Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilere modern edebiyat çalışmalarında yer alan başlıca kuramsal akımları tanıtarak, edebiyatı çeşitli eleştirel perspektiflerden değerlendirmek için gerekli analitik araçları kazandırmayı amaçlar. Biçimcilik, Yapısalcılık, Post-Yapısalcılık, Psikanaliz, Marksizm, Feminizm, Postkolonyalizm ve İnsanötesi Çalışmalar ile Dijital Beşeri Bilimler gibi yeni alanları kapsayan ders, edebiyat kuramının yorumlama, anlam ve kültürel söylem üzerindeki etkilerini araştırır.
|
Dersin Hedefi: |
Başlıca edebiyat kuramlarının tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını anlayabilecek
Farklı kuramsal yaklaşımları edebiyat ve kültürel metinlerin analizinde uygulayabilecek
Kuramsal tartışmalarla eleştirel bir şekilde etkileşime girebilecek ve bunların çağdaş edebiyat ve toplumla ilişkisini değerlendirebilecek
Yazılı ve sözlü tartışmalarda tutarlı, destekleyici argümanlar geliştirebilecek
Edebiyat kuramı ile daha geniş kültürel, politik ve felsefi konular arasındaki disiplinlerarası bağlantıları fark edebilecektir. |
Dersin Veriliş Şekli: |
E-Öğrenme
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel edebiyat kuramlarının adlarını, önemli temsilcilerini ve tarihsel dönemlerini sıralayabilir
|
2) Her kuramın temel kavramlarını ve terminolojisini tanımlayabilir
|
3) Kuramsal yaklaşımların felsefi temellerini ve epistemolojik varsayımlarını analiz edebilir
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı edebiyat kuramlarını ve bunların sonuçlarını eleştirel olarak değerlendirebilir
|
2) Kuramsal yaklaşımları karşılaştırabilir, güçlü ve zayıf yönlerini ayırt edebilir
|
3) Kuramsal kavramları edebiyat ve kültürel metinlerin analizinde uygulayabilir
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Introduction to Literary Theory
Topics:
• What is literary theory?
• Overview of major theoretical movements
|
2) |
Formalism & New Criticism
Topics:
• Key figures: Viktor Shklovsky, Cleanth Brooks, W.K. Wimsatt
• Close reading and the concept of "the text itself"
• Strengths and limitations
|
3) |
Structuralism
Topics:
• Key figures: Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, Roland Barthes
• The role of language, signs, and binary oppositions in literature
• Application to literary texts
|
4) |
Post-Structuralism & Deconstruction
Topics:
• Key figures: Jacques Derrida, Paul de Man, Roland Barthes
• "The Death of the Author" and textual instability
• Deconstruction as a reading strategy
|
5) |
Psychoanalytic Criticism
Topics:
• Key figures: Sigmund Freud, Jacques Lacan
• The unconscious, desire, and the mirror stage
• Literary applications: dreams, repression, and symbolic interpretation
|
6) |
Marxist Literary Theory
Topics:
• Key figures: Karl Marx, Antonio Gramsci, Louis Althusser, Raymond Williams
• Ideology, class struggle, and base-superstructure
• Literature as a reflection of economic and social conditions
|
7) |
Feminist & Gender Criticism
Topics:
• Key figures: Simone de Beauvoir, Judith Butler, bell hooks
• The construction of gender and sexuality in literature
• Intersectionality and feminist readings of texts
|
8) |
Midterm Exam |
9) |
: Postcolonial Theory
Topics:
• Key figures: Edward Said, Homi Bhabha, Gayatri Spivak
• Orientalism, hybridity, and subaltern studies
• Representation of the "Other" in literature
|
10) |
Reader-Response Theory
Topics:
• Key figures: Wolfgang Iser, Stanley Fish, Louise Rosenblatt
• The role of the reader in meaning-making
• Gaps, interpretive communities, and subjective reading experiences
|
11) |
New Historicism & Cultural Materialism
Topics:
• Key figures: Stephen Greenblatt, Michel Foucault, Raymond Williams
• Power, discourse, and the relationship between history and literature
• Literature as a product of cultural and ideological contexts
|
12) |
Ecocriticism & Environmental Humanities
Topics:
• Key figures: Lawrence Buell, Cheryll Glotfelty
• Literature and the environment: nature writing and ecological perspectives
• Anthropocene and literature’s role in environmental awareness
|
13) |
Posthumanism
Topics:
• Key figures: Donna Haraway, N. Katherine Hayles, Rosi Braidotti
• The dissolution of the human/non-human boundary
• AI, cyborgs, and transhumanism in literature
|
14) |
Digital Humanities & Media Theory
Topics:
• Key figures: Lev Manovich, Katherine Hayles
• How technology and digital media affect literary analysis
• Hypertext, interactivity, and digital textuality
|
15) |
Wrap-Up Session
Topics:
• Reflection on key theories and their interconnections
• Discussion on practical applications of literary theory
• Open Q&A and final thoughts on the course
|
Diğer Kaynaklar: |
Barry, P. (2017). Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory (4th ed.). Manchester University Press.
Castle, G. (Ed.). (2013). The literary theory handbook. Wiley-Blackwell.
Rivkin, J., & Ryan, M. (Eds.). (2017). Literary theory: An anthology (3rd ed.). Wiley-Blackwell.
Culler, J. (2011). Literary theory: A very short introduction (2nd ed.). Oxford University Press.
Eagleton, T. (2008). Literary theory: An introduction (3rd ed.). University of Minnesota Press.
Handouts and course notes. |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|