Dersin Amacı: |
Bu ders ile çocuk gelişimcilerin erken çocukluk eğitiminde bilim ve doğanın önemini kavramalarını ve bilim ve doğa ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, bu temel kavramların öğretilmesinde kullanılacak yöntemleri tanıtmak; kavram haritaları oluşturma becerisi kazandırmak; bilim etkinlikleri planlayabilecekleri sınıf dışı ortamları tanıtmak ve sürdürülebilir gelişme için eğitimin önemini kavramalarını sağlamak amaçlanmaktadır. Ayrıca matematiksel düşüncenin yanısıra okulöncesi çocuklar için geliştirilecek matematik programlarının içeriğini, ilkelerini, uygulama süreçlerini ve yöntemlerini, matematiksel düşünceyi geliştirmeye yönelik materyalleri kavrayabilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: |
"Bilim nedir ve çocuklar bilimi nasıl öğrenirler?, Bilimsel süreç becerileri, okul öncesi eğitimde bilim programları ve bilim öğretim yöntemleri, bilim ve doğa köşesi ile bilim eğitimi materyalleri, bilim eğitiminde eğitimcilerin, ailenin ve toplumun rolü, bilim eğitiminde değerlendirme, bilim etkinliği planlama, materyal hazırlama ve tartışma, doğa eğitimi, doğada yapılan bilim etkinlikleri, sürdürülebilir gelişme için eğitimi ve alan gezileri. Matematiğin tanımı, içeriği. günlük yaşamdaki matematik, matematiğin ilke ve standartları, çocuklarda düşünce gelişimi ve matematiksel düşüncenin gelişimi, sayma öncesi kavramlar ve süreçler ( sınıflandırma, karşılaştırma, eşleştirme, ayırt etme, sıralama ve örüntü), sayma ve sayılar, grafikler, geometri, ölçüm, veri toplama, problem çözme ( toplama, çıkarma, çarpma, bölme), matematik dili, dünyada erken çocukluk döneminde çocuklar için kullanılan matematik programları, matematik materyallerini inceleme ve matematik materyali geliştirme. " |
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocukların bilimi nasıl öğrendiklerini bilir
|
2) Erken çocukluk eğitimde bilim programları ve bilim öğretim yöntemlerini açıklar.
|
3) Sürdürülebilir gelişme için eğitimin önemini açıklar.
|
4) Matematiksel düşünceyi anlayabilir.
|
5) Matematik ilkelerini anlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çalıştıkları ortamlarda uygun bilim eğitimi materyalleri ile bilim merkezi oluşturabilir.
|
2) Erken çocukluk dönemi çocukları için bilim etkinlikleri planlar, uygular ve materyaller geliştirir.
|
3) Okulöncesi çocuklar için geliştirilecek matematik programlarının içeriğini anlar ve planlar.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilim eğitimi gerçekleştirebileceği sınıf dışı mekânları seçer ve bu alanlarda uygulamalar gerçekleştirir
|
2) Bilim Eğitiminde ailenin, toplumun rolünü bilir.
|
3) Bilim etkinliklerinin nasıl değerlendirileceğini öğrenir.
|
4) Matematiksel düşünceyi geliştirmeye yönelik materyalleri kavrayabilir.
|
5) Erken çocukluk döneminde doğa eğitiminin nasıl gerçekleştirildiğini bilir.
|
6) Matematik uygulama süreçlerini ve yöntemlerini anlar ve uygular.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, Ders İçeriği hakkında bilgi |
2) |
Matematik İlke ve Standartları, Matematiksel Kavram gelişimi |
3) |
Sayma öncesi erken matematik kavramları (Gruplama, Karşılaştırma,Eşleştirme, Ayırt etme, Sıralama, Örüntü) |
4) |
Sayma öncesi erken matematik kavramları (Gruplama, Karşılaştırma, Eşleştirme, Ayırt etme, Sıralama, Örüntü) |
5) |
Sayma ve sayılar, grafikler, Geometri, Ölçüm, Veri Toplama |
6) |
Sayma ve sayılar, grafikler, Geometri, Ölçüm, Veri Toplama |
7) |
Problem çözme ve işlem Kavramı (toplama, çıkarma, çarpma, bölme) |
8) |
Dünyada kullanılan Matematik Programları |
9) |
Mat ve fen ilişkisi , Bilimsel Süreç Becerileri ve Fen eğt. Standartları |
10) |
Fen Eğitiminde Kullanılan Öğretim Yöntem ve teknikleri (Deney, Kavram Haritası, Analoji, Gezi gözlem, Proje tabanlı…vs ) |
11) |
Dünyada Erken Çocukluk Eğitiminde Fen Programları |
12) |
Fen öğrenme merkezleri ve Sürdürülebilir gelişim için çevre eğitimi |
13) |
Fen eğitiminde Müzeler, Bilim Merkezleri ve parklar. |
14) |
Çocuk ve Teknoloji |
Diğer Kaynaklar: |
Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler Yıldız, T. (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık, Genişletilmiş 5. Baskı.
Akman, B (2017) Ed. Okul Öncesi Matematik Eğitimi Pegem Akademik Yayıncılık, Ankara.
Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi. Çevre Eğitimi. Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 11-34.
Bilican, K. ve Çavuş-Güngören, S. (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, 3.Baskı.
Susan,S.S. (1996).Early Childhood Mathematics. Allyn and Bacon Pub,USA.
TÜBİTAK Erken Çocukluk Eğitimi Kitaplığına ait tüm kitaplar |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|