SIYASET BILIMI VE KAMU YÖNETIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK112
Ders İsmi: Türk Yönetim Tarihi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Mesut ÖZEL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk yönetim sistemi ve pratiklerini tarihsel perspektiften günümüze incelemek ve tartışmak.
Dersin Hedefi: Öğrencilerin Türk tarihi ve devletlerinin oluşumları ve yapılanmalarını öğrenerek, günümüz Türk Kamu Yönetimi ve devlet sisteminin gerekliliklerini anlamalarını sağlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Siyaset, yönetim, siyasi tarih, ekonomi ve hukuk alanlarında kuramsal bilgiye sahiptir. Bunları karşılaştırabilmekte ve yazılı olarak ifade edebilmektedir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeleri takip eder, temel sorunları bilir.
  2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak karşılaştığı verileri, olguları, sorunları analiz eder, karşılaştırır, tanımlar ve farklı çözüm önerileri sunabilir. Kalitatif ve kantitatif Sosyal Bilim araştırma yöntemlerini kullanabilmektedir.
  3) Topluma, sosyal çevresine ve kendine karşı sorumlu birey olma duyarlılığını kazanır.
  4) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki konularda bireysel olarak çalışma yapar.
  5) Alanıyla ilgili araştırma tekniklerini, analitik düşünme yeteneğini ve bilgisini kullanır.
  6) Kavram, kuram ve küresel hususlara nesnel ve eleştirel bakabilir.
  7) Vaka odaklı çalışmalarda stratejiler ve siyasalar geliştirebilmektedir.
  8) Disiplinler arası ve çok-disiplinli yorum ve analiz yapabilme becerisine sahip olup, farklı sosyal bilim dalları arasında ilişki kurabilir.
  9) Analiz sonuçlarını ve araştırma bulgularını başta makale, rapor ve sunum olmak üzere çeşitli formatlarda ifade eder.
  10) Profesyonel, akademik ve sivil topluma rahat adapte olmaya hazırdır.
  11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş-Tanıtım; Osmanlı Olgusu Ortaçağ İran Yönetimi, Doğu Roma Yönetimi
2) Eski Türklerde Yönetim Yapısı İlk Türk-İslam Devletlerinde Yönetim Yapısı
3) Osmanlı Kuruluş Dönemi’nde Yönetim Yapısı Klasik Dönem ve Tımar Düzeni
4) Osmanlı Klasik Döneminde Yönetim Yapısı Değişme Dönemi ve İltizam Sistemi III. Selim ve Nizam-ı Cedid
5) Tanzimat Dönemi’nde (1839-1876) Yönetim Yapısı Tanzimat and Avrupa Islahat Programı
6) II. Abdülhamid Dönemi’nde (1876-1908) Yönetim Yapısı
7) Genel Tekrar
8) Ara Sınav (%40)
9) II. Meşrutiyet Dönemi’nde (1908-1918) Yönetim Yapısı II. Meşrutiyet Uygulamaları
10) Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Tarihi: 1920’li Yıllar/1930’lu Yıllar
11) Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Tarihi: 1940’lı Yıllar/1950’li Yıllar
12) Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Tarihi: 1960’lı Yıllar/1970’li Yıllar
13) Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Tarihi: 1980’li Yıllar/1990’lı Yıllar
14) Türkiye Cumhuriyeti Yönetim Tarihi: 1990’lı Yıllar ve sonrası
15) Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ve Genel Tekrar
16) Yılsonu Sınavı (%60)
Diğer Kaynaklar: Sina Akşin (yay. haz.), Türkiye Tarihi 1: Osmanlı Devletine Kadar Türkler, Cem Yayınevi, İstanbul 2000. Sencer Divitçioğlu, Oğuz’dan Selçuklu’ya: Boy, Konat ve Devlet, İmge Kitabevi, Ankara 2005. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), 13. Baskı, YKY, İstanbul, 2009. Halil İnalcık, Devlet-i Aliye, Türkiye İş Bankası, İstanbul 2009. Halil İnalcık, Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011. Musa Çadırcı, Ülke Yönetimi - Tanzimat Sürecinde Türkiye, İmge Kitabevi, Ankara, 2007. Musa Çadırcı, Tanzimat Sürecinde Türkiye - Anadolu Kentleri, İmge Kitabevi, Ankara, 2011. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş, İstanbul 2006. Erkan Tural, Son Dönem Osmanlı Bürokrasisi: II. Meşrutiyet Dönemi’nde Bürokratlar, İttihatçılar ve Parlamenterler, TODAİE, Ankara 2009. Rıfa'at Ali Abou-EI-Haj, Modern Devletin Doğası, İmge Kitabevi, Ankara 2000. Taner Timur, Osmanlı Çalışmaları, İmge Kitabevi, Ankara 1998. Nuray Ertürk Keskin, Türkiye’de Devletin Toprak Üzerinde Örgütlenmesi, Tan Kitabevi, Ankara 2009. Türkiye Cumhuriyeti İdare Tarihi, Açıklamalı Yönetim Zamandizini: 1929-1939, AÜ SBF KAYAUM Yayını, Ankara 2007. Türkiye Cumhuriyeti İdare Tarihi, Açıklamalı Yönetim Zamandizini: 1940-1949, AÜ SBF KAYAUM Yayını, Ankara 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Siyaset, yönetim, siyasi tarih, ekonomi ve hukuk alanlarında kuramsal bilgiye sahiptir. Bunları karşılaştırabilmekte ve yazılı olarak ifade edebilmektedir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeleri takip eder, temel sorunları bilir. 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak karşılaştığı verileri, olguları, sorunları analiz eder, karşılaştırır, tanımlar ve farklı çözüm önerileri sunabilir. Kalitatif ve kantitatif Sosyal Bilim araştırma yöntemlerini kullanabilmektedir. 1 2 2 2 2 1 1 1 1
3) Topluma, sosyal çevresine ve kendine karşı sorumlu birey olma duyarlılığını kazanır. 1 2 2 1 2 1 1 1
4) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki konularda bireysel olarak çalışma yapar. 1 2 2 1 1 1 1
5) Alanıyla ilgili araştırma tekniklerini, analitik düşünme yeteneğini ve bilgisini kullanır. 1 2 2 2 2 1 1 1
6) Kavram, kuram ve küresel hususlara nesnel ve eleştirel bakabilir. 1 2 2 2 2 1 2 1 1
7) Vaka odaklı çalışmalarda stratejiler ve siyasalar geliştirebilmektedir. 1 2 2 1 1
8) Disiplinler arası ve çok-disiplinli yorum ve analiz yapabilme becerisine sahip olup, farklı sosyal bilim dalları arasında ilişki kurabilir. Mesleği itibariyle en az bir yabancı dili iletişim kurabilecek seviyede bilmektedir. 1 1 2 2 2 2 1
9) Analiz sonuçlarını ve araştırma bulgularını başta makale, rapor ve sunum olmak üzere çeşitli formatlarda ifade eder. 1 2 2 2 2 2 1 2 1
10) Profesyonel, akademik ve sivil topluma rahat adapte olmaya hazırdır. 1 2 1 2 1
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 1 2 1 1 1 1 2 2 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 3 15
ARA SINAV (Vize) 1 18
Genel Sınava Hazırlanma 3 15
GENEL SINAV (Final) 1 20
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 152
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5