EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE700
Ders İsmi: Cinsel Sağlık
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin içinde yaşadıkları toplumun üreme sağlığı ve cinsel sağlık ile ilgili sorunlarını anlamaları, duyarlılık geliştirmeleri ve çözüm yollarına yönelik bilgi ve anlayış kazanmalarıdır.
Dersin Hedefi: Cinsel sağlık konularında bilgiye ulaşma, bakım verdiği bireylerin cinsel sağlık durumlarını değerlendirebilme ve gerekli bakımı uygulayabilme yeteneği kazandırmak.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Cinsel eylem fizyolojisini bilir
  2) Üreme sağlığı ile ilgili kavramları anlar ve bilir
  3) Kadında Cinsel Fonksiyon Bozukluklarını tanımlar
  4) Erkekte Cinsel Fonksiyon Bozukluklarını tanımlar
  5) Kadının yaşam dönemlerine göre cinsel gelişimi tanımlar
  6) Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonları tanımlar
  7) Cinsel şiddeti tanımlar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Cinsel fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilecek beceriye sahip olabilme.
  2) Cinsellik ve cinsel sağlık konusunda temel kavramları açıklayabİlme.
  3) Norm dışı cinsel davranışların farkında olabilme.
  4) Cinsel öykü alabilme ve değerlendirme
  5) Cinsel sağlık danışmanlığı konularında görüş kazanır
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Cinsel şiddeti tanımlar. Cinsel öykü alarak değerlendirir ve cinsel işlev bozukluklarında danışmanlık yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Cinsellik ve Cinsel Sağlık Kavramı Cinsellikle İlgili Kuramlar, Cinsel Mitler Ve Toplumların Cinselliğe Bakışı
2) Kadın-erkek genital sisteminde benzerlikler- Kadın cinsel eylem fizyolojisi
3) Erkek Cinsel Eylem Fizyolojisi
4) Cinsel Disfonksiyonun Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi-1
5) Cinsel Disfonksiyonun Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi-2 Cinsel Disfonksiyonun Psikososyal ve Kültürel Boyutları
6) Cinsel disfonksiyonun etik, ekonomik ve kişilerarası boyutları
7) Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon
8) Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon-Devam Bebeklik ve çocukluk dönemlerinde cinsel sağlık
9) Adölesanlarda sık karşılaşılan cinsel ve jinekolojik sorunlara yaklaşım Üreme hakları ve yasal düzenlemeler
10) Cinsel Öykü Alma ve Cinsel Fonksiyonun Değerlendirilmesi
11) Cinsel Öykü Alma ve Cinsel Fonksiyonun Değerlendirilmesi-Devam
12) Kadın ve Erkek Cinsel Fonksiyonunda Güncel Tedaviler
13) Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar
14) Engelli bireylerde cinsellik Cinsel Şiddet
Diğer Kaynaklar: 1. Cinsel Sağlık Enstitüsü Derneği. (2019). Cinsel Mitler.
2. Gass, M., Larson, J., Cochrane, B., Manson, J. E., Lane, D., Barnabei, V., … Mouton, C. (2017). Sexual activity and vaginal symptoms in the postintervention phase of the Womenʼs Health Initiative Hormone Therapy Trials. Menopause, 1. doi:10.1097/gme.0000000000000994
3. Fanta, T., Haile, K., Abebaw, D., Assefa, D., & Hibdye, G. (2018). Assessment of sexual dysfunction and associated factors among patients with schizophrenia in Ethiopia, 2017. BMC psychiatry, 18(1), 158.
4. Fışkın, G., & Beji, N. K. (2014). Cinsel fonksiyonun değerlendirilmesi ve hemşirenin rolü. Androloji Bülteni, 56, 73-76.
5. Özcan, H., & Beji, N. K. (2018). Kadın cinsel fonksiyon bozuklukları: 2018 güncelleme. Androloji Bülteni; 20:133−137
6. Toptaş, B., & Aksu, H. (2020). Yaşlı Kadınların Cinselliğe Bakış Açısı, Yaşadığı Sorunlar ve Sağlık Profesyonellerinin Rolü. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 1-1.
7. Tüzmen, H. (2019). Postpartum dönemdeki kadınların cinsel yaşam kalitesi ve ilişkili faktörler. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Konya.
8. Dias-Amaral, A, Marques-Pinto A. Female Genito-Pelvic Pain/Penetration Disorder: Review of the Related Factors and Overall Approach. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia/RBGO Gynecology and Obstetrics.2018; 40(12), 787-793.
9. Cichocka, E., Jagusiewicz, M., & Gumprecht, J. (2020). Sexual Dysfunction İn Young Women With Type 1 Diabetes. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 17(12), 4468.
10. Yeung, J., ve Pauls, R. N. (2016). Anatomy of the Vulva and the Female Sexual Response. Obstetrics and Gynecology Clinics of North America, 43(1), 27–44.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir.
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 13 26
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 126
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4