EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE 719
Ders İsmi: Adölesan Sağlığı
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Özge Eda KARADAĞ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin genel adölesan sağlığı ve hastalıklarını, adolesan dönemin özellikleri ve ihtiyaçlarını bilmesi ve bu bilgileri kanıt temelli uygulamalarla pekiştirmesi.
Dersin Hedefi: Adolesan dönemi yaşa göre gruplandırabilmesi,
Adolesan dönemin gelişim aşamalarını bilmesi,
Adolesanı koruyucu hizmetleri bilmesi,
Adolesana danışmanlık verilmesi gereken konuları bilmesi,
Adolesanın periyodik sağlık muayenesi kapsamındaki taramaları bilmesi.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Adolesan dönemi yaşa göre gruplandırabilmek, Adolesan dönemin gelişim aşamalarını bilmek, Adolesanı koruyucu hizmetleri bilmek, Adolesana danışmanlık verilmesi gereken konuları bilmek, Adolesanın periyodik sağlık muayenesi kapsamındaki taramaları bilmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Adolesan dönemi yaşa göre gruplandırabilir, Adolesan dönemin gelişim aşamalarını bilmir, Adolesanı koruyucu hizmetleri bilir, Adolesana danışmanlık verilmesi gereken konuları bilir, Adolesanın periyodik sağlık muayenesi kapsamındaki taramaları bilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Adölesan sağlığı ile ilgili kendi meslek görev yetki ve sorumluluğu çerçevesinde bağımsız çalışabilir ve sorun çözebilir
  2) Öğrenci genel adölesan sağlığı, adölesanın dönemleri hakkında bilgi sahibi olur
  3) Öğrenci gerekli bilgi ve beceriye erişmesi ile birlikte multidisipliner ekip içinde etkin rol alır, iletişim becerileri gelişir.
  4) Öğrencinin adölesan sağlığının tüm aşamaları konusunda alana özgü yetkinliği gelişir

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) DÜNYA’DA VE ÜLKEMİZDE ADÖLESAN SAĞLIĞI
2) ADÖLESAN DÖNEMİ VE FİZYOLOJİK VE EMASYONEL DEĞİŞİKLİKLER
3) ADÖLESANLARDA HİJYEN EĞİTİMİ ve BAĞIŞIKLAMA
4) ADÖLESAN DÖNEMDE SAĞLIKLI BESLENME, YEME BOZUKLUKLARI VE OBEZİTE
5) ADÖLESANLARDA ÜREME SAĞLIĞI VE CİNSEL SAĞLIK
6) ADÖLESANLARLA İLETİŞİM VE AİLE İLİŞKİLERİ
7) ADÖLESAN GEBELİKLER
8) ADÖLESANLARDA ANKSİYETE, DEPRESYON DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU.
9) ADÖLESANLARDA TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI, SİBER ZORBALIK VE AKRAN ZORBALIĞI
10) ADÖLESANLARDA İHMAL VE İSTİSMAR
11) ADÖLESANLARDA MADDE BAĞIMLILIĞI
12) ENGELLİ ADÖLESANLAR VE DAMGALAMA
13) ADÖLESAN DÖNEMDE SPOR
14) ADÖLESANLARDA KAZA VE YARALANMALAR
Diğer Kaynaklar: Sağlan, Y., & Bilge, U. (2018). Adolesan ve okul sağlığı. Turkiye Klinikleri Family Medicine Special Topics, 9(6), 11-16.
Adölesanlarda Öz-bakım Gücü-Sağlığı Geliştirme Arasındaki İlişki ve Öz-bakım Gücünü Etkileyen Faktörler. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 8(1).
Akbaş, E., & YİĞİTOĞLU, G. Adölesan Dönemde Psikososyal Sorunlar. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 7277-7299.
Strömmer, S., Weller, S., Morrison, L., Soltani, H., Stephenson, J., Whitworth, M., ... & Barker, M. (2021). Young women's and midwives' perspectives on improving nutritional support in pregnancy: The babies, eating, and LifestyLe in adolescence (BELLA) study. Social Science & Medicine, 274, 113781.
Strömmer, S., Weller, S., Morrison, L., Soltani, H., Stephenson, J., Whitworth, M., ... & Barker, M. (2021). Young women's and midwives' perspectives on improving nutritional support in pregnancy: The babies, eating, and LifestyLe in adolescence (BELLA) study. Social Science & Medicine, 274, 113781.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 2 3 2 2 3 2
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 3 2 3 3 2 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 2 3 3 3 2 2
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır 3 2 2 3 3 3
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. 3 2 2 2 3 3
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 3 2 3 3 2
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 2 2 2 3 3 3
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3 3 3 2 2
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 3 3 3 2 2 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 2 3 3 3 2 2
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 2 3 2 2 2
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar 3 3 3 3 2 3
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 2 2 3 3 3 3
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3 2 3 2 3 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 14
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 14 14
Makale Yazma 14 14
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 14 14
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 14 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 14 14
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 98
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3