SOSYAL HIZMET
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHB303
Ders İsmi: Ailelerle Sosyal Hizmet
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gülden ŞAHİN HATİPOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ailenin toplumsal yaşama etkileri, aile yapıları, aile dinamiği ve çocuk üzerine etkileri, eş ve evlilik ilişkisi ve aile sistemini anlamayı sağlamak, ailede iletişim, yaşam döngüsü; ailede çatışmalar, sorunlar ve çözüm yollarını öğretmek.
Dersin Hedefi: Aile sosyal hizmet uygulamasının temel özelliklerini bilme, sosyal hizmet uzmanının rol ve sorumluluklarını ve temel becerilerini açıklamak.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ailenin tanımı, aile türleri ve ailenin işlevleri hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Türkiye'de aile yapısı ve dönüşümleri noktasında bilgi edinir.
  3) Aile yaşam döngülerine dair bilgi sahibi olur.
  4) Evlilik ve Aile içi şiddet ile aile kuramları konularında bilgi sahibi olur.
  5) Aileye yönelik planlı müdahale süreci ve Ailelere yönelik kurumsal hizmetler konularında bilgi sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Aile alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri alanda kullanabilme becerisi kazanır.
  2) Sosyal Hizmet uygulaması sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurma ve iletişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Edindiği kuramsal bilgileri kullanarak alandaki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  2) Aile alanında temel ve güncel kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve karşılayabilir.
  3) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Aileye İlişkin Temel Kavramlar-Aile Türleri
2) Aile Sistemini ve Yapısını Anlama-Aileyi Bir Sistem Olarak Ele Alma
3) Aile Kuramları I ve Vaka Örnekleri
4) Aile Kuramları II ve Vaka Örnekleri
5) Aile Sorunlarına Genel Bakış (Aile İçi Şiddet-İstismar/Madde Bağımlılığı/Boşanma)
6) Aile Sorunlarının Çocuklar Üzerine Etkisi
7) Uygulama (Vaka Örnekleri)
8) Aileyi Etkileyen Makro Sorunlar (Yoksuluk-Göç vb.)
9) Aile İçi İletişim-Etkili İletişim-İletişim Engelleri ve Aile İçi İletişimin Yönünü Anlama
10) Aile Yaşam Döngüsü- Aile Yaşam Döngüsü Modelini Değerlendirmek
11) Günümüzde Aile Politikası- Türkiye'de ve Dünyada Aile Politikası
12) Aileye Yönelik Hizmet Türleri-Aile İle Bağlantı/Danışma Kurma
13) Ön Değerlendirme-Planlama ve Müdahale-Son Değerlendirme-Sonlandırma-İzleme
14) Ön Değerlendirme-Planlama ve Müdahale-Son Değerlendirme-Sonlandırma-İzleme
Diğer Kaynaklar: Yolcuoğlu, İ. G. (2014), Bireylerle, Ailelerle, Gruplarla ve Toplumla Sosyal Hizmet, Nar Yay. İstanbul.
Çakmaklı, K. (1991), Aileler İçin Sosyal Hizmet, Elma Rek. ve İletişim, İstanbul.
Canatan, K., Yıldırım, E. (2011), Aile Sosyolojisi, Açılım Kitap Yay, İstanbul.
Ashman, K.K., Hall, G.H., (1999), Understanding Generalist Practice, Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir.
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir.
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir.
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür.
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir.
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir.
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir.
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır.
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular.
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder.
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir.
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 39
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 42
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 159
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5