İLK VE ACIL YARDIM | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY104 | ||||||||
Ders İsmi: | Acil Hasta Bakımı II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Neslihan KARTAL |
Dersin Amacı: | Öğrencilere Acil Yardım kapsamında karşılaşabilecekleri hastalıklar hakkında temel bilgi verilmesi ve mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri her sorunun üstesinden gelebilme güveni ve becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Öğrencinin birinci ve ikinci muayeneyi yapabilmesi ve değerlendirebilmesi, sistem muayenelerini yapabilmesi, sistemlere ait hastalıkları tanıyabilmesi ve acil bakımını verebilmesi. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Birinci değerlendirme tekniklerini bilir ve uygular. |
||
2) İkinci değerlendirme tekniklerini bilir ve uygular. |
||
3) İlaç uygulama yöntemlerini, endikasyonlarını,
kontrendikasyonlarını, komplikasyonlarını bilir ve yöntemleri
uygular. |
||
4) Solunum sistemi hastalıklarını değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
5) Gastrointestinal sistemi değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
6) Metabolik hastalıkları değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
7) Kardiyovasküler sistem hastalıklarını değerlendirir. |
||
8) Ürogenital hastalıkları tanıyıp ve acil bakım uygular. |
||
9) Sinir sistemi hastalıklarını değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
10) Enfeksiyon hastalıklarını ve korunma yollarını tanımlar. |
||
11) Çevresel yaralanmaları tanır ve acil bakım uygulayabilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Birinci değerlendirme tekniklerini bilir ve uygular. |
||
2) İkinci değerlendirme tekniklerini bilir ve uygular. |
||
3) İlaç uygulama yöntemlerini, endikasyonlarını,
kontrendikasyonlarını, komplikasyonlarını bilir ve yöntemleri
uygular. |
||
4) Solunum sistemi hastalıklarını değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
5) Gastrointestinal sistemi değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
6) Metabolik hastalıkları değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
7) Göğüs ağrısı olan hastaya acil bakım uygular. |
||
8) Şokta acil bakım uygulayabilir. |
||
9) Ürogenital hastalıkları tanıyıp ve acil bakım uygular. |
||
10) Sinir sistemi hastalıklarını değerlendirir ve acil bakım uygular. |
||
11) Çevresel yaralanmaları tanır ve acil bakım uygulayabilir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | ||
2) | Hastane Öncesi Nörolojik Değerlendirme, Nörolojik Aciller | ||
3) | Renal ve Genitoüriner Sistem Acilleri | ||
4) | Doğum Acilleri | ||
5) | Doğum Acilleri | ||
6) | Pediatrik Aciller | ||
7) | Yenidoğan Acilleri | ||
8) | Şok ve Çeşitleri | ||
9) | Şok ve Çeşitleri | ||
10) | Geriatrik Aciller | ||
11) | Hematolojik-Onkolojik Acilleri | ||
12) | Psikiyatrik Aciller | ||
13) | Enfeksiyon Hastalıklarını Değerlendirme, Bulaşıcı Hastalıklar | ||
14) | Çevresel Aciller | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
5 |
7 |
9 |
11 |
13 |
16 |
18 |
20 |
21 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
15 |
17 |
19 |
22 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) İnsan vücudunun anatomik yapısını ve fizyolojik fonksiyonlarını bilir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
2) Çevresel acillerde bakım uygular. | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak elde ettiği verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
4) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5) EKG ritim analizi yapar, acil bakımı uygulama becerisine sahip olur. | 3 | 1 | 3 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
6) Araç içerisindeki ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7) Acil aracının mekanik, teknik donanımı ve ambulans sürüş tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8) Acil durumlarda kılavuza/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
9) Asepsi ve antisepsi kurallarını bilir ve uygular. | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
10) Türkiye’de ve Dünyada acil sağlık hizmetlerinin durumu ve gelişimini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11) Acil sağlık sistemi içerisindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12) Hastane öncesi acil bakımdaki ilaç ve sıvıları uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
13) Fiziksel ve ruhsal sağlığını koruyabilme yöntemlerini uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||
14) Acil durumlarda olay yeri güvenliği, hasta değerlendirmesi ve olay yeri güvenliğine dair alabileceği önlemleri bilir. | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||||||||||||||||
15) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve güncel yaklaşımları öğrenme bilincine sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16) Ekip arkadaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
17) Temel ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18) Hastane öncesi acil bakımı organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | ||||||||||||||||||
21) Hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini, yöntemlerini bilir ve uygular. | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
22) KBRN durumlarında acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23) Hasta ve yaralı ile ilgili tıbbi girişim ve uygulamaları kayıtlarını usulüne uygun şekilde tutar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||
24) Tıbbi terminolojiyi bilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||||||||||||
25) Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını yapabilme becerisine sahip olur. | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
26) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahipdir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28) Hasta transportu esnasında hasta veya yaralıya uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur. | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
29) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilir, kişisel koruyucu önlemler alır. | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||
30) Alanına özgü temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojisini kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31) Acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, olay yerini ve hastayı değerlendirir, ilk müdahaleyi yapar ve hastanın uygun hastaneye transportunu sağlar. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
32) İlk ve Acil Yardım alanındaki bilgileri içeren ders kitaplarından, uygulama araç-gereçlerinden ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||
33) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
34) Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı konusunda bilgiye sahip olur. | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||||||||||
35) Afetlerde acil bakımı uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
36) Acil bakım ile ilgili tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||
37) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olur. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 1 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | 14 | 28 |
Beyin Fırtınası | 2 | 4 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | 2 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 12 | 24 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 6 | 6 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 6 | 6 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | 12 | 12 |
Tartışma | 1 | 1 |
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 120 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 4 |