DIL VE KONUŞMA TERAPISI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DKT106 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikolojiye Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Aylin İPEK TİMUR |
Dersin Amacı: | Psikoloji ile ilgili temel kavramların tanıtmak. Bilimsel yöntem ve istatistik, psikolojide temel süreç ve uygulama alanları ile temel psikoloji konularını bilmek. |
Dersin Hedefi: | Psikolojiye ilişkin temel kavramları bilmek. Psikoloji tarihini, psikolojinin alanlarını, psikolojinin biyolojik temellerini bilmek. Psikolojiye ilişkin konuları kavramak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Psikoloji biliminin insan ve hayvan davranışlarını farklı kuram, yöntem ve yaslarla inceleyen bir bilim dalı olduğunu açıklar.
Psikoloji biliminin felsefe biliminden ayrlışından itibaren günümüze kadar olan tarihsel gelişimini sıralar.
|
||
2) Psikoloji biliminin deneysel, nicel ve niteliksel yöntemlerini açıklar.
Araştırma dizaynında yer alan bağımlı ve bağımsız değişkenleri ayırabilir.
Kontrollü ve karşılaştırmalı çalışmaların özelliklerini sıralar.
|
||
3) Sinirsel hücrenin temel yapısını tanır, şekille gösterir.
Sinir hücre gruplarının isimlerini sıralar.
Beynin bölümlerini sıralar
Beyin kabuğunun işlevlerini sıralar
Gen ve insan davranışı ilişkisini açıklar.
|
||
4) Psikoloji biliminin alt çalışma alanlarını bilir ve hangi alt alanda hangi tür çalışmaların yapıldığını açıklar.
Psikolog – Psikiyatrist- Psikolojik Danışman ayrımını açıklar.
|
||
5) Duyu organlarının fizyolojik temellerini açıklar.
Birincil ve ikincil duyu organlarını sıralar.
Duyusal uyum kavramını açıklar ve örneklendirir.
Duyum kavramının fizyolojik sıralamasını açıklar.
Algı yasalarını tanır.
Algı yanılsamasını tanımlar ve temellerini açıklar.
|
||
6) Algılama süreçleri , karmaşık algılama süreçleri kavramlarını tanıtır.
Algısal değişmezleri sıralar.
Algısal beklentilerin algılama üzerine etkilerini açıklar.
Gelişim ve öğrenmenin algısal boyutunu açıklar.
|
||
7) Belleğin temel özelliklerini sıralar.
Kısa Süreli Bellek – Uzun Süreli Bellek işleyişini açıklar.
Belleğin gelişmesi ve genişletilmesi ile ilgili yöntemleri açıklar.
Yapılandırıcı bellek kavramını tanıtır ve yaşamsal etkilerini ilişkilendirerek örneklendirebilir.
|
||
8) Zeka kavramını açıklar.
Zeka türlerini sıralar.
Zeka aralıklarını sıralar.
Zeka ölçüm araçlarını sıralar.
Zekayı etkileyen faktörleri açıklar.
|
||
9) Klasik koşullama kuramını açıklar.
Pavlov’un deneyini şematik gösterebilir.
Koşullu – koşulsuz uyaran ve koşullu – koşulsuz tepkiyi farklı deney dizaynlarında ayrıştırabilir.
Edimsel koşullama yasalarını açıklar.
Pekiştirme kavramının önemini açıklar.
Klasik koşullama ve Edimsel koşullama kuramlarının farklarını sıralar.
|
||
10) Heyecan kavramını tanır, günlük yaşam için önemini açıklar.
Heyecan kuramlarını sıralar ve özelliklerini karşılaştırır.
Kaygı ve insan yaşamında önemi ve etkilerini sıralar.
Kaygıyla baş etme yollarını uygular.
Engellenme etkileri ve sonuçlarını açıklar.
Çatışma türlerini sıralar ve örneklendirir.
|
||
11) Kişilik kuramlarını tanır.
Kişilik, kimlik, benlik kavramlarının farklarını sıralar.
A Tipi , B Tipi, C Tipi Kişilik bozukluklarını sıralar, özelliklerini tanıtır.
|
||
12) Gelişim sürecinde toplumsal konuların Türk kültürü ve uluslararası kültürlerdeki yansımalarını açıklar.
Erken evlilik, boşanma, çocuk ihmal ve istismarı, aile içi problemler, orta yaş krizi gibi yaygın konuların birey ve topluma etkilerini sıralar.
|
||
13) Normaldışı davranışların temellerini sıralar.
Depresyon ve İlişkili Bozuklukları açıklar.
Anksiyete ve İlişkili Bozuklukları açıklayabilir.
|
||
14) Obsesif Kompulsif Bozukluk ve İlişkili Bozuklukları açıklar.
Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve İlişkili Bozuklukları açıklar.
Bedende Görülen Bozuklukları açıklar.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Psikolojinin Tanımı ve Psikoloji Tarihi | ||
2) | Psikolojinin Bilimsel Yöntemleri | ||
3) | Psikolojinin Biyolojik Temelleri | ||
4) | Psikolojinin Alanları | ||
5) | Duyum ve Algı | ||
6) | Bilinç | ||
7) | Dikkat ve Bellek | ||
8) | Zeka | ||
9) | Öğrenme I | ||
10) | Öğrenme II | ||
11) | Kişilik | ||
12) | Heyecanlar | ||
13) | Normaldışı Davranış I | ||
14) | Normaldışı Davranış II | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma kavramlarını bilir ve ilgili süreçlerin gelişimsel, dilbilimsel, davranışsal ve biyomedikal açıdan teorik ve uygulamalı bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
2) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması için gerekli kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||
3) Yeterli mesleki terminolojiye sahiptir | ||||||||||||||||||||
4) Alanındaki bilimsel literatüre ve güncel gelişmelere ve bu gelişmelere ulaşma bilgisine hakimdir | ||||||||||||||||||||
5) Dil ve konuşma terapisi alanında güvenilir, geçerli ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||
6) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında toplumu bilgilendirir ve ilgili önleme çalışmaları yapar. | ||||||||||||||||||||
7) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında bireylere, vakalara ve vakaların ailelere ve yakınlarına yönelik danışmanlık hizmeti verir. | ||||||||||||||||||||
8) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının uygun yöntemlere değerlendirmesini ve terapisini gerçekleştirir | ||||||||||||||||||||
9) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi sürecinde uygun araç ve cihazları kullanarak veri toplar, kayıtları not eder, yorumlamasını gerçekleştirir, sonuçları raporlandırır, terapi plan/programı hazırlar, uygular ve izlemesini gerçekleştirir. | ||||||||||||||||||||
10) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili bilimsel araştırmaları yapar ve alanla ilgili bilimsel literatüre katkı sağlar. | ||||||||||||||||||||
11) Dil ve konuşma terapisi alanında bağımsız/bireysel veya interdisipliner/multidisipliner bir ekip üyesi olarak ilgili süreç ve faaliyetlerde sorumluluk alarak süreçleri izler, yönetir ve sorunlarla karşılaşıldığında kanıta dayalı bilgi ve uygulamalar kapsamında çözüm yolları geliştirir. | ||||||||||||||||||||
12) Toplumun faydasını gözeterek toplum farkındalığını geliştirmek, koruyucu önleyici çalışmalar yapmak ve sağlık politikalarını geliştirmek amacı ile gerekli faaliyetlerin düzenlenmesi, araştırmaların yapılması ve projelerin oluşturulmasın görev alır. | ||||||||||||||||||||
13) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma süreçleri, bozuklukları, değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili değişen ve gelişen bilgileri takip eder ve bilimsel literatürü bu amaçla uygun şekilde kullanır. | ||||||||||||||||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre takip eder ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. | ||||||||||||||||||||
15) Yaşam boyu mesleki ve kişisel gelişimi ile ilgili eğitim, kurs, çalıştay, seminer ve kongre aktivitelerine katılarak kendini sürekli geliştirmeyi amaç edinir. | ||||||||||||||||||||
16) Dil ve konuşma terapisi veya danışmanlık hizmeti verilen bireyler ile yaş, sosyo ekonomik, sosyo-kültürel, eğitim düzeyi ve dil-konuşma bozukluğuna uygun şekilde iletişim kurar ve sosyal etkileşimi gerçekleştirir. | ||||||||||||||||||||
17) İnterdisipliner veya multidisipliner ekipte dil ve konuşma terapisi ve diğer alanlara yönelik uygulama, tartışma ve diğer çalışmalarda ekip arkadaşları ile uygun şekilde iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
18) İnsan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerler, mesleki mevzuat ve yasalara uygun şekilde davranır ve mesleğini idame eder. | ||||||||||||||||||||
19) Multidisipliner alanda bir ekip üyesi olarak diğer meslek elemanlarına dil ve konuşma terapisti mesleğini tanıtır ve dil ve konuşma terapisi dahil her mesleğin sınır ve yetkinliklerini gözeterek uygun ve etkili bir ekip çalışanı şeklinde davranır. | ||||||||||||||||||||
20) Çevreye duyarlı, yenilikçi, dürüst, araştırmacı karakteri ile topluma doğru örnek bir birey olur. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 16 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 14 | 14 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | 7 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |