SOSYAL HIZMET
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHB405
Ders İsmi: Sosyal Hizmette Etik
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Volkan Yücel

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyal hizmet çalışmalarında ve uygulamalarında temel olan etik bilinç, etik davranabilme yeterliği ve sorumluluğu, sosyal hizmet çalışmalarında etik ilkeler, kurallar ve modeller, sosyal hizmet çalışanlarının karşılaştıkları sorunlar ve mücadeleler, sosyal hizmet mesleğinin temelini oluşturan insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının etik yaklaşımla bağdaştırılmasına ilişkin konularda öğrencilere bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Sosyal hizmet etiğinin ve değerlerinin analizi, sosyal hizmet etik ilke ve değerlerinin müracaatçı, toplum ve kurum düzeyinde yapılacak uygulamalar üzerindeki etkisi, etik uygulamada vaka örneklerinin öğretilmesi, hizmet sunumunda etik kurallara uygun hareket edilmesi.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Sosyal Hizmetin Etik Kuralllarını bilir. 2. Sosyal Hizmetin değerlerini bilir. 3. Sosyal Hizmette Etik sorun yaratan ve yaratacak noktaları bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Mesleki müdahale gerçekleştirirken etik kuralların bilincinde hareket eder.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1.Müracaatçının biricikliğini esas alır ve gizliliği ön planda tutar. 2. Müracaatçıya yönelik ayrımcı ve etiketleyici davranışda bulunmamaya dikkat ederi. 3. Müracaatçının üstün yararını gözetir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Etik, Ahlak ve İş Ahlakı Kavramları
2) Etik Karar Alma Süreci
3) Sosyal Hizmette Etiğin Önemi ve Yeri
4) Sosyal Hizmet Mesleğinin Değerleri
5) Sosyal Hizmetin Etik Kuralları
6) Sosyal Hizmetin Etik Kuralları
7) Sosyal Hizmet Alanındaki Etik İhlaller: Bireyin Onuruna ve Değerine Aykırı Uygulamalar
8) Sosyal Hizmet alanındaki Etik İhlaller: Ayrımcılık ve Etiketleme
9) Sosyal Hizmet Alanındaki Etik İhlaller: Gizlilik ve Özel Hayatın Korunmasının İhlali
10) Yanlış/Eksik Değerlendirme Nedeniyle Yaşanan Etik Sorunlar ve Vaka Örnekleri
11) Hizmetlerin Niteliği ve Niceliği Sorunu ve Vaka Örneği
12) İnsan Hakları Temelli Yaklaşıma Karşı Güvenlik Odaklı Yaklaşım
13) İhtiyaca Odaklanmayan / Bütüncül Olmayan Hizmet Sunumu ve Tektipleştirme /Bireyselleştirilmemiş Hizmet Sunumu
14) Sosyal Hizmet Uzmanlarının Alandaki Sorunlarla Baş Etme Becerileri
Diğer Kaynaklar: 1. Sosyal Hizmet Etiği ve Değerleri (Yazar: Frederich G. Reamer, Nika Yayınevi) 2. Bernasconi, Silvia Staub (2011) Human Rights and Social Work: Philosophical and Ethical Reflections on a Possible Dialogue between East Asia and the West Ethics And Social Welfare 5 ( 4) 3. Gökçearslan Çifçi ve Gönen, SOSYAL HİZMET UYGULAMALARINDA ETİK KARAR VERME SÜRECİ. 4. Özge Sanem ÖZATEŞ (SOSYAL HİZMET ETİĞİNİN FELSEFİ TEMELLERİ) 5.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir.
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir.
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir.
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür.
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir.
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir.
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir.
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır.
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular.
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder.
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir.
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 48
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 16 48
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 16 16
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 5 5
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 16 64
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 197
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6