BESLENME VE DIYETETIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-Z-217
Ders İsmi: Bilimsel Okuryazarlık
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Deniz Sarıbaş

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: - Bilimi ve bilimsel bilgiyi bilimsel olmayan bilgiden ayırmak,
- Bilimin tarihi, felsefi, politik ve sosyokültürel boyutlarını anlamak,
- Bilim etiği ve sosyobilimsel konulardaki tartışmalara katılımın önemini kavramak.
Dersin Hedefi: - Bilimsel bilgi ve süreçleri ve bunların günlük hayatta ve toplumda kullanımını tartışır.
- Bilimin tarihi, felsefi ve sosyokültürel boyutlarını tartışır.
- Bilimsel çalışmalarda etiğin önemini tartışır.
- Bilimi eşitlik ve sosyal adalet gibi değerler açısından değerlendirir.
- Medya okuryazarlığını tanımlar.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Bilimin doğası ve bilimsel okuryazarlık kavramlarını anlamak.
  2) - Sosyobilimsel konuları kavramak.
  3) - Bilimsel okuryazarlığı tanımlayabilmek.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Bilimsel olan ve olmayan bilgiyi ayırt etmek.
  2) - Propagandaları eleştirel olarak değerlendirmek.
  3) - Akıl yürütme becerileri kazanmak.
  4) - Argüman, safsata ve komplo teorilerini ayırt etmek.
  5) - Bilimsel ve sahte bilimsel bilgiyi ayırt etmek.
  6) - Bilimde etik sorunları tartışmak.
  7) - Bilimi sosyal adalet açısından tartışmak.
  8) - Bilgi kaynağının güvenilirliğini sorgulamak.
  9) - Toplumun bilimsel okuryazarlığının gelişimini ve bilim temelli sivil katılımını değerlendirmek.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) - Medya okuryazarlığı kazanmak.
  2) - Bilimsel okuryazarlığın farklı disiplinler açısından önemini değerlendirmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bilim ve bilimsel bilgi
2) Bilimin doğası ve bilimsel okuryazarlık
3) Propaganda teknikleri ve eleştirel düşünme
4) Deneyimlerimiz hakkında akıl yürütme
5) Argüman, safsata ve komplo teorileri
6) Bilim ve sahte bilim: Kaya tuzu ve su deneyi örnekleri
7) Sosyobilimsel konular
8) Bilimde etik
9) Bilim ve sosyal adalet
10) Bilgi kaynağının güvenilirliği
11) Medya okuryazarlığı
12) Toplumun bilimsel okuryazarlığı ve bilim temelli sivil katılım
13) Bilimsel okuryazarlığın farklı disiplinler açısından önemi
Diğer Kaynaklar: Akçay, B. & Akçay, H. (2020). Fen ve Fen Eğitimine İlişkin Temel Kavramlar. In Fen Öğretimi, Aysun Öztuna Kaplan (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi, 2020, pp.1-24.
Allchin, D. (2022). Who speaks for science?. Science & Education, 31(6), 1475-1492. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00257-4
Genç, M. (2020). Kuramdan Uygulamaya Sosyobilimsel Konular. Nobel Yayınları. ANKARA.
Kapıcı, H. Ö. & Akçay, H. (2020). Fen ve Teknoloji Okuryazarlığı. In Fen Öğretimi, Aysun Öztuna Kaplan (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi, 2020, pp.49-68.
Osborne, J., & Allchin, D. (2024). Science literacy in the twenty-first century: informed trust and the competent outsider. International Journal of Science Education, 1-22. https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2331980
Saribas, D. Saka, M. (2020). Fen, Teknoloji, Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Yöntemin Özellikleri. In Fen Öğretimi, Aysun Öztuna Kaplan (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi, 2020, pp.25-48.
Sürmeli, H. (2020). Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre İlişkileri. In Fen Öğretimi, Aysun Öztuna Kaplan (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi, 2020, pp.69-94.
Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation: Critical perspectives about science participation and emancipation. Science & Education, 30(3), 557-587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

6

8

9

10

12

2

7

14

11

13

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir.
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur.
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 16
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 16 16
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 16 16
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 48
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 1