SOSYAL HIZMET | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SHB206 | ||||||||
Ders İsmi: | Sosyal Hizmet Mevzuatı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Volkan Yücel |
Dersin Amacı: | Mikro – mezzo – makro düzeyde yürütülen sosyal kişisel çalışma danışmanlık ve destek hizmetlerinde; “birey odaklı tedbir kararları, kurumlar arası havale sistemlerinin işletilmesinde kullanılan yasal çerçeve, sosyal politikalara bütüncül bakış” kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin Hedefi: | Öğrencilerin; sosyal hizmet mevzuatına ilişkin literatür bilgisi ve kullanım alanlarını öğrenmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dezavantajlı gruplar ile yürütülen sosyal hizmet danışmanlık sürecinde; tedbir kararı talep edilen vakalara ilişkin mevzuat uygulama pratiğini kapsamaktadır.
Öğrencilerin; sosyal hizmet müdahalelerinde mevzuat bilgilerini kullanmalarını sağlamak.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrencilerin, sosyal hizmet müdahalelerinde uygulanan danışmanlık süreci ve vaka formülasyonunda mevzuat hükümlerine ilişkin tedbir isteme becerisini kazandırmak
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sosyal hizmet müdahalesinde ilgili mevzuatı göz önüne alır.
|
Hafta | Konu | ||
1) | Türkiye'de Mevzuat Çeşitleri 1-Anayasa 2-Uluslararası Antlaşma yada Sözleşmeler 3-Yasa ( Kanun) 4-Yasa Gücünde Kararname (Kanun Hükmünde Kararname) 5-İçtihat 6-Tüzük (Nizamname) 7-Yönetmelik (Talimatname) 8-Yönerge (Talimat, Direktif) 9-Kararname( Karar) 10-Özelge (Mukteza) | ||
2) | Sosyal Hizmet Alanları – Merkez ve Taşra Teşkilatları Yapılanma Biçimleri | ||
3) | Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Kuruluş Mevzuatı - KHK | ||
4) | "Çocuk Hukuku Çocuk Hakları Çocuk Ceza Adalet Sistemi Çocuk Koruma Sistemi " | ||
5) | 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu | ||
6) | Çocuk Koruma Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik | ||
7) | "Çocuk Hakları Mevzuatları (Uluslararası Sözleşmeler ve Protokoller) Birleşmiş Milletler (BM) Çocuk Hakları Sözleşmesi Çocuk Haklarının Kullanılmasına Dair Avrupa Sözleşmesi Çocukların Velayetine İlişkin Kararların Tanınması ve Tenfizi ile Çocukların Velayetinin Yeniden Tesisine İlişkin Avrupa Sözleşmesi Çocuk Suçluluğunun Önlenmesi Hakkında BM Yönlendirici İlkeleri " | ||
8) | "6284 Sayılı Ailenin Korunması Ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun Kadın Konukevlerinin Açılması ve İşletilmesi Hakkında Yönetmelik " | ||
9) | "Kadın Hakları Mevzuatları (Uluslararası Taraf Olunan Sözleşmeler) CEDAW – Kadına Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi Kadına Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi ( İstanbul Sözleşmesi) " | ||
10) | 6284 Sayılı Kanun Tedbir Kararları ve Sosyal İnceleme Raporu Yazımı | ||
11) | Belediye – Yerel Yönetimler Mevzuatı | ||
12) | "Sosyal Güvenlik Mevzuatı " | ||
13) | Engelli Haklarına İlişkin Mevzuat | ||
14) | Sağlık Alanına İlişkin Mevzuatlar | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Sosyal Hizmet bilimine ait temel kavram ve kuramları, tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||||
2) Sosyal sorunlar ve sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
3) İnsan hakları ve özgürlükleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||||
4) Mevzuat, mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
5) İnsani hizmet örgütlerinde ve kamuya ait kurumlarda sosyal hizmet alanını ilgilendiren yönetim ve yönetim süreçleri bilgilerine sahiptir | |||||||||||||||||||
6) Sosyal hizmet uygulamalarında, sosyal inceleme, değerlendirme, planlama, özetleme vb. faaliyetlerde yazma, raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
7) Analiz ve sentez yapabilme ve eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
8) Sosyal hizmet uygulamalarında, sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak müdahalesini bağımsız bir şekilde yürütür. | |||||||||||||||||||
9) Sosyal hizmet uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||
10) Alanında öğrenme ile ilgili gereksinimlerini belirler ve bunları gerçekleştirir. | |||||||||||||||||||
11) Uluslararası ortamda alanı ile ilgili kaynakları kullanabilecek yabancı dil bilgisi ile alanındaki değişim ve gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||||||||
12) Sosyal hizmet uygulamalarında profesyonelce gözlem ve mesleki görüşme yapma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
13) Sosyal hizmet uygulamalarında birey, aile, grup, toplum ve kurumları bilgilendirir. | |||||||||||||||||||
14) Sosyal hizmet uygulamaları sürecinde müracaatçı sistemleri ile etkili iletişim kurar ve iletişim araçlarını kullanır. | |||||||||||||||||||
15) Sosyal hizmet uygulamalarında, toplumsal sorumluluk bilincini gözeterek proje ve etkinlikler organize eder ve bunları uygular. | |||||||||||||||||||
16) Sosyal hizmetin değer temelini, etik ilke ve standartları anlayabilme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
17) Sosyal hizmet uygulamalarında, ilgili mevzuat, mesleki etik, norm ve standartlara göre sosyal adalet ve hak temelli bir yaklaşım ile karar verir ve hareket eder. | |||||||||||||||||||
18) Sosyal hizmetler uygulamalarında, sosyal politikaları hayata geçirir. | |||||||||||||||||||
19) Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarında sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışı üzerindeki etkisinin bilinci ile davranır. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 16 | 48 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 16 | 48 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 8 | 16 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 16 | 64 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 192 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 6 |