DIL VE KONUŞMA TERAPISI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE702
Ders İsmi: Doğuma Hazırlık Yöntemleri
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ebelik uygulamalarında yer alan; sağlıklı gebelik, sağlıklı doğuma erişim ve doğum sonu bakım konusunda anne adayı ve ailesinin eğitimi, doğuma hazırlık sınıflarının yönetimi ve doğumun desteklenmesi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: Doğumda ağrıyı oluşturan faktörleri göz önünde bulundurup, doğum öncesi dönemde, doğumda ve doğum sonrası dönemde anneye ve bebeğe en uygun eğitim ve bakımı verebilmektir
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Doğuma Hazırlık Yöntemlerini açıklar.
  2) Doğuma hazırlık eğitiminin ülkemizde ve dünyadaki durumunu bilir.
  3) Doğum ağrısıyla birliktelik sağlanmasında kullanılan yöntemleri bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Doğuma hazırlık eğitiminin amacını tartışır.
  2) Doğuma hazırlık sınıfını planlar
  3) Non-farmakolojik ağrıyla birliktelik yöntemlerini uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Non-Farmakolojik yöntemlerle doğum ağrısını yönetir.
  2) Doğuma hazırlık eğitim yöntemlerini kullanarak eğitim verir.
  3) Emzirme eğitimi, bebek bakımı eğitimi verir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Doğuma Hazırlık Eğitimlerinin Tarihçesi, Ülkemizde Ve Dünyadaki Durumu
2) Doğum ve doğum ağrısı
3) Doğum ağrısının nörofizyolojisi ve doğum ağrısında etkili olan faktörler
4) Doğum korkusu
5) Doğum ağrısının yönetiminde kullanılan non-farmakolojik yöntemler (TENS, Akupunktur, müzik, akupresür, hipnoz, terapötik dokunma)
6) Doğum ağrısının yönetiminde kullanılan non-farmakolojik yöntemler-Devam (Aromaterapi, hidroterapi, sıcak uygulama, İntradermal steril su enjeksiyonu, solunum teknikleri, doğum destekçisi, doğum dansı)
7) Doğum ağrısının yönetiminde kullanılan non-farmakolojik yöntemler-Devam (Masaj, biofeedback, ses çıkarma, hayal kurma, odak nokta) Non-farmakolojik yöntemlerin avantajları ve sınırlılıkları
8) Doğal doğum-Suda doğum
9) Doğum hazırlık yöntemleri (Dick Read, Lamaze, Hypnobirthing, Bradley metodu)
10) Doğum hazırlık yöntemleri (Farkındalığa dayalı doğum ve ebeveynlik, England metodu, Odent modeli, Kitzinger felsefesi, Leboyer felsefesi)
11) Aktif doğum-Gebelikte yoga
12) Gebelikte egzersiz
13) Rebozo masajı-Bebek bakımı
14) Emzirme eğitimi
Diğer Kaynaklar: 1. Kömürcü N. (2014). Doğum Ağrısı ve Yönetimi. Nobel Kitabevi, İstanbul.
2. Bayram, G. O., & Şahin, N. H. (2010). Doğuma hazırlık eğitimi modelleri ve güncel yaklaşımlar. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 7(3), 36-42.
3. Okumuş, H., Mete, S., Yenal, K., Tokat, M. A., & Figen, P. S. (2009). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. Deomed Yayıncılık, İstanbul.
4. Serçekuş P, Yenal K. (2015). Doğuma Hazırlık Sınıflarının Türkiye ’deki Gelişimi. Türkiye Klinikleri Obstetric-Women's Health and Diseases Nursing -Special Topics, 1(1), 33-35.
5. Wu, C., Ge, Y., Zhang, X., Du, Y., He, S., Ji, Z., & Lang, H. (2021). The Combined Effects Of Lamaze Breathing Training And Nursing İntervention On The Delivery İn Primipara: A Prısma Systematic Review Meta-Analysis. Medicine, 100(4).
6. Lassi, Z. S., Kedzior, S. G., & Bhutta, Z. A. (2019). Community‐based maternal and newborn educational care packages for improving neonatal health and survival in low‐and middle‐income countries. Cochrane Database of Systematic Reviews, (11).
7. El-Kurdy, R., Hassan, S. I., Hassan, N. F., & El-Nemer, A. (2017). Antenatal education on childbirth self-efficacy for Egyptian primiparous women: a randomized control trial. IOSR J Nurs Health Sci, 6(4), 15-23.
8. Dhillon, A., Sparkes, E., & Duarte, R. V. (2017). Mindfulness-Based İnterventions During Pregnancy: A Systematic Review And Meta-Analysis. Mindfulness, 8(6), 1421-1437.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma kavramlarını bilir ve ilgili süreçlerin gelişimsel, dilbilimsel, davranışsal ve biyomedikal açıdan teorik ve uygulamalı bilgisine sahiptir.
2) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması için gerekli kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgiye sahiptir.
3) Yeterli mesleki terminolojiye sahiptir
4) Alanındaki bilimsel literatüre ve güncel gelişmelere ve bu gelişmelere ulaşma bilgisine hakimdir
5) Dil ve konuşma terapisi alanında güvenilir, geçerli ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
6) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında toplumu bilgilendirir ve ilgili önleme çalışmaları yapar.
7) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında bireylere, vakalara ve vakaların ailelere ve yakınlarına yönelik danışmanlık hizmeti verir.
8) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının uygun yöntemlere değerlendirmesini ve terapisini gerçekleştirir
9) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi sürecinde uygun araç ve cihazları kullanarak veri toplar, kayıtları not eder, yorumlamasını gerçekleştirir, sonuçları raporlandırır, terapi plan/programı hazırlar, uygular ve izlemesini gerçekleştirir.
10) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili bilimsel araştırmaları yapar ve alanla ilgili bilimsel literatüre katkı sağlar.
11) Dil ve konuşma terapisi alanında bağımsız/bireysel veya interdisipliner/multidisipliner bir ekip üyesi olarak ilgili süreç ve faaliyetlerde sorumluluk alarak süreçleri izler, yönetir ve sorunlarla karşılaşıldığında kanıta dayalı bilgi ve uygulamalar kapsamında çözüm yolları geliştirir.
12) Toplumun faydasını gözeterek toplum farkındalığını geliştirmek, koruyucu önleyici çalışmalar yapmak ve sağlık politikalarını geliştirmek amacı ile gerekli faaliyetlerin düzenlenmesi, araştırmaların yapılması ve projelerin oluşturulmasın görev alır.
13) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma süreçleri, bozuklukları, değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili değişen ve gelişen bilgileri takip eder ve bilimsel literatürü bu amaçla uygun şekilde kullanır.
14) Bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre takip eder ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur.
15) Yaşam boyu mesleki ve kişisel gelişimi ile ilgili eğitim, kurs, çalıştay, seminer ve kongre aktivitelerine katılarak kendini sürekli geliştirmeyi amaç edinir.
16) Dil ve konuşma terapisi veya danışmanlık hizmeti verilen bireyler ile yaş, sosyo ekonomik, sosyo-kültürel, eğitim düzeyi ve dil-konuşma bozukluğuna uygun şekilde iletişim kurar ve sosyal etkileşimi gerçekleştirir.
17) İnterdisipliner veya multidisipliner ekipte dil ve konuşma terapisi ve diğer alanlara yönelik uygulama, tartışma ve diğer çalışmalarda ekip arkadaşları ile uygun şekilde iletişim kurar.
18) İnsan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerler, mesleki mevzuat ve yasalara uygun şekilde davranır ve mesleğini idame eder.
19) Multidisipliner alanda bir ekip üyesi olarak diğer meslek elemanlarına dil ve konuşma terapisti mesleğini tanıtır ve dil ve konuşma terapisi dahil her mesleğin sınır ve yetkinliklerini gözeterek uygun ve etkili bir ekip çalışanı şeklinde davranır.
20) Çevreye duyarlı, yenilikçi, dürüst, araştırmacı karakteri ile topluma doğru örnek bir birey olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 39
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 126
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4