EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE 718
Ders İsmi: Anne ve Bebek Beslenmesi
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Berkin KIRCALİ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ebelik bölümünde eğitim öğretimine devam eden öğrencilere gebelik ve emziklilik döneminde beslenme özellikleri ile bebeklik dönemi, okul öncesi ve okul ve adölesanlık dönemine kadar çocukların beslenmesinde kritik noktaların öğretilmesidir.
Dersin Hedefi: Gebelik ve laktasyon döneminde olan bir kadının beslenme gereksinimlerini öğrenir. anne sütünün önemini kavrar. doğum yapmış olan annelere bebeğin beslenmesi, anne sütünün önemi konularında bilgi aktarabilir.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gebelik döneminde olan bir kadının gebelik ayına göre alması gereken enerji ve besin öğelerini öğrenir.
  2) Okul öncesi, okul dönemi çocuklar ve adölesanların büyüme ve gelişmelerini de dikkate alarak yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri doğrultusunda fikir sahibi olur.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Aradığı bilgiye ulaşabilme, analiz etme, biraraya getirme ve sunma becerisini kazanır
  2) bebek ve çocuklarda besin ve besin ögesi gereksinimlerini öğrenir ve hesaplayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiyedeki ve Dünyadaki bebek ve okul öncesi dönemlere ilişkin beslenme programları ve uygulamalar hakkında bilgi edinir, öneriler geliştirebilir, yetkinlik kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Prekonsepsiyonel dönemde beslenme özellikleri
2) Gebelik döneminde beslenme (gereksinimler, karşılaşılan problemler ve çözüm yolları)
3) Gebelik döneminde beslenme (gereksinimler, karşılaşılan problemler ve çözüm yolları)
4) Gebelik döneminde beslenmenin, bebeğin bilişsel gelişimi üzerine etkileri
5) Emziklilik döneminde beslenme
6) Anne sütü ve besinsel özellikleri
7) Anne sütü ve besinsel özellikleri
8) Ara sınav
9) 0-1 yaş bebek beslenmesi
10) 0-1 yaş bebek beslenmesi
11) Ticari bebek mamalarının değerlendirmesi
12) Okul öncesi çocuğun beslenmesi
13) Okul çağı beslenmesi
14) Adölesan çağı beslenmesi
15) Genel tekrar
16) Final sınavı
Diğer Kaynaklar: 1.Kleinman RE. (2004). Pediatric Nutrition Handbook. American Academy of Pediatrics. USA (ISBN: 9781581101096)
2.Lawrance RA, Lawrance RM. (2010). Breastfeeding: A Guide for the Medical Professional. Elsevier Health Sciences, USA (ISBN: 9781437707885).
3.Thureen PJ, Hay WW. (2006). Neonatal Nutrition and Metabolism. Cambridge University Press, USA. (ISBN: 9781139453660)
4.Fomon SJ. Nutrition of Normal Infants. Mosby, St. Louis, 1993.
5.Thomas B. Manual of Dietetic Practice, Third Edition, 2001.
6.McLaren DS, Burman D, Belton NR. Textbook of Paediatric Nutrition 1991. 7.Baysal A. Beslenme. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara, 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 2 3 2
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 2 2
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 2 2
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. 2 2 2
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 2
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 1
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 2 3 2 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 2 2 2
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 3 2
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar 2 2
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular.
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 44
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 5 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik 7 7
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 3 23
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 121
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4