DIŞ HEKIMLIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | IKU-Z-218 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürlerarası Farklılıkların Yönetimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Tuğçe Uraler |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin küresel ve çok kültürlü ortamlarda etkili iletişim kurabilme, iş birliği yapabilme ve kültürel çeşitliliği yönetebilme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi temel kavramları öğrenerek farklı kültürel değer sistemleri arasında köprü kurmayı, çatışmaları yönetmeyi ve kapsayıcı stratejiler geliştirmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, bireysel sorumluluk ve mesleki etik çerçevesinde, farklılıkları avantaja dönüştürme yaklaşımıyla karar verme yetkinlikleri kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin Hedefi: | Bu dersin hedefi, öğrencilerin farklı kültürel bağlamlarda etkili bir şekilde çalışabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, kültürlerarası iletişim stratejilerini değerlendirme, kültürel çeşitliliği yönetme, önyargıları ve stereotipleri analiz etme, ve çok kültürlü ortamlarda etik ve kapsayıcı kararlar alma konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Öğrencilerin, kültürel farkındalık düzeylerini artırarak değişken kültürel yapıların sunduğu fırsatları yönetimsel avantajlara dönüştürmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Knowledge)
- Öğrenci, kültür kuramlarının temel kavramlarını (örneğin Hofstede, Trompenaars, Hall) tanımlar ve karşılaştırır.
- Kültürlerarası farklılıkların iletişim, liderlik ve organizasyonel davranış üzerindeki etkilerini teorik çerçevede açıklar.
- Kültürel zekâ (CQ), duygusal zekâ (EQ) ve etik liderlik gibi kuramsal yaklaşımları analiz eder.
Beceri (Skills)
- Farklı kültürlere ait değer sistemlerini analiz ederek etkili iletişim ve etkileşim stratejileri geliştirir.
- Kültürler arası çatışmaları yönetmek için uygun çözüm ve müzakere tekniklerini uygular.
- Kültürel stereotipleri, önyargıları ve ayrımcılık biçimlerini değerlendirerek alternatif kapsayıcı yaklaşımlar üretir.
Yetkinlik (Competences)
- Çok kültürlü ortamlarda etik kararlar alarak bireysel ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
- Küresel iş ortamlarında liderlik becerilerini kültürel farkındalık temelinde kullanır.
- Yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla farklı kültürel yapıların sunduğu olanakları profesyonel gelişimi için değerlendirir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgi (Cognitive Domain)
- Öğrenci, kültürel farklılıkların toplumsal ve örgütsel bağlamlardaki etkilerini açıklar.
- Kültürlerarası iletişim kuramlarını analiz ederek çeşitli yaklaşımları karşılaştırır.
- Kültürel stereotiplerin ve önyargıların oluşum süreçlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Kültürel çeşitliliği etkili şekilde yönetmeye yönelik stratejik modelleri sınıflandırır.
🛠️ Beceri (Practical Application)
- Gerçek yaşam senaryolarına dayalı olarak kültürlerarası çatışma çözüm tekniklerini uygular.
- Simülasyonlar veya vaka analizleri yoluyla kapsayıcı iletişim stratejileri geliştirir.
- Kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak bir iş ortamında etik karar verme sürecini kurgular.
- Kültürel zekâ bileşenlerini liderlik uygulamalarına entegre eder ve bu uygulamaları değerlendirir.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Yetkinlik (Autonomy and Responsibility)
- Öğrenci, kültürler arası farklılıkların yönetimine yönelik kendi öğrenme hedeflerini belirler ve bu hedeflere ulaşmak için uygun kaynakları bağımsız şekilde kullanır.
- Kültürel çatışmalara ilişkin durumları analiz ederken etik ve profesyonel sorumluluk çerçevesinde kararlar alır.
- Çok kültürlü çalışma gruplarında aktif rol alarak farklı bakış açılarını sentezlemeye yönelik iş birliğine dayalı çözümler geliştirir.
- Küresel iş ortamlarında karşılaşılan kültürel zorluklara yönelik bireysel sorumluluk bilinciyle stratejik öneriler üretir.
- Yaşam boyu öğrenme perspektifiyle kültürel çeşitlilikten doğan fırsatları bireysel gelişimi ve liderlik kapasitesiyle ilişkilendirir.
|
||
2) Yetkinlik (Learning Competence)
- Öğrenci, kültürler arası etkileşimle ilgili alanlardaki güncel bilgi kaynaklarını belirleyerek eleştirel biçimde değerlendirir.
- Kendi öğrenme stratejilerini kültürel farklılıkları yönetme alanında geliştirme ve uygulama becerisi gösterir.
- Kültürel çeşitliliğin etkileri üzerine yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla araştırmalar yapar ve bu bilgileri uygulamaya aktarır.
- Kültürler arası iletişimde karşılaştığı sorunları çözmek üzere yeni bilgiler üretir ve mevcut yöntemleri yeniden yapılandırır.
- Kendi öğrenme süreçlerini gözden geçirerek çok kültürlü ortamlarda gelişim alanlarını belirler ve bu doğrultuda bireysel ilerleme sağlar.
|
||
3) İletişim ve Sosyal Yetkinlik (Communication and Social Competence)
- Öğrenci, farklı kültürel arka plana sahip bireylerle açık, saygılı ve etkili iletişim kurar.
- Kültürler arası ekip çalışmalarında aktif rol alarak iş birliğine dayalı yaklaşımlar geliştirir.
- Sosyal etkileşimlerde empatik dinleme, doğru geri bildirim verme ve kültürel duyarlılık sergileme yetkinliği gösterir.
- Kültürel çeşitliliği sosyal bütünleşmeyi destekleyen bir değer olarak yorumlar ve bu doğrultuda kapsayıcı iletişim stratejileri önerir.
- Farklı kültürlerin sosyal normlarını dikkate alarak sürdürülebilir ilişkiler kurar ve yönlendirici katkılar sağlar.
|
||
4) Yetkinlik (Field-Specific Competence)
- Öğrenci, kendi uzmanlık alanında kültürler arası iletişimin dinamiklerini tanımlar ve alana özgü uygulamalarla ilişkilendirir.
- Uluslararası ve çok kültürlü profesyonel ortamlarda kültürel duyarlılıkla hareket ederek alan bilgisini etkin biçimde kullanır.
- Kültürel çeşitliliğin yönetimine dair stratejileri, kendi alanındaki iş süreçlerine entegre eder.
- Alanına özgü etik ilkeleri, kültürel bağlamda değerlendirerek kapsayıcı karar alma süreçleri geliştirir.
- Kültürler arası etkileşimde karşılaşılan sorunlara, kendi uzmanlık alanının araçlarıyla çözüm önerileri sunar.
|
Hafta | Konu | ||
1) | Kültür ve Kültürler Arası Farklılıkların Kavramsal Çerçevesi | ||
2) | Kültürel Kuramlar ve Modeller | ||
3) | Kültürler Arası İletişim: Temel İlkeler | ||
4) | Kültürel Zekâ (CQ) ve Duygusal Zekâ (EQ) Yaklaşımları | ||
5) | Önyargılar, Stereotipler ve Ayrımcılık Biçimleri | ||
6) | Kültürel Çeşitlilik ve Kapsayıcı Yaklaşımlar | ||
7) | Kültürler Arası Çatışmalar: Nedenleri ve Çözüm Teknikleri | ||
8) | Etik Liderlik ve Kültürel Perspektifler | ||
9) | Kültürler Arası Takım Dinamikleri | ||
10) | Uluslararası ve Çok Kültürlü İş Ortamlarında Uygulamalar | ||
11) | Türkiye’de İş Kültürünün Analizi ve Temel Karakteristikleri | ||
12) | Yönetim Anlayışında Kültürler Arası Farklılıklar: Küresel İş Dünyasında Çeşitlilik ve Stratejiler | ||
13) | Asya ve Uzak Doğu Ülkelerinde Toplumsal ve Organizasyonel Kültür | ||
14) | Kültürler Arası Farklılıkların Yönetiminde Kullanılan Stratejiler | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir. | ||||||||||||||||||||
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir. | ||||||||||||||||||||
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir. | ||||||||||||||||||||
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular. | ||||||||||||||||||||
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. | ||||||||||||||||||||
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir. | ||||||||||||||||||||
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular. | ||||||||||||||||||||
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür. | ||||||||||||||||||||
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||||
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir. | ||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar. | ||||||||||||||||||||
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular. | ||||||||||||||||||||
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir. | ||||||||||||||||||||
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | ||
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 14 | 14 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 14 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 44 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 1 |