ECZANE HIZMETLERI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ECH700 | ||||||||
Ders İsmi: | Reçetesiz İlaç Bilgisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Şevval Gülşah Tekinalp |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin reçetesiz (OTC - Over-the-Counter) ilaçlar hakkında kapsamlı bilgi edinmelerini, bu ilaçların güvenli ve etkili kullanımını değerlendirebilmelerini, olası ilaç etkileşimlerini analiz edebilmelerini, elektronik bilgi kaynaklarını etkin kullanmalarını ve diğer ülkelerdeki reçetesiz ilaç uygulamalarıyla kıyaslayarak bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin Hedefi: | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Reçetesiz ilaçlar (OTC ilaçlar) hakkında genel bilgi sahibi olur. 2. Reçetesiz ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, dozlarını ve yan etkilerini açıklar. 3. Reçetesiz ilaçlarla reçeteli ilaçlar arasında meydana gelebilecek ilaç-etkileşimlerini tanır ve yorumlar. 4. Farklı ülkelerdeki OTC ilaç politikaları, yasal düzenlemeler ve uygulamalar hakkında karşılaştırmalı bilgi edinir. 5. Bireylerin kendi kendine tedavi davranışlarını değerlendirerek, hasta danışmanlığında doğru yönlendirme yapar. 6. Reçetesiz ilaçların kullanımına ilişkin etik ve yasal sorumlulukları bilir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) OTC (Reçetesiz) ilaçlar hakkında genel bilgiye sahip olur.
→ Reçetesiz ilaçların tanımı, sınıflandırılması, endikasyonları ve kullanımı hakkında temel teorik bilgi edinir.
Reçetesiz ilaçlar hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
→ Etkin maddeler, farmakolojik etkiler, farmasötik formlar, kullanım alanları ve sınırlamaları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur.
Diğer ülkelerdeki uygulamaları öğrenir.
→ Farklı ülkelerdeki OTC ilaç politikaları, sınıflandırmaları ve yasal düzenlemeleri karşılaştırmalı olarak öğrenir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Reçetesiz ilaçlar ile diğer ilaçların etkileşmesini öğrenir.
→ Farmakolojik etkileşimleri analiz eder, olası yan etkileri değerlendirir ve hasta güvenliği açısından yorum yapar.
2. Elektronik bilgi kaynaklarını kullanmayı bilir.
→ Güncel, bilimsel ve güvenilir bilgiye ulaşmak için elektronik veri tabanları ve kaynaklar (PubMed, Micromedex, UpToDate vb.) kullanır. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Kendi kendine tedavi ve danışmanlık süreçlerinde bilgi temelli kararlar verir.
→ Edindiği bilgileri hasta danışmanlığına yansıtarak bilinçli ilaç kullanımını destekler.
2. Güvenli ilaç kullanımını destekleyecek etik ve yasal çerçevede hareket eder.
→ Reçetesiz ilaç kullanımında halk sağlığını korumaya yönelik sorumluluk alır. |
Hafta | Konu | ||
1) | OTC ilaçlar | ||
2) | Grip ve Soğuk Algınlığı İlaçları | ||
3) | Ateş Düşürücü ve Ağrı Kesici İlaçlar | ||
4) | Alerjik Rinit ve Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | ||
5) | Dismonere Tedavisi | ||
6) | Obezite Yönetimi | ||
7) | Ara Sınav Haftası | ||
8) | Sigara Bırakma | ||
9) | Hemoroid Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | ||
10) | Bitlenme ve Uyuz Tedavisinde İlaç Kullanımı | ||
11) | Dispepsi | ||
12) | İnsomnia | ||
13) | Kulak Problemleri | ||
14) | Final Sınavı Haftası | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||
1) Eczanede sunulan reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbi ürün, kozmetik müstahzar, tıbbi malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerine dair bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
2) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
3) Güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
4) İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu sağlayacak bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
5) İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
6) Eczane Hizmetleri Programı alanındaki etik ilkeler ve kurallarla ilgili bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
7) Eczane Hizmetleri Programı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
8) Cihazların ve laboratuvarının bakımını yapar ve işlerliğini sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
9) Tüm ilaç ve ilaç dışı ürünlerin stoklarını takip etmek, gereksinimleri belirlemek ve ilgili depo/şirketlere zamanında ve eksiksiz olarak siparişlerini verir. | ||||||||||||||||||||||||
10) Eczaneye giriş yapan tüm ürünlerin sipariş formu ve fatura ile uyumunu kontrol etmek ve raflanmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
11) Miadı geçen ürünleri belirlemek ve eczacı ile birlikte yasal kurallar ve yöntemler çercevesinde imha edilmesini sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
12) Eczacı ile birlikte iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin önlemler almak veya alınmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
13) Eczanede bulunan belgelerin arşivini düzenler. | ||||||||||||||||||||||||
14) Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme yeteneği kazanır. | ||||||||||||||||||||||||
15) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | ||||||||||||||||||||||||
16) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||||||||||||||||||
17) Hastanın/müşterinin ihtiyacına bağlı olarak yürütülen hizmete ilişkin bilgi verir. | ||||||||||||||||||||||||
18) İş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir | ||||||||||||||||||||||||
19) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||||||||||
20) Eczanede sunulan ilaç ve diğer sağlıkla ilgili tüm ürünlerin doğru şekilde sunulmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
21) Eczanede bulunan cihazların ve eczane laboratuvarının bakımını yapar, ilaçların doğru koşullarda saklanmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||||||
22) Eczacıya, ilaç hazırlama konusunda gerekli maddelerin temini, belgelerin arşivlenmesi, depo ilaç takibi, ilaç satışının sağlanması konularında yardımcı olur. | ||||||||||||||||||||||||
23) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir. | ||||||||||||||||||||||||
24) Temel ilk yardım uygulaması yapabilir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 12 | 24 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 18 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 12 | 24 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 1 | 4 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 1 | 4 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | 12 | 12 |
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |