Dersin Amacı: |
Bu ders sinema ve televizyon dünyasının temel kavramlarını ve temel meselelerini tartışmaya açar. Derste film yapımı, anlatı, film biçimi, kurgu, performans, ses ve film eleştirisinin temelleri ele alınır. Derste tüm bu başlıklar geçmiş ve günümüzden çeşitli filmler üzerinden ele alınacak, filmlerin ticari/eğlence/sanatsal ürünler olarak nasıl çalıştıkları tartışılacaktır. Bu dersle birlikte öğrenciler sinemanın diğer sanat dallarından ayrılan ve onlarla örtüşen özelliklerini anlayacak ve sinema dünyasında kullanılan terim ve kavramlara hakim olacak, filmlere analitik bir yöntemle yaklaşmayı öğreneceklerdir. |
Dersin Hedefi: |
1.Öğrencileri film mecrasıyla ilgili temel kavram ve konularla tanıştırmak.
2. Anlatı, film formu, kurgu, performans ve ses dahil olmak üzere film yapımının temellerini keşfetmek.
3. Farklı dönem ve türlerden filmleri analiz etmek, ticari, eğlence ve sanatsal ürünler olarak rollerini incelemek.
4. Öğrencilerin sinemanın diğer sanat formlarıyla karşılaştırıp sinemanın ayırt edici özelliklerini anlamalarına yardımcı olmak.
5. Öğrencileri film çalışmaları ve eleştirisinde kullanılan temel terim ve kavramlarla tanıştırmak.
6. Öğrencilerin bilinçli, akademik bir yaklaşım kullanarak filmlerle eleştirel ve analitik olarak ilgilenme becerilerini geliştirmek.
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş: Neden bu ders? Neden bu yapıda? Dersle hedeflenen ne? Bu ders size ne katacak? Vize projesinin açıklanması
|
2) |
Filmleri Daha Yakından İzleme: Seyirci Beklentileri –Film Stilleri- Klasik/Gerçekçi/Biçimci Stiller-Filmlerde motifler ve paralellikler |
3) |
Anlatının Unsurları: Anlatı nedir? -Karakterler-Anlatı Yapısı-Hikaye ve Olay Örgüsü-Sıralama-Olaylar-Süre-Şüphe ve Sürpriz
Kısıtlanmış Anlatım ve Her şeyi Bilen Anlatım |
4) |
Mizansen: Mizansen nedir? -Tasarım-Set-Dekor-Işık-Kostüm-Makyaj-Saç tasarımı-
Kompozisyon-Çerçeveleme-Çerçeve içi Hareket
|
5) |
Sinematografi: Sinematografi nedir? -Görüntü Yönetmeni-Film Stoğu-Işıklandırma-Lensler-Kamera Açıları ve yüksekliği-Kamera Hareketleri-Ölçek-Bakış Açısı-Hız ve Planın Uzunluğu-Özel Efektler
|
6) |
Kurgu : Kurgu (Montaj) Nedir? -Planlar arası mekansal devamlılık-Planlar arası zamansal devamlılık-Ritim- Devamlılık ve devamsızlık kurgusu
|
7) |
Ses: Sesin Üretimi-Film Sesinin Kaynakları (Anlatı Sesi-Anlatı Dışı Ses)
Film Sesinin Türleri (Müzik-Ses Efekti-Sessizlik-Ortam Sesi-Konuşma Sesi)
Film Sesinin Rolleri (Seyirci farkındalığı-Seyirci beklentisi-Karakterizasyon-Ritim)
|
8) |
Ara Sınav- vize |
9) |
Kurmaca Filme Alternatifler: Belgesel ve Deneysel Sinema: Belgesel Filmler/Konuşan Kafalar-Katılımcı Yönetmen-Etik/Avant-garde sinema |
10) |
Yaratıcı Yönetmen : Yaratıcı Yönetmen Politikasının Kökeni
Alfred Hitchcock’un Filmlerinde Stil ve Temalar
|
11) |
Yıldız Olgusu : Yıldız oyuncular ve Film Endüstrisi, Yıldız Personası, Hayranlık Kültürü |
12) |
Film Türleri : Tür- Tür Konvansiyonları-Türlerin Evrimi ve Dönüşümü |
13) |
Film Endüstrisi: Ekonomi ve Teknoloji : Film, Video ve Dijital Teknolojiler
Stüdyo Sistemi-Bağımsız Yapımlar-Finans-Pazarlama ve Dağıtım
|
14) |
Sunumlar-Değerlendirme : Grup Sunumları |
Diğer Kaynaklar: |
Bordwell, David, and Kristin Thompson. "Film sanatı." Çev. E. Yılmaz, ES Onat), Ankara: De Ki Basım Yayım (2008).
Buckland, Warren, and Tufan Göbekçin. Sinemayı anlamak. Optimist, 2013.
Barsam, Richard, and Dave Monahan. Looking at movies. WW Norton, 2015.
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|