Dersin Amacı: |
Osmanlı şehirlerinde mahalleler, bulunduğu coğrafyanın ve toplumun özellikleriyle inşa edilirken devletin yaşadığı bürokratik, sosyo-ekonomik, demografik, siyasi ve kültürel dönüşümlerin görülmesini sağlayacak aynalar olmuştur. Dersin amacı, İstanbul'un tarihi mahallelerinin gelişimi üzerinden toplum-mekan ilişkisinin irdelenmesidir. |
Dersin Hedefi: |
Bu derste,
• Mahalle kavramını ve bir mekan olarak mahallenin sosyal, ekonomik, kültürel bileşenlerini kavramak,
• Benzer ve farklı nitelikteki mahallerde sosyal ve fiziksel yapıyı saha ve keşif gezileri ile yerinde gözlemlemek,
• Toplumsal niteliklerin mekana yansımasını gözlemlemek ve kavramak
• Tarihi süreçte kentlerdeki sosyal ve fiziksel değişimleri irdelemek,
• Kent ve kentlileşme olgusunu, toplumsal ilişkiler aracılığıyla ele almak,
• Kent-mekan-sosyal yapı arasındaki ilişkileri irdelemek ve yorumlamak
hedeflenmiştir. |
Dersin Veriliş Şekli: |
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Mahalle kavramını ve mahallenin sosyal, ekonomik, kültürel bileşenleri kavrar.
|
2) İstanbul’un çok kültürlü sosyal yapısı hakkında bilgi edinir.
|
3) Kent, kentleşme ve kentlileşme kavramlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Toplum ve mekan arasındaki ilişkileri irdeleme becerisi kazanır.
|
2) Kentteki sosyal ve fiziksel yapıyı saha gezileri ile inceler ve gözlemler.
|
3) Kentteki sosyal yapıyı incelemek için farklı sosyal gruplarla ilişki ve iletişim kurar.
|
4) Toplumsal niteliklerin mekana yansımasını gözlemler.
|
5) Kent-mekan ve sosyal yapı arasındaki ilişkiyi anlama-yorumlama becerisi kazanır.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kentin fiziki-tarihsel katmanlarını okuma yetkinliği kazanır.
|
2) Kentin sosyal ve kültürel yapısını irdeleme yetkinliği kazanır.
|
3) Tarihi süreçte kentlerde yaşanan sosyal ve fiziksel değişimleri yorumlar ve tartışır.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş: Dersin içeriği ve temel kavramlar. Mahalle kavramı ve Osmanlı’da mahalle; mahallenin yönetimi, sosyal ve kültürel yapısı. |
2) |
Seminer I: Pera, Galata ve Levantenler. |
3) |
Yürüme Deneyimi I: Pera ve Galata. |
4) |
Seminer II: Sanayileşme Süreci ve Kente Etkisi: İstanbul’un Sanayileşmesi ve Haliç |
5) |
Seminer III: Osmanlı’da sanayinin nitelikleri |
6) |
Yürüme Deneyimi II: Haliç ve Eyüp |
7) |
Seminer IV: Balat- Fener-Ayvansaray Bölgesi'nin sosyo-mekansal nitelikleri (gayrimüslüm cemaatler ve
yönetim) |
8) |
Ara Sınav |
9) |
Yürüme Deneyimi III: Balat-Fener-Ayvansaray-Haliç |
10) |
Seminer V: Kumkapı, Yedikule (Kasap İlyas Mahallesi) Bölgesi, Yedikule Bostanları |
11) |
Yürüme Deneyimi IV: Kasap İlyas Mahallesi |
12) |
Seminer VI: Üreti̇m-Mekan-Kent İlişkisi: St. Pierre Han Örneği Üzerinden Galata’da Üretimin Dünü, Bugünü, Yarını |
13) |
Araştırma Sunumları |
14) |
Araştırma Sunumları |
Diğer Kaynaklar: |
•Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
•Bayartan, M. (2005). Osmanlı Şehrinde Bir İdari Birim: Mahalle. Coğrafya Dergisi. Sayı 13, Sayfa: 93-107
•Behar, C. (2019). Bir Mahallenin Doğumu ve Ölümü. Osmanlı İstanbulu’nda Kasap İlyas Mahallesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
•Canatar, M. (2015). İstanbul'un Nahiye ve Mahalleleri (1453-1923).Antik Çağ'dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi Siyaset Ve Yönetim 2
•Çelik, Z. (1996). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Mantran, R. (2020). İstanbul Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
•Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
•Ortaylı, İlber. (2019). İstanbul'dan Sayfalar. İstanbul: Kronik Kitap.
•Öncel, A. D. (2014). Apartman. Galata'da Yeni Bir Konut Tipi. Kitap Yayınevi
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|