ÇOCUK GELIŞIMI PROGRAMI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-A-221
Ders İsmi: Bağımlılıkla Mücadele
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr.Üyesi Burçin ÜN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders boyunca öğrenciler bağımlılık kavramının tanımını, türlerini, nedenlerini, bağımlılığı olan bireylerle nasıl iletişim kurulabileceğini, bağımlılıkla ilgili literatürdeki kavramsal çerçeveleri, bağımlılığın olumsuz sonuçlarını ve bağımlılıkla başa çıkmayı öğrenmektedirler.
Dersin Hedefi: Bu dersin birincil hedefi; öğrencilerin bağımlılığın tanımı, türleri ve nedenleri hakkında kapsamlı bir anlayış kazanmalarını sağlamaktır. Ayrıca, bağımlılığı olan bireylerle etkili iletişim stratejileri geliştirmelerine yardımcı olmak, bağımlılıkla ilgili literatürdeki kavramsal çerçeveleri anlamalarını desteklemek ve bağımlılığın birey ve toplum üzerindeki olumsuz etkilerini değerlendirerek bağımlılıkla başa çıkma yollarını öğrenmelerini sağlamaktır.






Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağımlılık kavramını tanımlar
  2) Bağımlılık türlerini sıralar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağımlılığın nedenlerini açıklar
  2) Bağımlılığın olumsuz sonuçlarını açıklar
  3) Bağımlılık ile başa çıkma yollarını açıklar
  4) Bağımlılık konusunda ailelere rehberlik yapar
  5) Bağımlılığın aile, akran grubu ve toplum ilişkili temellerini açıklar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Bağımlılık Nedir? Tanımlar
2) Bağımlılığın Oluşum Süreci
3) Bağımlı Olma Riskini Artıran Etmenler
4) Bağımlılık Yapıcı Maddeler
5) Alkol ve Alkol Bağımlılığı
6) Kannabis ve Kannabis Bağımlılığı
7) Tütün ve Tütün Bağımlılığı
8) Opiyat ve Opiyat Bağımlılığı
9) Davranışsal Bağımlılıklar
10) Bağımlı Kişiye Yaklaşım İletişim Becerileri ve Empati
11) Bağımlılıkta Gelişen İkincil Hastalıklar ve Risk Faktörleri
12) Bağımlılığın Hukuksal Boyutu
13) Bağımlılığın Toplumsal ve Ekonomik Etkileri
14) Bağımlılıkla Mücadelede Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Diğer Kaynaklar: 1. Uzbay, İ.T. Madde bağımlılığı. Silahlı Kuvvetler Dergisi
399 (Ocak): 99-115, 2009.
2. Uzbay İT. Madde bağımlılığı ve Hiperikum
perforatum’un madde bağımlılığı üzerine etkileri. Fitoterapi,
2009.
3. Kayaalp SO, Uzbay İT. İlaç kötüye kullanımı ve ilaç
bağımlılığı. In: KAYAALP Rasyonel Tedavi Yönünden
Tıbbi Farmakoloji Kayaalp, S.O. (ed.), 11. Baskı, Feryal
Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti., Ankara, 2005, s. 816-
836.
4. Uzbay IT. Nöropsikofarmakoloji. Rasyonel İlaç
Kullanımı. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
5. Koob FG, Bloom FE. Cellular and molecular mechanisms
of drug dependence. Science 242: 715-723, 1988.
6. Koob FG. Drugs of abuse: anatomy, pharmacology and
function of reward pathways. Trends Pharmacol Sci 13:
177-184, 1992.
7. Stolerman I. Drugs of abuse: behavioral principles,
methods and terms. Trends Pharmacol Sci 13: 170-176,
1992.
8. Uzbay İT., Yüksel, N.: Madde kötüye kullanımı ve
bağımlılığı. Psikofarmakoloji. N. Yüksel (Ed.), Yenilenmiş
2. Baskı, s. 485-520, Çizgi Tıp Kitabevi, Ankara, 2003.
9. Crabbe JC, Belknap JK. Genetic approaches to drug
dependence. Trends Pharmacol Sci, 13: 212-219, 1992.
10. Crabbe JC, Belknap JK, Buck KJ. Genetic animal
models of alcohol and drug abuse. Science, 264: 1715-
1723, 1994.
11. Uzbay İT. Psikofarmakolojinin Temelleri ve Deneysel
Teknikler. Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara, 2004.
12. Wise RA, Bozart MA. A Psychomotor stimulant theory
of addiction. Psychol Rev, 94: 469-492, 1987.
13. Borg V, Weinholdt T. Bromocriptine in the treatment
of the alcohol withdrawal syndrome. Acta Psychiatr
Scand, 65: 101-110, 1982.
14. Parale MP, Kulkarni SK. Studies with a-2 adrenoceptor
agonists and alcohol abstinence syndrome in rats.
Psychopharmacology, 88: 237-239, 1986.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

5

7

4

6

Program Kazanımları
1) Çocuk Gelişimi alanında temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3) Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocuklara yönelik gelişimsel destek programları hazırlar ve uygular.
4) Çalışma ortamındaki araç-gereç,materyal, dokümanları kullanır, hazırlar ve bakımını yapar. 2 2 2 2 2 2 2
5) Çocuk gelişimi alanındaki temel bilgi ve becerileri kullanarak çocukların gelişimlerine ilişkin verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm yolları üretir. 1 1 1 1 1 1 1
6) Mesleği ile ilgili görev ve sorumlulukları etik değerlere bağlı olarak yerine getirir. 1 1 1 1 1 1 1
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği temel bilgileri kullanarak ekip içerisinde kendisine verilen bireysel sorumlulukları yerine getirir.
8) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder ve bilgilerini yeniler.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak öğrenme ihtiyaçlarını belirler, bilgiye ulaşmak için ilgili iletişim ve bilişim teknolojilerini, yazılı kaynakları kullanarak öğrenme etkinliklerinde bulunur. 2 1 2 2 2 2 2
10) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 2 2 2 2 2 2 2
11) Türkçeyi doğru ve güzel kullanır, etkili iletişim becerileri sergiler.
12) Çocuk gelişimi alanı ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerilere dayanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. 1 1 2 2 2 1 2
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için yapılan mesleki proje, araştırma ve etkinlikler içerisinde yer alır. 2 2 2 2 2 2 2
14) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2