KLINIK PSIKOLOJI (TEZLI)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

PROGRAM BİLGİLERİ

Prof. Dr. Kültegin ÖGEL
Program Koordinatörü
E-posta: kultegin.ogel@kent.edu.tr
Telefon:

PROGRAMIN AMACI:

Klinik psikoloji yüksek lisans programı teorik ve pratik bilgi ve becerilerle donanmış, sosyal ve etik sorumluluk sahibi uzmanlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Klinik Psikoloji yüksek lisans programının temel amacı öğrencileri, ulusal ve uluslararası eksende başarılı kariyer hedeflerine ulaştırmaktır. Bu programdan mezun olacaklar öğrencilerimiz meslek etiği, psikoterapi ve klinik görüşme teknikleri, test uygulamaları ve yorumlamaları, yöntem bilim açısından sağlam nitelikli uzmanlar olarak yetiştirilmektedir.

KAZANILAN DERECE:

Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Klinik Psikoloji (Tezli) alanında Yüksek Lisans Derecesi verilir.

KAYIT KABUL KOŞULLARI:

Lisansüstü program başvuru ölçütleri her akademik yıl ilgili enstitü anabilim/anasanat dalının önerisi ve ilgili enstitü kurulunun onayı ile Üniversite senatosu tarafından belirlenir. Lisansüstü programlara yabancı uyruklu adaylarla, yurt dışında ikamet eden Türkiye Cumhuriyeti uyruklu adayların başvuru, kabul, kayıt ve başvuru değerlendirmesi Senatonun belirlediği esaslara göre gerçekleştirilir.

MEZUNİYET KOŞULLARI:

İlgili programdan mezun olacak öğrenci aşağıdaki şartları yerine getirmek durumundadır:
Klinik Psikoloji tezli yüksek lisans programına kabul edilen öğrencilerin yüksek lisans eğitimlerini tamamlayarak mezun olabilmeleri en az iki en fazla dört yarıyılda en az 60 AKTS’den oluşan; 24 kredilik en az 8 dersten ve kredisiz seminer dersinden ve bununla birlikte en az 60 AKTS’lik tez çalışmasından olmak üzere toplam 120 AKTS’den oluşur. Buna ek olarak öğrencilerin üçüncü ve dördüncü yarıyılda yüksek lisans tezlerinden başarılı olmaları gerekmektedir. Tezli yüksek lisans programlarında tez dönemine geçebilmek için öğrencinin 4 üzerinden en az 2,50 ortalamaya sahip olması gerekmektedir. Programı tamamlamak için minimum süre 4 yarıyıl maksimum süre 6 yarıyıldır.

ÖNCEKİ ÖĞRENİMİN TANINMASI:

(1) Üniversitedeki bir enstitü anabilim dalı/enstitü anasanat dalı veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında bilimsel hazırlık hariç en az, bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenciler, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla başvurabilir.

(2) Başka bir üniversiteye bağlı enstitülerin birinden Üniversitenin bir enstitüsüne benzer nitelikte olan ve eşdeğerliği ilgili kurul tarafından onaylanan programlardan yatay geçiş yapmak isteyenlerin, enstitüye kabul edilebilmeleri için öğrencinin ilk girdiği enstitüde en az bir yarıyıl lisansüstü öğrenim görmüş, aldığı bütün derslerin her birinden başarılı olmuş ve yatay geçiş yapmak istediği lisansüstü programlara öğrenci kabul koşullarını yerine getirmiş olması gerekir. Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, başvurdukları tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına başvuru yapabilir, başvuruda puan sıralamasında belirlenen kontenjan içerisinde yer aldıkları takdirde tezli yüksek lisans programına kayıt hakkı kazanırlar. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.

(3) Üniversitenin enstitü ve anabilim dalları arasındaki yatay geçişler ile tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasındaki geçişler için de aynı koşullar aranır.

(4) Bu öğrencilerin almış oldukları derslerden hangilerinin ilgili lisansüstü programa sayılacağı ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Bu öğrencilerin programlardan almış ve başarmış oldukları derslerin eşdeğerliği konusundaki değerlendirmeler ilgili anabilim dalı başkanlığınca atanan bir kurul tarafından yapılır.

PROGRAM YETERLİLİĞİ:

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
1) Klinik Psikoloji alanına dair temel kuramsal bilgilere sahip olmak.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3) Klinik psikoloji alanında en güncel bilgilere nasıl ulaşacağını bilir, literatürü tarayabilir.
4) Klinik psikoloji alanında yürüttüğü çalışmalarda etik prensipleri benimsemek.
5) Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
6) Klinik psikoloji ile ilgili edindiği bilgileri analiz edebilir, yorumlayabilir.
7) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgiler ile farklı disiplinlerin bağlantısını kurabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
8) Klinik psikoloji alanında karşılaştığı herhangi bir soruna bireysel olarak veya ekip içinde çözüm önerileri getirebilmek.
9) Klinik psikoloji alanında bir çalışma yürütebilir ve çalışma esnasında ortaya çıkan sorunlara çözüm önerileri getirebilir.
10) Klinik psikoloji alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını takip eder.
11) Klinik psikoloji alanında ortaya çıkan yeni terapi yöntemlerini takip eder, edindiği bilgileri sorgular.
12) Klinik psikoloji alanındaki uluslararası yayınları takip eder.
13) Klinik psikoloji alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
14) Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
15) Klinik psikoloji alanındaki uygulamalarda etik prensiplere uygun hareket eder.
16) Klinik psikoloji alanında süpervizyon sürecini tamamlamak ve uygulamadaki etik sorumlulukların farkında olmak.

PROGRAMDA SUNULAN YETERLİLİK KOŞULLARI VE KURALLARI:

Tezli yüksek lisans programı en az 60 AKTS’den oluşan; 24 kredilik en az 8 dersten ve kredisiz seminer dersinden ve bununla birlikte en az 60 AKTS’lik tez çalışmasından olmak üzere toplam 120 AKTS’den oluşur. Bir öğrencibir yarıyılda en çok 15 kredilik derse yazılabilir. Kredi ve değerlendirme Senatonun belirlediği esaslara göre yürütülür.
Tezli yüksek lisans programını tamamlamak için azami süre altı yarıyıldır. Tezli yüksek lisans programında ders kredi yükünü tamamlamak için azami süre dört yarıyıldır. Dört yarıyıl içerisinde derslere ilişkin kredi yükünü tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişkisi kesilir. Öğrenci; ilk iki yarıyılda ders kredi yükünü tamamlamak ve sonrasında
en az bir yarıyılını tez çalışmasında geçirmek kaydıyla üç yarıyılda mezun olabilir. Azami süreler içerisinde gerekli koşulları yerine getiremeyen öğrencilerin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
Afet ve salgınlarda tez aşamasındaki lisansüstü eğitim öğrencilerine talepleri halinde Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile bir dönem, afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen bu süreler azami süreden sayılmaz.

SINAVLAR, ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:

Öğrencilerin yarıyıl sonu başarı notu, aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri ile değerlendirilir. Lisansüstü programlarla ilgili
devam, sınavdan başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, sınav notuna itiraz ve öğretim üyesinin sınav sonucunu düzeltmesi ile ilgili hususlar Senatonun belirlediği esaslara göre yürütülür.

Başarı Derecesi Harf Notu 100’lük Sistemde Karşılığı Dörtlük Sistem Puanı
Pekiyi AA 90 – 100 4,00
İyi – Pekiyi BA 80 – 89 3,50
İyi BB 70 – 79 3,00
Orta – İyi CB 60 – 69 2,50
Orta CC 50 – 59 2,00
Başarısız FF 00 – 49 0,00
Final Sınavına Girmedi FG - -
Bütünleme Sınavına Girmedi BG - -
Devamsızlık Sebebiyle Başarısız DZ - -

TYYÇ-PROGRAM ÇIKTILARI İLİŞKİLENDİRİLMESİ:

31 - Sosyal ve Davranış Bilimleri

Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı, insanı insan yapan unsurların neler olduğunu bilimsel bir bakış açısıyla incelemeyi konu alır. Sosyal ve Davranış Bilimleri insanın hem bireysel hem de grup olarak sergilediği davranış, tutum ve karar sürecini gözlemlemekte ve ölçmektedir. Sosyal bir varlık olarak insanın birey halinden, grup haline geliş biçimlerini tarihsel, psikolojik öznel koşullarını ele alan ve inceleyen bu alan, genel olarak Sosyal Bilimler adı verilen literatürün ve eğitim alanının tamamını kapsamaktadır. Siyasal, sosyolojik, ekonomik, psikolojik, demografik, iletişim ve hukuk nosyonları ve donanımlarına bu alan kuşkusuz ihtiyaç duymaktadır. Davranış bilimleri, konuları ile insan davranışlarını açıklayan veya insan davranışları ile uğraşan bütün bilim dallarını kapsamaktadır. Hedefi ise, insanın düşünce ve irade süreçlerinin araştırılması ile bu süreçler üzerine kurulan eylemlerin açıklanmasıdır. Davranış bilimlerinin konusu “olması gereken” yerine “olanın” sistematik bir araştırması olduğundan, davranış bilimleri norm koyucu (normatif) değil açıklayıcı (deskriptif) dır. Davranış bilimleri, esas olarak üç disiplin etrafında açıklanabilir. Bunlar, antropoloji, psikoloji ve sosyolojidir. Bununla birlikte bu geniş alanın kapsamında, ekonomi, siyasal bilimler, psikoloji, hukuk, tarih gibi başka geleneksel akademik disiplinler ve yöntem, pazarlama, tüketici davranışları, iş idaresi, grup dinamiği, iş ve meslek ahlakı gibi konuların yanı sıra birçok uygulamalı alan da bulunmaktadır. Bu disiplinler sosyal bilimler adı altında toplanmıştır. Davranış bilimleriyle sosyal bilimler arasında kesin bir ayrım yapılmasının güçlüğü şu ifade de açıkça ortaya çıkmaktadır; “Davranış bilimi, antropoloji, psikiyatri, sosyoloji gibi geleneksel alanlardan veya öteki yan davranış disiplinlerinden hem daha eksik hem de daha fazladır”. Davranış bilimleri, bir başka yaklaşımda da altı ana grup içinde incelenmiştir. Bu bilim grupları; “Antropoloji, siyasal bilimler, iktisat, sosyoloji, psikiyatri ve psikoloji” dir.

TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları
31 - Sosyal ve Davranış Bilimleri
Program Kazanımları TYYÇ 7 (Yüksek Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Bilgi
Kuramsal - Olgusal 1 1 Kuramsal - Olgusal
1 2
2
3
5
6
7
Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı 1 1 Bilişsel - Uygulamalı
2 2
3 3
4
5
6
7
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1 1 Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
2 2
3 3
4
5
6
Öğrenme Yetkinliği 1 1 Öğrenme Yetkinliği
2
3
4
5
6
7
İletişim ve Sosyal Yetkinlik 1 1 İletişim ve Sosyal Yetkinlik
2 2
3 3
4 4
5
6
7
8
Alana Özgü Yetkinlik 1 1 Alana Özgü Yetkinlik
2 2
3 3
4
5
6
7