DIL VE KONUŞMA TERAPISI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DKT112
Ders İsmi: Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Aylin İPEK TİMUR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gelişim ve öğrenmenin temellerini ve içeriğini anlamak. Bilişsel gelişim, ahlaki gelişimi kişilik gelişimi, davranışçı ve bilişsel yaklaşımlara göre öğrenmek ve öğrenme stilleri ve stratejilerini edinmek.
Dersin Hedefi: Psikolojinin temel prensiplerine dayanan kavramları açıklamak. Öğrenci davranışını gelişim ve öğrenme psikolojisi kapsamında anlamak ve gerekli davranış düzenleme yöntemlerini ve becerisini kazanmak. Öğrencilerin mesleki ve kişilik gelişimlerine katkıda bulunmak. Gelişim psikolojisine ait bilgilerden öğrenme ve öğretmede faydalanmak. Öğrenmeye etki eden etmenleri açıklamak. Öğrenmenin temellerini açıklamak. Öğrenme kuramlarını açıklamak ve ayrıntılandırmak. Öğrenme teorilerinin birbiri ile ilişkilerini anlamaya çalışmak. Öğrenme kuramlarından öğretme ve öğrenmede yararlanmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Psikoloji kavramının anlamı, kapsamı ve işlevini açıklar. Psikoloji tarihçesi ve psikoloji bilimini yönlendiren yaklaşımları sıralar. Gelişim ve öğrenme psikolojisi bilim alanının gereği ve önemi hakkındaki görüşleri açıklar. Gelişim ve öğrenme psikolojisinde kullanılan yöntemlerin neler olduğunu açıklar. Gelişim ve öğrenme psikolojisinde kullanılan araştırma tekniklerini sıralar.
  2) Gelişimle ilgili temel kavramları tanımlar. Gelişim alanlarını kavrar. Gelişim ilkelerini açıklar. Gelişim dönemlerini tanımlar. Gelişim görevlerini açıklar. Gelişimin biyolojik ve çevresel temellerini açıklar. Gelişimin doğasını bilmenin önemini ana hatları ile açıklar.
  3) Bedensel ve devinsel büyüme ile ilgili kavramları tanımlar. Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim döneminde bedensel ve devinsel gelişimi açıklar. Cinsiyet farklılıklarına göre bedensel ve devinsel gelişim farklılıklarını ayırt eder. Cinsel gelişimde erkek ve kızlarda görüler belirtileri tanıtır. Öğretim sürecinde bedensel ve devinsel gelişime ilişkin sorumluluklarını sıralar.
  4) Psikososyal gelişim kuramlarını tanır. Gelişim dönemlerine göre psikososyal gelişim aşamalarını açıklar.
  5) Bilişsel gelişim ve dil gelişimi ile ilgili terimleri açıklar. Piaget’in bilişsel gelişim kuramını açıklar. Dil gelişimi ile ilgili farklı görüşleri tartışır. Gelişim ilkelerinin, çocukların bilişsel ve dil gelişimini sağlamada etkisini değerlendirir.
  6) Kişiliği tanımlar. Kişilik gelişimi hakkında farklı kuramsal görüşleri kavrar, kişilik gelişimi açından değerlendirmeler yapar. Kişilik gelişimi kuramlarının eğitsel süreçlerle ilişkisini değerlendirir. Ahlak gelişimi kuramları çerçevesinde ahlak gelişimi sürecini açıklar. Sağlıklı bir ahlak gelişiminin gereklerini bilimsel olarak sıralar.
  7) Öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklar. Öğrenmenin niteliğinin ayırdına varır. Doğuştan getirilen ve öğrenilmiş davranışları birbirinden ayırır.
  8) Öğrenme Psikolojisi Kavramını açıklar Davranışçı yaklaşıma göre öğrenmenin oluşum sürecini açıklar. Davranışçı kuramcıların yaklaşım farkları ve benzerliklerini tartışır. Davranışçı öğrenme kuramının temel ilkelerini sıralar. Önceki yaşantıların davranış ve öğrenme üzerindeki etkilerini açıklar.
  9) Öğrenmeyi etkileyen etkenleri sıralar. Öğrenenle ilgili etmenleri sıralar. Öğrenmede; yaş, zeka, güdülenme, genel uyarılmışlık hali ve kaygı, fizyolojik durum, önceki öğrenilenlerin aktarılması kavramlarını açıklar. Öğrenmede bireysel ayrılıklar ve sonuçlarını açıklar.
  10) Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Öğrenmenin biyolojik temellerini kavrar Öğrenme kazanımlarının beyne nasıl kaydedildiğini açıklar. Düşünme, kavrama ve öğrenme beynin hangi kısımları arasında gerçekleşir açıklar.
  11) Öğrenmede duyuların etkisini açıklar Öğrenmede duyu organlarının rolünü açıklar Merkezi sinir sisteminin öğrenmeye ilişkin yönlerini açıklar.
  12) Zihinsel yapıdaki bilgi akış sürecini açıklar. Bellek türleri ve özelliklerini sıralar. Hangi tür bilgi hangi bellekte saklanır ayırt eder. Öğrenme eyleminde bilişsel süreçleri nasıl etkin kullanabileceğini açıklar. Öğrenme eksiklerinin bilişsel sürecin hangi aşamasından kaynaklandığını belirler. Yürütücü işlevleri açıklar. Bilgiyi işleme modelini tanıtır ve diğer öğrenme kuramları ile karşılaştırır.
  13) Gestalt Kuramı ile ilgili temel kavramları açıklar. Gestalt kuramı yasalarını uygulamada nasıl kullanacağını sıralar. Gestalt kuramının olumlu yönleri ve sınırlılıklarını açıklar. İnsancıl yaklaşımın temel kavramlarını, ilkeleri, olumlu yönleri ve sınırlılıklarını değerlendirir.
  14) Sosyal Öğrenme Kuramı Sosyal öğrenme kuramını kavrar. Model ve gözlemleyen ilişkisini açıklar. Kuramın temel ilkelerini sıralar. Sosyal öğrenme kuramında öğrenme süreçlerini açıklar. Sosyal öğrenme kuramı ile eğitim ilkelerini sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Psikoloji Kavramının Temeli ve Tarihi Gelişimi
2) Gelişim İlkeleri ve Dönemleri
3) Fiziksel Gelişim
4) Sosyal-Duygusal Gelişim
5) Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi
6) Kişilik Gelişimi ve Sosyal Gelişim
7) Öğrenme ve Öğretme ile ilgili Temel Kavramlar
8) Öğrenme Psikolojisi Kavramı
9) Öğrenme Etkenleri
10) Öğrenmenin Biyolojik Temelleri
11) Öğrenmede Davranışsal Yaklaşımlar
12) Öğrenmede Bilişsel Yaklaşımlar
13) Gestalt Kuramı
14) Sosyal Öğrenme Teorisi
Diğer Kaynaklar: Cüceloğlu, D. (1996); İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi

Yıldırım R. (2001). Öğrenmeyi Öğrenmek; İstanbul: Sistem Yayınları

Yeşilyaprak B. (2003). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegem Yayıncılık

Kolektif Yazarlı. (2019) Gelişim Psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Ed. Uğur Gürgan.

Dander, MJ., Gardiner HW. (1999). Child and Adolescent Development. Minnesota: İmge Y.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma kavramlarını bilir ve ilgili süreçlerin gelişimsel, dilbilimsel, davranışsal ve biyomedikal açıdan teorik ve uygulamalı bilgisine sahiptir.
2) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması için gerekli kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgiye sahiptir.
3) Yeterli mesleki terminolojiye sahiptir
4) Alanındaki bilimsel literatüre ve güncel gelişmelere ve bu gelişmelere ulaşma bilgisine hakimdir
5) Dil ve konuşma terapisi alanında güvenilir, geçerli ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
6) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında toplumu bilgilendirir ve ilgili önleme çalışmaları yapar.
7) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında bireylere, vakalara ve vakaların ailelere ve yakınlarına yönelik danışmanlık hizmeti verir.
8) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının uygun yöntemlere değerlendirmesini ve terapisini gerçekleştirir
9) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi sürecinde uygun araç ve cihazları kullanarak veri toplar, kayıtları not eder, yorumlamasını gerçekleştirir, sonuçları raporlandırır, terapi plan/programı hazırlar, uygular ve izlemesini gerçekleştirir.
10) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili bilimsel araştırmaları yapar ve alanla ilgili bilimsel literatüre katkı sağlar.
11) Dil ve konuşma terapisi alanında bağımsız/bireysel veya interdisipliner/multidisipliner bir ekip üyesi olarak ilgili süreç ve faaliyetlerde sorumluluk alarak süreçleri izler, yönetir ve sorunlarla karşılaşıldığında kanıta dayalı bilgi ve uygulamalar kapsamında çözüm yolları geliştirir.
12) Toplumun faydasını gözeterek toplum farkındalığını geliştirmek, koruyucu önleyici çalışmalar yapmak ve sağlık politikalarını geliştirmek amacı ile gerekli faaliyetlerin düzenlenmesi, araştırmaların yapılması ve projelerin oluşturulmasın görev alır.
13) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma süreçleri, bozuklukları, değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili değişen ve gelişen bilgileri takip eder ve bilimsel literatürü bu amaçla uygun şekilde kullanır.
14) Bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre takip eder ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur.
15) Yaşam boyu mesleki ve kişisel gelişimi ile ilgili eğitim, kurs, çalıştay, seminer ve kongre aktivitelerine katılarak kendini sürekli geliştirmeyi amaç edinir.
16) Dil ve konuşma terapisi veya danışmanlık hizmeti verilen bireyler ile yaş, sosyo ekonomik, sosyo-kültürel, eğitim düzeyi ve dil-konuşma bozukluğuna uygun şekilde iletişim kurar ve sosyal etkileşimi gerçekleştirir.
17) İnterdisipliner veya multidisipliner ekipte dil ve konuşma terapisi ve diğer alanlara yönelik uygulama, tartışma ve diğer çalışmalarda ekip arkadaşları ile uygun şekilde iletişim kurar.
18) İnsan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerler, mesleki mevzuat ve yasalara uygun şekilde davranır ve mesleğini idame eder.
19) Multidisipliner alanda bir ekip üyesi olarak diğer meslek elemanlarına dil ve konuşma terapisti mesleğini tanıtır ve dil ve konuşma terapisi dahil her mesleğin sınır ve yetkinliklerini gözeterek uygun ve etkili bir ekip çalışanı şeklinde davranır.
20) Çevreye duyarlı, yenilikçi, dürüst, araştırmacı karakteri ile topluma doğru örnek bir birey olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 2 4
Sözlü Sınav 2 4
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 7
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 94
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3