AMELIYATHANE HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AHP201
Ders İsmi: Ameliyathane Meslek Eğitimi I
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 6 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Hem.Semayer Zülcan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ameliyat ekiplerinde yer alabilecek ve cerrahi ekibe ameliyat sırasında yardım edebilecek düzeyde mesleki beceri ve bilgi kazandırmak amaçlı pratik uygulama ile mesleki eğitim vermek
Dersin Hedefi: Öğrencinin almış olduğu bilgi, beceri ve alışkanlıkları uygun görülen bir işyerinde, staj komisyonu tarafından ilan edilen tarihler arasında on dört hafta süresince 14 iş günü boyunca uygulayarak geliştirmesini sağlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Ameliyathanenin fiziki ve fonksiyonel yapısını açıklar.2. Ameliyathane risk ve tehlikelerini bilir ve önlem alır.3. Ameliyathanede çalışanların iş görevlendirmesini ayırt eder ve bilir.4. Ameliyathanedeki teknolojik aletleri tanır tarif eder ve özel kullanımını bilir 5. Cerrahi enstrümanları sınıflandırarak örneklendirir.6. Alet kontrolü, bakımı ve paketleme ile ilgili kuralları özetler.7. Steril alan ve steril malzemenin özelliklerini, steril malzemenin depolanması ve korunması protokollerini açıklar.8. Hastanın kimlik tespiti yapar, dosyasını inceler, hastayı, ameliyat masasını hazırlama konusundaki basamakları gerçekleştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilir.2. Alan terminolojisini etkin kullanabilir.3. Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilir.4. Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir, mesleki bilgilerini yazılı, sozlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilir.5. Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilir. 6. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilir.7. Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilir.8. Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişik teknikleri kullanabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilir.9. Alanıyla ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilir.10. Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilir.11. Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.12. Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilir.13. Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilir.14. Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilir.15. Ameliyat sonrası cerrahi alet ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) Her türlü bilgi ve beceri ile ameliyathanede etik kurallara uygun, ameliyathane teknolojisine hakim alarak cerrahi ekibe yardım eder

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ameliyathanede mesleki eğitim staj I
2) Ameliyathanede mesleki eğitim staj II
3) Ameliyathanede mesleki eğitim staj III
4) Ameliyathanede mesleki eğitim -Staj IV
5) Ameliyathanede mesleki eğitim -Staj V
6) Ameliyathanede mesleki eğitim -staj VI
7) Ameliyathanede mesleki eğitim -staj VII
8) Ameliyathanede mesleki eğitim -staj VIII
9) Ameliyathanede mesleki eğitim -Staj IX
10) Ameliyathanede mesleki eğitim -Staj X
11) Ameliyathanede mesleki eğitim- Staj XI
12) Ameliyathanede mesleki eğitim - Staj XII
13) Ameliyathanede mesleki eğitim staj XIII
14) Ameliyathanede mesleki eğitim -Staj XIV
Diğer Kaynaklar: 1.Erdil F.,Özhan Elbaş N.(2001)Cerrahi hastalıklar Hemşireliği,Tasarım Ofset,Ankara
2-.UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri,Ayrıntı Basımevi,Ankara.
Yardımcı Kaynaklar:
1-GROAH L.(1996) Perioperative Nursing.A.Simon&Schuster Company,USA.
2-3.HATUN Ş.(1999) Hasta Hakları [Patient Rights]. İletişim Yayınları, İstanbul. 3.ÖZTEKİN D.S.(2009)Sağlık Çalışanlarının Güvenliği,Medikal Yayıncılık,İstanbul 4.Colin D.Johnson , john Cumming(1998)Temel Cerrahi Teknikler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

Program Kazanımları
1) Ameliyat öncesi ameliyat masasını ve aletlerini hazırlar
2) Ameliyat sırasında ameliyat ekibine yardımcı olur
3) Ameliyat sonrasında kullanılan aletlerin sterilizasyonunu (mikroptan arındırma) yaparak muhafazasını sağlar.
4) Ameliyathanedeki bütün cihaz ve aletlerin bakımını, temizliğini, muhafazasını ve tedarik edilmesini sağlar.
5) Ameliyathane sterilizasyonunun korunmasını sağlar.
6) Modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçip uygulamalar için mesleki ortam da etkin olarak kullanır.
7) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
8) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir
10) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır
11) Kişisel ve çevresel güvenlik sağlamada yetkindir.
12) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahiptir.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir.
15) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirir.
16) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
18) Tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olur.
20) Hastalara haklarına uyar ve meslektaşları ile hastalara etik kurallar çerçevesinde yaklaşır ve davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj 14 % 100
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 160
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 160

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 42
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj 14 84
Alan Çalışması 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 210
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 7