ÇOCUK GELIŞIMI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-N-413
Ders İsmi: Sinemada Kadın İmgesi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Hülya Türk

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders sinema da kadın temsillerini, cinsiyet rollerini ve feminist film teorilerini ele alarak, sinemanın toplumsal cinsiyet normlarını nasıl yeniden ürettiğini veya dönüştürdüğünü tartışmayı amaçlar
Dersin Hedefi: Bu dersin hedefi sinema tarihinde kadın imgelerinin nasıl temsil edildiğini eleştirel bir bakış açısıyla incelemektir.
Öğrenciler bu sayede görsel anlatımda cinsiyet eşitsizliğini fark edebilecek ve sinema aracılığıyla toplumsal cinsiyet farkındalığı geliştirebilecektir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Feminist film teorilerini kavrama ve uygulayabilir
  2) Toplumsal cinsiyet rollerinin sinema üzerindeki etkilerini kavrayabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sinemada kadın imgesinin tarihsel dönüşümü analiz edebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kadın yönetmenlerin sinemaya getirdiği bakış açılarını değerlendirebilir.
  2) Toplumsal cinsiyet eşitliği sorunlarını fark edebilir ve sinema da farkındalık geliştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Sinema ve toplumsal cinsiyet Dersin Tanımı, Toplumsal Cinsiyet Nedir? Sinema ve ideoloji İlişkisi
2) Feminist Film Kuramına Giriş Laura Mulvey ve “Male Gaze” (Erkek Bakışı) Sinema da kadın temsillerine giriş Tartışma: Örnek sahneler üzerinden erkek bakışı analizi
3) Hollywood ve Klasik Sinema da Kadın Temsili 1930-1950 dönemin de kadın karakterler Femme fatale, ev kadını, masum kadın imgeleri Örnek Film: Gilda (1946) veya Gone with the Wind (1939)
4) 1960-1980- Feminist Hareket ve Yeni Dalgalar İkinci dalga feminizm ve sinema Avrupa yeni dalga sineması ve kadın Örnek Film.
5) Kadın yönetmenler ve alternatif sinema Sinemada kadın yönetmenlerin yükselişi Feminist sinema teorileri Örnek Yönetmenler: Chantal Akerman, Agnes Varda, Yeşim Ustaoğlu.
6) Erkeklik Çalışmaları ve Sinema Maskülenlik ve sinema Erkeklik krizi ve değişen erkeklikler Örnek Film: Fight Club (1989)
7) Yeşilçam / Kadın Yönetmenler Örnek Film
8) ARA SINAVLAR
9) 1990’ lardan Günümüze Kadın Temsilleri Hollywood’da kadın kahramanlar (wonder women, Mad Max: Fury Road)
10) 1990’ lardan Günümüze Kadın Temsilleri
11) Kadın dayanışması ve Anlatı Sineması Kadın dostluğu ve feminist bakış Örnek Film: Thelma & Louise (1991)
12) Sinema Endüstrisinde kadınların Konumu Kadın yönetmenler, senaristler ve yapımcılar Hollywood ve Türkiye’de cinsiyet eşitsizliği
13) GENEL DEĞERLENDİRME VE TARTIŞMA
14) Genel Değerlendirme ve Tartışma
Diğer Kaynaklar: Butler , Judith, 2014. Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis Yayınları
Mulvey, L. 1997. Görsel Haz ve Anlatı Sineması. Nilgün Abisel (çev.) 25. Kare. 21. 38-46
Öztürk S R (2006) Sinemada Kadın Olmak: Sanat Filmlerinde Kadın İmgeleri,
Alan Yayıncılık, İstanbul.
Smelik A (2008) Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ve Ayna Çatladı, Deniz Koç
(çev), Agora Kitaplığı, İstanbul.
Yaşartürk G (2006) Feminist Eleştiri ve Kadının Sunumu, Sinemasal Dergi, 14, 17-
30.
Ecevit, Y. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Temel Kavramları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2 2 3 2 2
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 3 3 3 2 3
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular. 2 3 3 3 2
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar. 2 3 2 3 1
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir. 2 3 3 3 2
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir. 3 3 3 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir. 3 2 3 2 2
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler. 2 3 3 2 1
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur. 2 3 2 2 3
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 2 3 3 3 1
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler. 3 3 3 2 2
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3 3 3 2 2
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır. 2 3 2 3 3
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 2 2 3 3 3

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 27
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 3 9
ARA SINAV (Vize) 1 5
Genel Sınava Hazırlanma 3 9
GENEL SINAV (Final) 1 5
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 55
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1