yaşlılık Hastalıkları) Yaşlılık Döneminin Psikolojik Yönleri (Yaşlılık Döneminin Gelişimsel Görevleri, Başarılı Yaşlanmaya İlişkin Teoriler)
14) Yaşlılık Döneminin Sosyal ve Çevresel Yönleri (Son Zamanlarda Keşfedilmiş Azınlık Grubu: Yaşlılık)
Diğer Kaynaklar: Zastrow, C. & Ashman, K. (1990), Understanding Human Behavior and the Social Environment, Nelson-Hall Inc., Publishers, Chicago.
Gander, M. J. & Harry, W. G.(2204), Çocuk ve Ergen Gelişimi, Yayıma hazırlayan: Prof. Dr. Bekir Onur. 5. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara.
Adler, A. (1984), Yaşama Sanatı, Say Yay., İstanbul.
Emiroğlu, V. (1995), Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu, Şafak Matbaacılık, İstanbul.
Cüceloğlu D. (2020), İnsan ve Davranışı-Psikolojinin Temelleri, Remzi Kitabevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 42
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 156
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5