SIYASET BILIMI VE KAMU YÖNETIMI (İNGILIZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSP703
Ders İsmi: Strategic Thought
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Mesut ÖZEL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders Strateji Çalışmalarına genel bir giriştir. Teorik olarak bu strateji kavramının içeriğini ve stratejinin kaynaklarını ele alır. Bu tür kavramsal değerlendirmeler büyük strateji örneklerine uygulanacaktır.
Dersin Hedefi: • Stratejik kavramın nasıl tanımlanabilir? • Büyük strateji nedir? •
Başka tür stratejiler nasıl değerlendirilmelidir? • Bunlar siyaset ve askeri doktrinle nasıl ilişkilendirilebilir?
• Büyük stratejinin kaynakları nelerdir? • Uluslararası İlişkiler teorileri büyük stratejiyi anlamak için ne tür yardım sunabilir? Bu tür sorular özel örnekler çerçevesinde ele alınacak ve küresel siyaset açısından tartışılacaktır.
Ele alınacak örnekler şunlardır: Atina, Roma, Bizans, Osmanlı, Fransa, İspanya, Almanya,
İngiltere, ABD, Rusya, Çin ve Türkiye.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Strateji taktik, askeri strateji ve genel strateji kavramları arasındaki farkları ayırt edebilecek,

  2) Stratejik Çalışmalarda yaşanan dinamizmi nedenleriyle birlikte tartışıp, Soğuk Savaş sonrası dönemde disiplini sorgulayan alternatif bakış açılarını kavrayabilir.
  3) Savaş kavramını farklı çatışma türleri çerçevesinde tanımlayabilir.
  4) Caydırıcılık teorisinin dönüm noktalarını tespit edip, caydırıcılık kavramını güncel gelişmelere uyarlayabilecek oyun teorisinin stratejik çalışmalar alanındaki konumunu saptayabilir.
  5) Realist güvenlik çalışmalarının güvenlik aktörü, güvenlik tehdidi, güvenlik ikilemi ve kutupluluk kavramlarını tanımlayabilir.
  6) Soğuk Savaşın sona ermesinin ardından, Güvenlik Çalışmaları gündemindeki değişiklikleri belirleyebilir.

  7) Soğuk Savaş sonrası dönemin tek süper gücü konumundaki ABD’nin, büyük güçler olan Rusya Federasyonu’nun ve Avrupa Birliği ile Çin’in güvenlik algılamalarını ve izledikleri stratejileri açıklayabilir.
  8) Türkiye’de güvenlik ve strateji kavramlarının nasıl anlaşıldığını ve Soğuk Savaş sırasındaki ve sonrasındaki stratejilerini tartışabilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Strateji ve Güvenlik Kavramları: Strateji Düşüncesinin Gelişimi
2) Strateji ve Güvenlik Kavramları: Güvenlik Kavramının Tanımında Dönüşüm
3) Stratejik Çalışmalar
4) Stratejik Çalışmalar; Stratejik Çalışmalar ve Savaş: Yirminci Yüzyıl Savaşlarında Savaş Stratejileri ve Taktikler
5) Stratejik Çalışmalarda Caydırıcılık ve Oyun Teorisi: Caydırıcılık Teorisinin Gelişimi
6) Stratejik Çalışmalarda Caydırıcılık ve Oyun Teorisi: Oyun Teorisinin Eksikle
7) Realist Güvenlik Çalışmaları: Realizmde Güvenlik Aktörü
8) Ara Sınav
9) Realist Güvenlik Çalışmaları: Realizmde Güvenlik Tehditleri, Realizmde Güvenlik Politikaları ve Güç Dengesi
10) Güvenlik Çalışmalarında Değişim: Güvenlik Çalışmalarının Sorgulanması
11) Güvenlik Çalışmalarında Değişim: Güvenlik çalışmalarında yeni yaklaşımlar
12) Büyük Güçlerin Güvenlik Politikaları: ABD, Rusya, Avrupa Birliği, Çin
13) Türkiye’de Strateji ve Güvenlik
14) Jeopolitiğin Temel Kavramları ve Tarihsel Gelişimi
15) Türkiye ve Komşu Bölgelerinin Jeopolitiği, Jeostratejik ve Jeokültürü
16) Dönem Sonu Sınavı
Diğer Kaynaklar: Özcan, Gencer (2010). “Türkiye’de Milli Güvenlik Kavramının Gelişimi”, Türkiye’de Ordu, Devlet ve Güvenlik Siyaseti, der. Evren Balta Paker ve İsmet Akça, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Clausewitz, Carl von (1999). Savaş Üzerine. çevFahri Çeliker. İstanbul: Özne.
leary, Thomas (2004). Sun­Tzu ­ Savaş Sanatı (der. Thomas Cleary, çev. Adil Demir). İstanbul: Kastaş.
Earle, Edward M. (1943): Makers of Modern Strategy: Military Thought from Machiavelli to Hitler. Princeton: Princeton University Press.
Gray, Colin S. (1982). Strategic Studies and Public Policy: The American Experience. Lexington: University Press of Kentucky.
Paret, Peter (der.) (1986). The Makers of Modern Strategy: From Machiavelli to the Nuclear Age. Princeton: Princeton University Press.
Rothschild, Emma (1995). “What is Security?”, Daedalus: Journal of the American Academy of Arts and Sciences, Cilt 124, No 3.
Thucydides (1972). History of the Peloponnesian War (der. M. I. Finley, çev. Rex Warner). Harmondsworth: Penguin.
UNDP (1994). Human Development Report 1994: New Dimensions of Human Security. New York: Oxford University Press.
Walt, Stephen M. (1991). “The Renaissance of Security Studies”, International Studies Quarterly, Cilt 35, No 2.
Wolfers, Arnold (1952). “National Security as an Ambigous Symbol”, Political Science Quarterly, Cilt 67, No 4.
Wyn­Jones, Richard (1996). “Travel Without Maps: Thinking About Security Af­ter the Cold War”, M. Jane Davis (der.). Security Issues in the Post­Cold War World. Cheltenham: Edward Elgar.
Handell, Michael I. (2001). Masters of War: Classical Strategic Thought. Londra: Routledge
Hart, B. H. Liddell (2002). Strateji: Dolaylı Tutum.çev. Cemal Enginsoy, Ankara: ASAM.
Howard, Michael (1983). Clausewitz. New York: Oxford University Press.
Jomini, Baron Antoine Henri (1992). The Art of War. Londra: Greenhill Books.
Mearsheimer, John J. (1988). Liddell Hart and the Weight of History. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Siyaset, yönetim, siyasi tarih, ekonomi ve hukuk alanlarında kuramsal bilgiye sahiptir. Bunları karşılaştırabilmekte ve yazılı olarak ifade edebilmektedir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeydeki gelişmeleri takip eder, temel sorunları bilir. 1 1 1 1 2 2 2 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak karşılaştığı verileri, olguları, sorunları analiz eder, karşılaştırır, tanımlar ve farklı çözüm önerileri sunabilir. Kalitatif ve kantitatif Sosyal Bilim araştırma yöntemlerini kullanabilmektedir. 2 1 2 2 1 1
3) Topluma, sosyal çevresine ve kendine karşı sorumlu birey olma duyarlılığını kazanır. 2 2 2 1 1
4) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki konularda bireysel olarak çalışma yapar. 1 2 2 2 1 1 2 1
5) Alanıyla ilgili araştırma tekniklerini, analitik düşünme yeteneğini ve bilgisini kullanır. 2 1 2 2 1 2 1 1
6) Kavram, kuram ve küresel hususlara nesnel ve eleştirel bakabilir. 1 1 1 1 2 2
7) Vaka odaklı çalışmalarda stratejiler ve siyasalar geliştirebilmektedir. 2 1 2
8) Disiplinler arası ve çok-disiplinli yorum ve analiz yapabilme becerisine sahip olup, farklı sosyal bilim dalları arasında ilişki kurabilir. 3 2 2 1 1
9) Analiz sonuçlarını ve araştırma bulgularını başta makale, rapor ve sunum olmak üzere çeşitli formatlarda ifade eder. 3 1 1 2 1 2
10) Profesyonel, akademik ve sivil topluma rahat adapte olmaya hazırdır. 2 1 1 2
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 1 3 1 2 1 2 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum 1 % 10
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma 14 14
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 14 28
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım 14 14
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 107
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3