ÇOCUK GELIŞIMI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGP207
Ders İsmi: Okul Öncesinde Fen, Matematik ve Teknoloji
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Elif Esma Naz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile çocuk gelişimcilerin erken çocukluk eğitiminde bilim ve doğanın önemini kavramalarını ve bilim ve doğa ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, bu temel kavramların öğretilmesinde kullanılacak yöntemleri tanıtmak; kavram haritaları oluşturma becerisi kazandırmak; bilim etkinlikleri planlayabilecekleri sınıf dışı ortamları tanıtmak ve sürdürülebilir gelişme için eğitimin önemini kavramalarını sağlamak amaçlanmaktadır. Ayrıca matematiksel düşüncenin yanısıra okulöncesi çocuklar için geliştirilecek matematik programlarının içeriğini, ilkelerini, uygulama süreçlerini ve yöntemlerini, matematiksel düşünceyi geliştirmeye yönelik materyalleri kavrayabilmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: "Bilim nedir ve çocuklar bilimi nasıl öğrenirler?, Bilimsel süreç becerileri, okul öncesi eğitimde bilim programları ve bilim öğretim yöntemleri, bilim ve doğa köşesi ile bilim eğitimi materyalleri, bilim eğitiminde eğitimcilerin, ailenin ve toplumun rolü, bilim eğitiminde değerlendirme, bilim etkinliği planlama, materyal hazırlama ve tartışma, doğa eğitimi, doğada yapılan bilim etkinlikleri, sürdürülebilir gelişme için eğitimi ve alan gezileri. Matematiğin tanımı, içeriği. günlük yaşamdaki matematik, matematiğin ilke ve standartları, çocuklarda düşünce gelişimi ve matematiksel düşüncenin gelişimi, sayma öncesi kavramlar ve süreçler ( sınıflandırma, karşılaştırma, eşleştirme, ayırt etme, sıralama ve örüntü), sayma ve sayılar, grafikler, geometri, ölçüm, veri toplama, problem çözme ( toplama, çıkarma, çarpma, bölme), matematik dili, dünyada erken çocukluk döneminde çocuklar için kullanılan matematik programları, matematik materyallerini inceleme ve matematik materyali geliştirme. "
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çocukların bilimi nasıl öğrendiklerini bilir
  2) Erken çocukluk eğitimde bilim programları ve bilim öğretim yöntemlerini açıklar.
  3) Sürdürülebilir gelişme için eğitimin önemini açıklar.
  4) Matematiksel düşünceyi anlayabilir.
  5) Matematik ilkelerini anlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalıştıkları ortamlarda uygun bilim eğitimi materyalleri ile bilim merkezi oluşturabilir.
  2) Erken çocukluk dönemi çocukları için bilim etkinlikleri planlar, uygular ve materyaller geliştirir.
  3) Okulöncesi çocuklar için geliştirilecek matematik programlarının içeriğini anlar ve planlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilim eğitimi gerçekleştirebileceği sınıf dışı mekânları seçer ve bu alanlarda uygulamalar gerçekleştirir
  2) Bilim Eğitiminde ailenin, toplumun rolünü bilir.
  3) Bilim etkinliklerinin nasıl değerlendirileceğini öğrenir.
  4) Matematiksel düşünceyi geliştirmeye yönelik materyalleri kavrayabilir.
  5) Erken çocukluk döneminde doğa eğitiminin nasıl gerçekleştirildiğini bilir.
  6) Matematik uygulama süreçlerini ve yöntemlerini anlar ve uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, Ders İçeriği hakkında bilgi
2) Matematik İlke ve Standartları, Matematiksel Kavram gelişimi
3) Sayma öncesi erken matematik kavramları (Gruplama, Karşılaştırma,Eşleştirme, Ayırt etme, Sıralama, Örüntü)
4) Sayma öncesi erken matematik kavramları (Gruplama, Karşılaştırma, Eşleştirme, Ayırt etme, Sıralama, Örüntü)
5) Sayma ve sayılar, grafikler, Geometri, Ölçüm, Veri Toplama
6) Sayma ve sayılar, grafikler, Geometri, Ölçüm, Veri Toplama
7) Problem çözme ve işlem Kavramı (toplama, çıkarma, çarpma, bölme)
8) Dünyada kullanılan Matematik Programları
9) Mat ve fen ilişkisi , Bilimsel Süreç Becerileri ve Fen eğt. Standartları
10) Fen Eğitiminde Kullanılan Öğretim Yöntem ve teknikleri (Deney, Kavram Haritası, Analoji, Gezi gözlem, Proje tabanlı…vs )
11) Dünyada Erken Çocukluk Eğitiminde Fen Programları
12) Fen öğrenme merkezleri ve Sürdürülebilir gelişim için çevre eğitimi
13) Fen eğitiminde Müzeler, Bilim Merkezleri ve parklar.
14) Çocuk ve Teknoloji
Diğer Kaynaklar: Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler Yıldız, T. (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık, Genişletilmiş 5. Baskı.
Akman, B (2017) Ed. Okul Öncesi Matematik Eğitimi Pegem Akademik Yayıncılık, Ankara.
Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi. Çevre Eğitimi. Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 11-34.
Bilican, K. ve Çavuş-Güngören, S. (2014). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi, 3.Baskı.
Susan,S.S. (1996).Early Childhood Mathematics. Allyn and Bacon Pub,USA.
TÜBİTAK Erken Çocukluk Eğitimi Kitaplığına ait tüm kitaplar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

7

10

12

3

5

11

4

9

14

6

13

8

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2 3 1 3 3 3 3 3 1 3 3 3 3 3
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 3 3 3 1 3 3 3 1 3 1
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 1
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 1 3 3
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir. 3 3 1 3 3 3 3
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir. 1 3 1 3 3 3 3 3 3 3 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 1 3
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler. 3 3 1 3 3 1 1 3 3
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur. 3 3 3 3 3 3
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3 3 3 3 3 3 3 3 1 3 3 3 3 3
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler. 3 3 3 1 3 3 1 3 1 3 3 3 3
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 1 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır.
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev 5 % 20
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 3 8
Proje Hazırlama + Sunma 1 4
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 91
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3