DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-C-216
Ders İsmi: Ortadoğu Kültür ve Uygarlık Tarihi
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Aykut KAR

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Ortadoğu'nun tarihsel, coğrafi, kültürel ve siyasal yapısını derinlemesine inceleyerek bölgenin mevcut durumunu anlamaktır. Öğrenciler, Ortadoğu'nun etnik, dini ve kültürel çeşitliliğini, sömürgecilik sonrası dönemdeki siyasi yapılanmaları ve batılı güçlerin bölge üzerindeki etkilerini analiz edecektir. Ayrıca, Arap milliyetçiliğinin doğuşu, modern Arap kimliğinin oluşumu, petrol gelirlerinin sosyal yapı üzerindeki etkisi ve Arap Baharı sonrası kültürel hareketler gibi konular üzerinden bölgenin dinamikleri keşfedilecektir. Dersin sonunda öğrenciler, Ortadoğu'nun tarihsel gelişimini, kültürel direnç hareketlerini ve modern toplumsal yapıdaki dönüşümleri bütüncül bir perspektifle değerlendirebileceklerdir.
Dersin Hedefi: Dersin hedefi, öğrencilere Ortadoğu’nun tarihsel ve kültürel yapısını analitik bir bakış açısıyla değerlendirebilme becerisi kazandırmaktır. Bu dersin sonunda öğrenciler:

Ortadoğu’nun coğrafi sınırlarını, etnik ve dini çeşitliliğini ve bu yapıların toplumsal etkilere nasıl yansıdığını kavrayabilecekler.
Sömürgecilik sonrası dönemde Ortadoğu’da meydana gelen siyasal yapılanmaları ve Batılı güçlerin etkisini analiz edebilecekler.
Arap milliyetçiliği ve modern Arap kimliğinin tarihsel gelişim süreçlerini inceleyebilecekler.
Ortadoğu’daki petrol gelirlerinin sosyal yapı, kültür ve siyaset üzerindeki etkilerini tartışabilecekler.
Arap Baharı sonrası sanat ve kültür alanındaki değişim ve dönüşümleri anlayabilecekler.
Modern Ortadoğu’da kültürel direnç hareketlerini ve geleneksel kültürlerin korunması ile yeniden yorumlanmasını değerlendirebilecekler.
Ders sonunda öğrenciler, Ortadoğu’nun tarihi, kültürel ve siyasi dinamiklerini eleştirel bir yaklaşımla çözümleyebilecek bilgi ve beceriye sahip olacaklardır.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ortadoğu'nun coğrafi sınırlarını, tarihsel arka planını ve bölgenin güncel toplumsal dinamiklerini kavrayabilecekler.
  2) Ortadoğu’daki etnik ve dinî yapıların çeşitliliğini, bu yapıların tarihsel ve güncel çatışma alanlarına etkisini analiz edebilecekler.
  3) Sömürgecilikten modern Ortadoğu’ya geçiş sürecindeki siyasi ve toplumsal dönüşümleri derinlemesine inceleyebilecekler.
  4) Arap milliyetçiliğinin doğuşu ve modern Arap kimliğinin oluşum sürecini tarihsel bir perspektif ile değerlendirebilecekler.
  5) Ortadoğu'da petrol gelirlerinin sosyal ve kültürel yapılar üzerindeki etkilerini yorumlayabilecekler.
  6) Arap Baharı sonrasındaki sanat ve kültür hareketlerini analiz edebilecek ve modern Ortadoğu’da kimlik ve kültürel direnç süreçlerini tartışabilecekler.
  7) Bölgedeki geleneksel kültürlerin korunması, yeniden yorumlanması ve modernleşme sürecini eleştirel bir şekilde değerlendirebilecekler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ortadoğu ifadesinin kapsamı ve bölgenin coğrafi özellikleri
2) Etnik-Dinî Yapı ve Çatışma Alanları
3) Sömürgecilikten modern Ortadoğu siyasal yapılanmasına geçiş süreci
4) Osmanlı’nın kültürel yapısının modern Ortadoğu'ya etkileri
5) Batılı güçlerin Ortadoğu'daki kültürel mirası
6) Arap milliyetçiliğinin doğuşu
7) Modern Arap kimliğinin oluşumu
8) Ara Sınav
9) Dil ve edebiyatın milliyetçilikle şekillenmesi
10) Petrol gelirlerinin sosyal yapı ve kültür üzerindeki etkisi
11) Arap Baharı sonrası sanat ve kültür hareketleri
12) Modern Ortadoğu’da kültürel direnç ve kimlik: Geleneksel kültürlerin korunması ve yeniden yorumlanması
13) Ortadoğu Mutfağı: Tarihsel ve Kültürel Kesişimler
14) Ortadoğu’da Kadın ve Toplum: Tarihsel Bir Perspektif
15) Ortadoğu’da Mimari ve Şehir Planlaması
16) Genel Tekrar ve Değerlendirme
Diğer Kaynaklar: Cleveland, William L., and Martin Bunton. A History of the Modern Middle East. 6th ed., Westview Press, 2016.
Gelvin, James L. The Modern Middle East: A History. 5th ed., Oxford University Press, 2020.
Hourani, Albert. A History of the Arab Peoples. Faber & Faber, 2002.
Karsh, Efraim. Islamic Imperialism: A History. Yale University Press, 2007.
Fromkin, David. A Peace to End All Peace: The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East. Holt Paperbacks, 2009.
Rogan, Eugene. The Arabs: A History. 2nd ed., Basic Books, 2017.
Fawcett, Louise, editor. International Relations of the Middle East. 5th ed., Oxford University Press, 2019.
Khalidi, Rashid. The Hundred Years’ War on Palestine: A History of Settler Colonialism and Resistance, 1917–2017. Metropolitan Books, 2020.
Said, Edward W. Orientalism. Penguin Books, 2003.
Choueiri, Youssef M. Arab Nationalism: A History. Blackwell Publishing, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 16 32
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 16 16
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 15 15
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 65
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2