| Dersin Amacı: |
Öğrencilerin, örgütsel yapılar içinde etkili yöneticilik ve liderlik uygulamalarını kavramalarını; stratejik karar alma süreçlerinde yönetsel sorumluluk üstlenmelerini; birey, grup ve organizasyon düzeyinde liderlik davranışlarını analiz ederek çağdaş yönetim yaklaşımları doğrultusunda çözüm üretebilmelerini; kültürel ve etik ilkeler temelinde liderlik modelleri geliştirmelerini sağlamak.
Bu ders amacı, aşağıdaki alan yeterlilikleriyle uyumludur:
- Bilgi: Yönetim teorileri ve liderlik yaklaşımlarına ilişkin kuramsal bilgi
- Beceri: Analitik düşünme, karar alma, problem çözme, iletişim ve iş birliği becerileri
- Yetkinlik: Sorumluluk alma, bağımsız hareket etme, etik ve kültürel duyarlılık, yaşam boyu öğrenmeye katkı
|
| Dersin Hedefi: |
Bu ders; öğrencilere, çağdaş yönetim ve liderlik kuramlarını kavratmayı; örgütsel süreçlerde etkili yöneticilik rollerini ve liderlik stillerini analiz edebilme becerisi kazandırmayı; birey, grup ve organizasyon düzeyinde karar verme, iletişim ve motivasyon stratejilerini uygulama yeterliliği kazandırmayı hedefler. Öğrencilerin kültürel farklılıkları, etik değerleri ve değişen iş dünyası dinamiklerini dikkate alarak liderlik potansiyellerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin Veriliş Şekli: |
E-Öğrenme
|
|
|
|
|
| Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilgi (Kuramsal Bileşen)
- Yönetim ve liderlik kuramlarını açıklayabilir ve tarihsel gelişimini yorumlayabilir.
- Klasik, modern ve çağdaş yönetim teorilerini birbirleriyle karşılaştırabilir.
- Liderlik tiplerini, yaklaşımlarını ve organizasyonel bağlamdaki etkilerini analiz edebilir.
Beceri (Olgusal Bileşen)
- Farklı yönetim stillerinin uygulamalardaki sonuçlarını örneklerle açıklayabilir.
- Problem çözme, karar alma ve çatışma yönetimi tekniklerini vaka analizlerinde uygulayabilir.
- Grup dinamikleri ve motivasyon süreçlerini yönetsel bağlamda değerlendirebilir.
Yetkinlik (Sosyal, Otonomi, Sorumluluk)
- Liderlik rolünü üstlenerek grup çalışmalarında etkin bir biçimde görev alabilir.
- Etik ilkeler ve kültürel çeşitlilik doğrultusunda liderlik davranışları sergileyebilir.
- Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenmeye yönelik planlar oluşturabilir.
|
| Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilişsel Bileşenler (Knowledge / Understanding)
- Yönetim ve liderlik teorilerini tanımlar, tarihsel gelişimlerini açıklar.
- Yönetim yaklaşımları ile liderlik modelleri arasındaki farkları analiz eder.
- Karar alma, motivasyon ve iletişim süreçlerinin kuramsal temellerini açıklar.
- Örgütsel yapıların ve kültürel çeşitliliğin liderlik süreçlerine etkisini değerlendirir.
Uygulamalı Bileşenler (Practical Skills / Application)
- Gerçek vaka analizleri üzerinden farklı liderlik stillerinin sonuçlarını karşılaştırır.
- Takım çalışmalarında yönetici ve lider rollerini üstlenerek stratejik karar alma süreçlerini uygular.
- Etkili iletişim, çatışma çözümü ve motivasyon tekniklerini grup etkileşimlerinde kullanır.
- Liderlik performansını ölçmek üzere kendine ve başkalarına yönelik geri bildirim stratejileri geliştirir.
- Etik karar alma ve kültürel hassasiyet gerektiren yönetim senaryolarını çözümlemeye yönelik eylem planları oluşturur.
|
| Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yetkinlik (Bağımsız Çalışabilme & Sorumluluk)
- Kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir, kişisel gelişimi için stratejik hedefler belirleyebilir.
- Belirli bir yönetim veya liderlik problemi üzerinde bireysel olarak çalışarak çözüm önerileri geliştirebilir.
- Organizasyonel karar alma süreçlerinde inisiyatif alarak bireysel katkı sağlayabilir.
- Liderlik rolü üstlenerek grup çalışmalarında yönlendirici ve koordinatör pozisyonunda görev alabilir.
- Karmaşık görev ve projeleri bağımsız olarak planlayıp sonuçlandırabilir.
- Etik sorumluluk bilinciyle hareket ederek yönetimsel kararlarda hesap verebilirlik ve açıklık ilkesine bağlı kalabilir.
- Sorumluluğu dahilindeki görevlerde başkalarına rehberlik edebilir ve gerektiğinde destek sağlayabilir.
|
2) Yetkinlik (Öğrenme Yetkinliği)
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin ilke ve stratejileri tanımlar, bireysel öğrenme hedefleri belirler.
- Kendi öğrenme ihtiyaçlarını analiz ederek mesleki gelişim alanlarını belirler.
- Geri bildirim alma ve verme yoluyla öğrenme performansını sürekli geliştirir.
- Alanıyla ilgili bilimsel ve profesyonel gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
- Öğrenme sürecini planlayarak zaman yönetimi, öz-düzenleme ve motivasyon stratejilerini uygular.
- Problem çözme ve karar alma süreçlerinde öğrenilenleri yeni durumlara uyarlayabilir.
- Yönetim ve liderlik alanında bilgiye ulaşma yollarını eleştirel bir bakışla değerlendirir.
|
3) Yetkinlik (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
- Farklı kültür ve disiplinlerden gelen bireylerle etkili ve açık iletişim kurabilir.
- Yazılı, sözlü ve dijital iletişim araçlarını etkin biçimde kullanarak yönetimsel fikirleri paylaşabilir.
- Liderlik ortamlarında empatik dinleme ve yapıcı geri bildirim tekniklerini uygular.
- Takım içinde rol paylaşımı ve iş birliği süreçlerini koordine edebilir.
- Çatışma çözümünde sosyal becerilerini kullanarak grup içinde uzlaşma sağlayabilir.
- Etkileşimli toplantılar ve müzakereler yoluyla kurumsal ilişkiler geliştirebilir.
- Kültürlerarası iletişim becerileriyle ulusal ve uluslararası profesyonel ağlarda yer alabilir.
|
4) Yetkinlik (Alana Özgün Yetkinlik)
- Yönetim ve liderlik alanındaki güncel kuramları, uygulamaları ve araştırmaları takip eder ve akademik/mesleki bağlamda değerlendirir.
- Örgüt yönetimi ve liderlik alanında disipline özgü terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
- Yönetim ve liderlik sorunlarına yönelik özgün çözüm önerileri geliştirir ve gerekçelendirilmiş kararlar alabilir.
- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, etik kodları ve uygulama standartlarını analiz edebilir.
- Kurum kültürü, değişim yönetimi ve liderlik süreçleri arasındaki ilişkileri disipliner düzlemde açıklayabilir.
- Liderlik uygulamalarında sosyal sorumluluk, etik duyarlılık ve sürdürülebilirlik ilkelerine uygun kararlar alabilir.
- Yönetim alanındaki dijital araçları, veri analizi yöntemlerini ve stratejik planlama tekniklerini etkin biçimde kullanabilir.
|
| Hafta |
Konu |
| Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
| 1) |
Yönetim ve Liderlik Kavramlarına Giriş – Tanımlar, Kavramlar, Tarihsel Süreç |
| 2) |
Yönetim Süreci: Planlama, Organize Etme, Yöneltme ve Kontrol |
| 3) |
Yönetim Yaklaşımları: Klasik, Neo-Klasik, Modern ve Çağdaş Kuramlar |
| 4) |
Liderlik Kuramları ve Modelleri – Özellikler, Durumsallık ve Dönüşümcü Liderlik |
| 5) |
Liderlik Stilleri ve Yönetim İlişkisi – Otoriter, Demokratik, Katılımcı Yaklaşımlar |
| 6) |
Karar Alma Süreçleri – Rasyonel, Sezgisel ve Analitik Yöntemler |
| 7) |
Motivasyon ve Çatışma Yönetimi – Yönetimsel Perspektiften Psikolojik Dinamikler |
| 8) |
Liderliğin Dört Boyutu: Etkili Bir Liderlik İçin Kapsamlı Bir Kılavuz |
| 9) |
Liderlik Araştırmalarında Çağdaş Teorik Yaklaşımlar |
| 10) |
Çoklu Zeka ve Liderlik: Farklı Zeka Türlerinin Yönetimdeki Rolü |
| 11) |
Duygusal Zeka ve Duygusal Liderlik: Başarının Anahtarı |
| 12) |
Kültürel Zekaya Sahip Liderlik: Küresel İş Dünyasında Başarının Anahtarı |
| 13) |
Liderlik ve Güç Psikolojisi: Etkili Yönetim Sanatı |
| 14) |
Liderlikte Dijital Dönüşüm – E-Liderlik, Dijital Takım Yönetimi |
| Diğer Kaynaklar: |
Winkler, I. (2010). Contemporary Leadership Theories: Enhancing the Understanding of the Complexity, Subjectivity and Dynamic of Leadership. Springer-Verlag Berlin Heidelberg
Riggio, R.E., Murphy, S.E., Pirozzolo, F.J. (2002). Multiple Intelligences and
Leadership. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers
Messick, D.M., Kramer, R.M. (2005). The Psychology of Leadership: New Perspectives and Research. London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers
Lloyd, B. (1996). A New Approach to Leadership. Leadership & Organization Development Journal.
Rothwell, William J. (2005). Effective Succession Planning: Ensuring Leadership Continuity and Building Talent from Within. American Management Association.
|
|
| Soru-Cevap |
|
| Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
| Laboratuvar |
|
| Sayısal Problem Çözme |
|
| Alan çalışması |
|
| Grup Çalışması / Ödevi |
|
| Bireysel Ödev |
|
| WEB Tabanlı Öğrenme |
|
| Staj |
|
| Yerinde Uygulama |
|
| Proje Hazırlama |
|
| Rapor Yazma |
|
| Seminer |
|
| Süpervizyon |
|
| Sosyal Faaliyet |
|
| Mesleki Faaliyet |
|
| Mesleki Gezi |
|
| Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
| Okuma |
|
| Tez Hazırlama |
|
| Arazi Çalışması |
|
| Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
| Diğer |
|
| Logbook |
|
| Röportaj ve sözlü görüşme |
|
| Araştırma |
|
| Film izleme |
|
| Kaynakça oluşturma |
|
| Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
| Fotoğraf çekimi |
|
| Eskiz çizimi |
|
| Harita üzerinde işaretleme |
|
| Harita okuma |
|
| Doku örneği alma |
|
| Malzeme arşivi oluşturma |
|
| Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|