DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS 311
Ders İsmi: Preklinik-P.O.P (Periondontoloji-Ortodonti-Pedodonti)
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 6 5 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayşe Cansu Başeğmez (Periodontoloji), Dr. Öğr. Üyesi Emre Cantürk Ural (Periodontoloji), Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Kasnak, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Altın, Prof. Dr. Sibel Biren (Ortodonti), Dr. Öğr. Üyesi Merve Kurnaz, Doç. Dr. Feyza Eraydın, Prof. Dr. Özgür Önder Kuşçu, Dr. Öğr. Üyesi Batın Ilgıt Sezgin (Pedodonti)

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: (Periodontoloji)- Periodontal dokuları bilmek. Periodontal dokuların hastalıklarını ve bu hastalıkların etiyolojisini kavramak. Periodontal hastalıkların tedavi çeşitlerini bilmek.
(Ortodonti)- Ortodontiyi bilmek, ortodontinin içeriklerini kavramak. Büyüme ve gelişimin temel prensiplerini belirleyecek yöntemleri kavramak. Oklüzyonun oluşumunu ve farklı oklüzyonların meydana getirdiği anomalileri bilmek ve kavramak.
(Pedodonti)- Süt ve sürekli dişlerin morfolojilerini ve aralarındaki farklılıkları bilmek. Sürekli dişlerin kavite prensiplerini kavramak. Fissür örtücü ve yerel fluor uygulamaları gibi koruyucu yaklaşımları bilmek.
Dersin Hedefi: (Periodontoloji)- Periodontal dokuların sağlık ve hastalık durumlarını bilmek. Periodontal dokuların muayenesini yapmak. Hastalara oral hijyen eğitimi vermek.
(Ortodonti)- Ortodonti bilim dalının içeriğini bilmek. Ortodontik anomalilerin sınıflandırmasını yapmak ve teşhis koymak.
(Pedodonti)- Süt ve sürekli dişler arasındaki farkı bilmek. Çocuk hastalara fissür örtücü ve yerel fluor uygulaması gibi koruyucu tedavileri bilmek ve uygulamak. Süt ve sürekli dişler üzerinde kavite hazırlığı yapmak..
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periodontal dokuları ve hastalıklarını bilir. (Periodontoloji)
  2) Periodontal dokuların muayenesi sırasında nelere dikkat edilmesi gerektiğini sıralar. (Periodontoloji)
  3) Mikrobiyal dental plak ve diş taşlarının gelişimi, yapısı ve lokalizasyonlarını açıklar. (Periodontoloji)
  4) Ortodonti ve ortodontik tedavi kavramlarını açıklar. (Ortodonti)
  5) Büyüme ve gelişimi ile birlikte yüzün oluşumunu açıklar.(Ortodonti)
  6) Süt ve sürekli dişlerin morfolojisini ve aralarındaki farkları açıklar. (Pedodonti)
  7) Süt ve sürekli dişlerin kavite prensiplerini sıralar (Pedodonti)
  8) Süt dişlerinde amputasyon tedavisi basamaklarını sıralar. (Pedodonti)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periodontal hastalıkları teşhiş eder. (Periodontoloji)
  2) Hastalara oral hijyen uygulamalarını modeller üzerinde gösterir. (Periodontoloji)
  3) Periodontal indeksleri kullanmayı bilir. (Periodontoloji)
  4) Hastaların anomalileri hakkında teşhis koyar. (Ortodonti)
  5) Birinci derece tel bükümlerini yapar.(Ortodonti)
  6) El-bilek röntgenini yorumlar. (Ortodonti)
  7) Süt ve sürekli dişler üzerinde koruyucu uygulamaları gerçekleştirir. (Pedodonti)
  8) Süt dişlerinde amputasyon tedavisini gerçekleştirir. (Pedodonti)
  9) Çocuk hastaların restoratif tedavisinde kavite prensiplerini uygular. (Pedodonti)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Periodontal hastalığı bulunan bireylere ilişkin gözlem, teşhis, tedavi gibi kavramların temelini özümser ve meslek hayatının ileri dönemlerinde bu temel bilgileri kullanır. (Peridontoloji)
  2) Ortodontik anomalileri teşhis eder ve bağımsız çalışarak, tedavi edici apareyleri hazırlar. (Ortodonti)
  3) Çocuk hastalarla ilgili süt dişlerinin morfolojisi, amputasyon tedavisi, koruyucu diş hekimliği uygulamaları gibi kavramların temelini özümser ve meslek hayatının ileri dönemlerinde bu temel bilgileri kullanır. (Pedodonti)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Periodontal dokulara genel bakış: Dişeti, Periodontal ligament, Sement ve Alveol Kemiği tanımlamaları. Dentogingival birleşim ve dentogingival ünitenin koruyucu mekanizmalarına genel bakış. (Teorik). Periodontal tedavi sırasında klinik düzeni ve işleyişinin tanıtılması. Periodontal anamnez: Periodontal muayene ve kayıtlar. Sistemik anamnez: Periodontal hastalık ve tedaviyle ilişkili olabilecek sistemik hastalıklar ve ilaç kullanımlarının değerlendirilmesi. (Uygulama)-(Periodontoloji)
2) Periodontal hastalığın sınıflama ve epidemiyolojisi. Periodontal hastalığın etiyolojisi. Periodontal hastalık etiyolojisinde predispozan faktörler. (Teorik). Periodontal indekslerin tanıtılması ve uygulanması. Periodontal sondalama derinliği ölçümü. Periodontal hastalık tanısının klinik ve radyolojik olarak gerçekleştirilmesi. (Uygulama)-(Periodontoloji)
3) Dişler üzerinde biriken eklentiler: Biofilm ve diştaşı tanımlamaları. (Teorik). Periodontal el ve sonik/ultrasonik aletlerin tanıtımı ve modeller üzerinde uygulanması. (Uygulama)-(Periodontoloji)
4) Sağlıklı diş etinin özellikleri. Dişeti hastalıklarına giriş. Gingivitis tanısı ve klinik özellikleri. Periodontal hastalık patogenezine giriş. Gingivitis-periodontitis klinik farklarının tanımlanması. (Teorik). Modeller üzerinde diş yüzeyi temizliği ve oral hijyen eğitimi pratiği. (Uygulama)-(Periodontoloji)
5) Cerrahi olmayan periodontal tedavi. Oral hijyen yöntemleri. Periodontal idame tedavisi. (Teorik). Modeller üzerinde kök yüzeyi temizliği ve periodontal idame tedavisi sırasında gerçekleştirilecek ölçümlerin uygulanması. (Uygulama)-(Periodontoloji)
6) Ortodontinin tanımlanması, Ortodontinin büyüme ve gelişim ile ilgisi, Normal kavramının tanımlanması, Ortodontinin hedefi (Teorik). Bilgilendirme, penslerin tanıtımı ve tel düzleştirme, 1.düzen tel büküm çalışmaları (Kare).(Uygulama)-(Ortodonti)
7) İnsan hayatında prenatal ve postnatal büyüme ve gelişim evreleri (Teorik). 1.düzen tel büküm çalışmaları (U bükümü), 1.düzen tel büküm çalışmaları (Üçgen) .(Uygulama)-(Ortodonti)
8) Yüz İskeletinin Embriyonal Büyüme ve Gelişimi. İlkel Ağız Boşluğu Oluşumu İlkel Damağın Oluşumu İkincil Damağın Oluşumu. Dudak Damak Yarıkları (Teorik), 1.düzen tel büküm çalışmaları (L bükümü), 1.düzen tel büküm çalışmaları (T bükümü) .(Uygulama)-(Ortodonti)
9) Kemik Oluşumu (kemikleşme, ossification). İntramembranöz Kemikleşme Endokondral Kemikleşme Kemikleşme Merkezleri, Kemik Büyümesi Kemik Büyüme Merkezleri Kemik Büyüme yerleri, Kemik Büyüme Yerleri Periosteum ve Endosteum Suturalar Periodontal Membran Processus Alveolaris, 1.düzen tel büküm çalışmaları (Heliks), 1.düzen tel büküm çalışmaları (Heliks,U bükümü) .(Uygulama)-(Ortodonti)
10) Kemik Büyüme ve Gelişim Mekanizmaları "V" Harfi Prensibi Yeniden Biçimlenme (remodelling) Kemik İçinde Yer Değiştirme (relocation) Kemiğin Bütünüyle Yer Değiştirmesi(translation veya deplacement), El-bilek röntgeninin yorumlanması Büyüme gelişim safhaları (Teorik), 1.düzen tel büküm çalışmaları (Heliks, L bükümü), 1.düzen tel büküm çalışmaları (Heliks, T bükümü) .(Uygulama)-(Ortodonti)
11) Süt ve sürekli dişlerin özellikleri ve morfolojisi. Fissür örtücü uygulaması. (Teorik-Uygulama)-(Pedodonti)
12) Fissür örtücü uygulaması. Yerel fluor uygulaması (Teorik-Uygulama)-(Pedodonti)
13) Süt ve sürekli dişlerde kavite hazırlığı yapılması (Sınıf I, II, III) (Teorik-Uygulama)-(Pedodonti)
14) Süt ve sürekli dişlerde kavite hazırlığı yapılması (Sınıf IV, V) (Teorik-Uygulama)-(Pedodonti)
Diğer Kaynaklar: ** Ortodontik kavramlar ve stratejiler . Linden, Frans P. G. M. van der.Quintessence Yayıncılık,2010.
** Çağdaş ortodonti.Erverdi, Nejat.Quintessence Yayıncılık,2017. ***Çocuk dişhekimliğinde klinik yaklaşım / Pediatric dentistry : a clinical approach. Koch, Göran. Poulsen, Sven. Aren, Gamze. İlhan, Banu. Medya Yayın Grubu. [2012].
** Textbook of pediatric dentistry. Jaype. 2019
** McDonald and Avery's dentistry for the child and adolescent . Dean, Jeffrey A. Elsevier. 2016.
** Pediatric dentistry : infancy through adolescence. Nowak, Arthur J. Elsevier. 2019.
** Dişlerim ve ben : çocuklar için koruyucu diş hekimliği rehberi. Beceren, Aycan Özgün. Quintessence Yayınları. 2015.
** Periodontoloji ve implantoloji. Quintessence Publishing. 2018,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

2

3

4

5

6

7

8

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Makale Kritik 5 15
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 10
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 153
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5