EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE 323
Ders İsmi: Sağlık Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gülden ŞAHİN HATİPOĞLU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri öğrenebilmeyi ve sosyal, kültürel faktörleri dikkate alarak sağlık hizmeti sunabilmeyi amaçlar.
Dersin Hedefi: Sağlığın sosyal belirleyenlerini, sağlık-hastalık kavramlarının sosyal olarak nasıl inşa edildiğini ve toplumsal yapının sağlık ve hastalığa etkilerini açıklayabilme.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal faktörleri öğrenme.
  2) Toplumun kültürel değerlerinin sağlık ve hastalık üzerine etkilerini bilme.
  3) Birey, aile ve toplumun sağlık-hastalık kavramına bakışını değerlendirerek sağlık hizmetlerini planlama.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Toplumsal cinsiyet, sosyal sınıf, ırk/etnisite gibi faktörler çerçevesinde sağlık ve hastalığı değerlendirme.
  2) Tarihsel süreç içerisinde toplumsal yapıda hastalık ve sağlık kavramlarında yaşanan dönüşümü değerlendirme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Tanıtımı ve Giriş
2) Sağlık Sosyolojisinin Doğuşu, Gelişimi ve Konu Alanları
3) Sağlık Sosyolojisinde Kullanılan Temel Kavramlar ve Sağlık Sosyolojisinin Kuramsal Temelleri
4) Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Sosyal Faktörler (Doğrudan/Dolaylı Etkileyen)
5) Sağlık ve Hastalığın Toplumsal Kökenleri ve Sağlık Sosyolojisi
6) Sağlık Hastalık Olgusu ve Kültürel-Toplumsal İlişkiler
7) Hastalık Olgusu ve Hasta Rolü
8) Emile Durkheim "İntihar" eserinin Değerlendirilmesi
9) Biyokültürel Sağlık Anlayışı ve Biyomedikal Sağlık Anlayışı
10) Sosyolojik Olarak Beden, Beden İmgesi-Sağlıklı Beden İmgesi
11) Sağlıklı Beden İmgesi, Küreselleşme ve Tüketim Kültürü
12) Tüketim Nesnesi olarak Kadın/Erkek Bedeni ve Sağlığa Etkileri
13) Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık
14) Sunumlar
Diğer Kaynaklar: Beyazyüz, M. (2015), `Bilgi Çağından Kaygı Çağına: Sağlık, Hastalık ve Beden Algılarının Değişimi İçinde: Avcı, S. ve Kayar, N. Bedenin Anlamı ve Sınırları. Nobel Yay., s.175-207.
Canatan, K. (2015), `Beden Sosyolojisi: Toplumsal Bedenden Kurgulanan Bedene İçinde: Avcı, S. ve Kayar, N. Bedenin Anlamı ve Sınırları. Nobel Yay., s.1-14.
Cirhinlioğlu, Z., (2001), Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Sarı, Ö. Ve G. Atılgan, (2012), Sağlık sosyolojisi- Hastalık ve sağlığa ilişkin kavramsal tartışmalar,Karatay Akademi, Konya

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir.
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir.
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar.
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir.
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar.
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır.
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular.
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 26
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 84
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2