ORTODONTI (DOKTORA) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) |
1. Düzeltici ortodontik tedavinin güncel kullanımı ile ilgili bilgi sahibi olma.
2. Diğer dallarla beraber takip edilen hasta örneklerini gözlemleyerek interdisipliner yaklaşımı anlama.
3. Ortodontik tedavinin iatrojenik etkilerini bilme.
4. Ortodontik tedavi sonrası retansiyonun gerekliliğini kavrama ve retansiyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma.
5. Ortodontide güncel uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulama.6. Ortdontik problemi olan hastaların hareketli veya sabit aygıtlarla tedavisini gerçekleştirmek. |
|
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
2) |
1. Sabit ortodontik tedavi uygulama
2. Hastayı güncel ortodontik tedavi yöntemleri hakkında bilgilendirme
3. Dudak damak yarıkları ve obstrüktif uyku apnesi teşhisini koyabilme, tedavi seçenekleri hakkında hastayı bilgilendirip tedavi etme
4. Karma dişlenme döneminde koruyucu ve önleyici ortodontik tedavi planlama ve yürütme.
5. Hareketli bir apareyin tutucu ve aktif elemanlarını uygun şekilde bükme ve teknisyenin yaptığı işlerin kalitesini tanıma.
6. Basit hareketli aygıtları tasarlama ve yapma. |
|
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
3) |
1. Her hastanın ihtiyacına gore tedavi seçeneklerini seçme ve önceliğini saptama. Olası ortodontik tedavi şekilleri hakkında hastayı bilgilendirme ve tedaviyi başarılı birşekilde uygulama ve tamamlama.
2. Ortodontik aygıtların özelliklerini, endikasyonlarını ve etki şekillerini bilme.
3. Disiplinlerarası yaklaşım, şeffaf plaklar, dijital ortodonti, erişkin veya adolesan tedavisi gibi güncel tedavi tekniklerini bilmek ve uygulamak,
4. Ortodontik tedavinin komplikasyonlarını bilme.
5. Karma dişlenme döneminde ortodontik değerlendirme yapma ve önleyici ve durdurucu tedavi yürütme. |
Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı, insanı insan yapan unsurların neler olduğunu bilimsel bir bakış açısıyla incelemeyi konu alır. Sosyal ve Davranış Bilimleri insanın hem bireysel hem de grup olarak sergilediği davranış, tutum ve karar sürecini gözlemlemekte ve ölçmektedir. Sosyal bir varlık olarak insanın birey halinden, grup haline geliş biçimlerini tarihsel, psikolojik öznel koşullarını ele alan ve inceleyen bu alan, genel olarak Sosyal Bilimler adı verilen literatürün ve eğitim alanının tamamını kapsamaktadır. Siyasal, sosyolojik, ekonomik, psikolojik, demografik, iletişim ve hukuk nosyonları ve donanımlarına bu alan kuşkusuz ihtiyaç duymaktadır. Davranış bilimleri, konuları ile insan davranışlarını açıklayan veya insan davranışları ile uğraşan bütün bilim dallarını kapsamaktadır. Hedefi ise, insanın düşünce ve irade süreçlerinin araştırılması ile bu süreçler üzerine kurulan eylemlerin açıklanmasıdır. Davranış bilimlerinin konusu “olması gereken” yerine “olanın” sistematik bir araştırması olduğundan, davranış bilimleri norm koyucu (normatif) değil açıklayıcı (deskriptif) dır. Davranış bilimleri, esas olarak üç disiplin etrafında açıklanabilir. Bunlar, antropoloji, psikoloji ve sosyolojidir. Bununla birlikte bu geniş alanın kapsamında, ekonomi, siyasal bilimler, psikoloji, hukuk, tarih gibi başka geleneksel akademik disiplinler ve yöntem, pazarlama, tüketici davranışları, iş idaresi, grup dinamiği, iş ve meslek ahlakı gibi konuların yanı sıra birçok uygulamalı alan da bulunmaktadır. Bu disiplinler sosyal bilimler adı altında toplanmıştır. Davranış bilimleriyle sosyal bilimler arasında kesin bir ayrım yapılmasının güçlüğü şu ifade de açıkça ortaya çıkmaktadır; “Davranış bilimi, antropoloji, psikiyatri, sosyoloji gibi geleneksel alanlardan veya öteki yan davranış disiplinlerinden hem daha eksik hem de daha fazladır”. Davranış bilimleri, bir başka yaklaşımda da altı ana grup içinde incelenmiştir. Bu bilim grupları; “Antropoloji, siyasal bilimler, iktisat, sosyoloji, psikiyatri ve psikoloji” dir.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları 31 - Sosyal ve Davranış Bilimleri |
Program Kazanımları | TYYÇ 8 (Doktora) Düzey Tanımlayıcıları | |||||||
1 | 2 | 3 | |||||||
Bilgi | |||||||||
Kuramsal - Olgusal | 1 | 1 | Kuramsal - Olgusal | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
Beceriler | |||||||||
Bilişsel - Uygulamalı | 1 | 1 | Bilişsel - Uygulamalı | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | 4 | ||||||||
5 | |||||||||
Yetkinlikler | |||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1 | 1 | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
Öğrenme Yetkinliği | 1 | 1 | Öğrenme Yetkinliği | ||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1 | 1 | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | 1 | 1 | Alana Özgü Yetkinlik | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | |||||||||
5 |
“Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi” dikkate alınarak, ülkede sağlık alanında hizmet üreten tüm birimlerin bir bütün olarak ele alınması ile bu alanda farklı seviyelerde görev alacak kişilerin eğitim hedeflerinin bilgi-beceri ve yetkinlikler düzeyinde saptanması gerçekleştirilmiştir.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları 72 - Sağlık |
Program Kazanımları | TYYÇ 8 (Doktora) Düzey Tanımlayıcıları | |||||||
1 | 2 | 3 | |||||||
Bilgi | |||||||||
Kuramsal - Olgusal | 1 | 1 | Kuramsal - Olgusal | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
Beceriler | |||||||||
Bilişsel - Uygulamalı | 1 | 1 | Bilişsel - Uygulamalı | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | 4 | ||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
Yetkinlikler | |||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1 | 1 | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | |||||||||
Öğrenme Yetkinliği | 1 | 1 | Öğrenme Yetkinliği | ||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1 | 1 | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | 1 | 1 | Alana Özgü Yetkinlik | ||||||
2 | 2 | ||||||||
3 | 3 | ||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 |