ÇOCUK GELIŞIMI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-Y-224
Ders İsmi: Yapay Zekaya Giriş
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğretim Görevlisi Tayfun ERDOĞAN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, başlangıç düzeyinde yapay zekanın ne olduğunu, yapay zeka ile neler yapılabileceğini (ve yapılamayacağını) ve yapay zeka yöntemlerinin uygulama alanlarının neler olduğunu öğretmek.
Dersin Hedefi: Bu ders, yapay zeka (YZ) alanında bir temel oluşturma amacıyla tasarlanmıştır. Ders, sembolik YZ, YZ kavramlarıi terminolojisi ve uygulama alanlarını ele alır. Genel amaç, bu kavramların gizemini çözmek ve öğrencilere YZ'nin geçmişi, bugünü ve geleceği hakkında temel bir anlayış kazandırmaktır. Bu ders, teknik olmayan bir giriş niteliğindedir; yani programlama veya matematik alanında ön bilgi gerektirmez.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu ders sonunda öğrenciler, Yapay Zeka, arttırılmış ve üretken zekanın ne olduğunu; yapay zeka ile ilgili kavram, terminoloji ve uygulamaların (makina öğrenmesini, derin öğrenme, sinir ağları, doğal dil işleme, büyük dil modelleri) neler ve ne şekilde olduklarını; yapay zekanın günlük hayat ve çeşitli sektörlerde nasıl kullanıldığını / kullanılabileceğini öğrenmiş olacaklardır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yapay Zekanın Tarihsel Gelişimi, Kategorileri
2) Yapay Zeka Ve Arttırılmış Zeka, Üretken Yapay Zeka Ve Kullanım Örnekleri
3) YZ Türleri, Günlük Yaşamda Yapay Zeka
4) Yapay Zeka Sohbet Robotları, Akıllı Asistanlar Ve Chatbotlar
5) Yapay Zekanın Farklı Endüstrilerdeki Uygulamaları
6) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Makine Öğrenmesi
7) Ara Sınav
8) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Derin Öğrenme
9) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Sinir Ağları
10) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Doğal Dil İşleme
12) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Büyük Dil Modelleri, Yapay Zekanın Günlük Yaşama Entegrasyonu
13) Yapay Zeka Kavramları, Terminolojisi Ve Uygulama Alanları: Bulut Bilişim, Edge Bilişim, Nesnelerin Interneti
14) Otonom Araçlar, Yapay Zeka Ajanları
15) Final
Diğer Kaynaklar: Introduction to Artificial Intelligence, Moumita Ghosh,Thirugnanam Arunachalam
AI Artificial Intelligence an Introduction,Leitner
Introduction to Artificial Intelligence,Min-Yuh Day, Ph.D, Professor
https://learning.edx.org/course/course-v1:IBM
https://campus.datacamp.com/courses/large-language-models-llms-concepts/introduction-to-large-language-models-llm?ex=1

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar.
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir.
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir.
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur.
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler.
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır.
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 14
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 16
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 0