EBELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE206
Ders İsmi: Ebelikte İç Hastalıkları
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Nermin Olgun

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İç hastalıkları alanında teorik ve uygulama becerisi kazandırarak bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla birey ve aileye bakım verme ve bu alanda eğitim ve danışmanlık verebilme bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin Hedefi: 1. İç hastalıkları sorunu olan bireyin mevcut ve olası sorunlarını tanımlayabilme
2. Bu derste kazandığı teorik bilgilerle diğer derslerde kazanmış olduğu bilgileri sentez edebilme
3. Temel yaşam gereksinimleri ve bütüncül görüş doğrultusunda hasta bireylere bakım verebilme
4. Bakımını yerine getirirken sorun çözme yaklaşımını benimseme
5. Sağlıklı/Hasta birey, aile, toplum ve sağlık ekibinin tüm üyeleriyle etkili iletişim kurması
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1) İç hastalıkları hemşireliğinin temel ilkelerini, rol ve sorumluluklarını, önemini açıklayabilmesi 2) Sistem hastalıklarıyla ilgili risk faktörlerini ve risk gruplarının tanımlayabilmesi 3) Sistemlerle ilgili hastalığı olan bireylerin hemşirelik bakımını açıklayabilmesi 4) Sağlıklı/hasta bireye uygulanan hemşirelik girişimlerini yerine getirirken etik kurallara dikkat edebilmesi
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1)Sistem hastalıklarıyla ilgili oluşabilecek sorunları belirleyebilmesi, planlayabilmesi, uygulayabilmesi ve değerlendirebilmesi (Hemşirelik süreci adımlarını kullanma)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) "1. İç hastalıklarının etyolojisi ve risk faktörlerini açıklar 2. İçhastalıklarının belirti ve bulgularını ayırt eder 3. İç hastalıkları ile ilgili tanı testlerini ve laboratuvar bulgularını yorumlar 4. İç hastalıklarına yönelik tedavi planını uygular 5. İç hastalıkları sorunu olan birey ve ailesine, bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla, hemşirelik sürecini kullanarak veri toplar, bakım verir ve bakımın sonuçlarını değerlendirir 6. İç hastalıkları hemşireliği alanındaki teorik ve uygulamalı bilgisini kullanarak birey ve aileye eğitim ve danışmanlık yapar 7. İç hastalıkları hemşireliğine yönelik rollerini yerine getirirken etkili iletişim yöntemlerini kullanarak sağlık ekibi ile işbirliği yapar"

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel Kavramlar
2) Sağlık Değerlendirilmesi- Öykü alma-Baştan ayağa değerlendirme
3) Sıvı- Elektrolit Dengesi Ve Dengesizlikleri
4) Asit-Baz Dengesi Ve Dengesizliklerinde bakım
5) Kan Hastalıkları Ve Bakımı
6) Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Ve Bakımı
7) Karaciğer Hastalıklarında Bakım
8) ARA SINAV
9) Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım
10) Kalp Hastalıklarında Bakım
11) Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım
12) Gebelik Dönemi ve Diyabet
13) Böbrek Hastalıklarında Bakım
14) Sinir Sistemi Hastalıklarında Bakım
Diğer Kaynaklar: "1. Bedük T. (2016) İç Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara.
2. Çelik S, Usta Yeşilbalkan Ö. (2015) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical-Surgical Nursing 3. Basımdan Çeviri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
3. Eti Aslan F, Karadakovan A. (2014) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, 3. Basım, Adana.
4. Zengin N. Ören B (2018). İç Hastalıkları ve Kadın Sağlığı (Ebeler İçin). Nobel Tıp Kitabevleri, Tic.Ltd.Şti. İstanbul."

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir 3 3 3
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir 3 3 3
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. 3 3 3
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır 3 3 3
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. 3 3 3
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. 3 3 3
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. 3 3 3
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır 3 3 3
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. 3 3 3
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. 3 3 3
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. 3 3 3
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar 3 3 3
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. 3 3 3
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3 2 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 39
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 13 13
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma 13 13
Modül Grup Çalışması 13 13
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme 13 13
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 13 13
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 13 13
Proje Hazırlama + Sunma 13 13
Rapor Hazırlama + Sunma 13 13
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 12 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 12 12
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 183
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6