KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP116
Ders İsmi: Kent ve Toplum
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi G. Pelin OLCAY, Dr. Öğr. Üyesi. Sezen TARAKÇI

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı şehirlerinde mahalleler, bulunduğu coğrafyanın ve toplumun özellikleriyle inşa edilirken devletin yaşadığı bürokratik, sosyo-ekonomik, demografik, siyasi ve kültürel dönüşümlerin görülmesini sağlayacak aynalar olmuştur. Dersin amacı, İstanbul'un tarihi mahallelerinin gelişimi üzerinden toplum-mekan ilişkisinin irdelenmesidir.
Dersin Hedefi: Bu derste,
• Mahalle kavramını ve bir mekan olarak mahallenin sosyal, ekonomik, kültürel bileşenlerini kavramak,
• Benzer ve farklı nitelikteki mahallerde sosyal ve fiziksel yapıyı saha ve keşif gezileri ile yerinde gözlemlemek,
• Toplumsal niteliklerin mekana yansımasını gözlemlemek ve kavramak
• Tarihi süreçte kentlerdeki sosyal ve fiziksel değişimleri irdelemek,
• Kent ve kentlileşme olgusunu, toplumsal ilişkiler aracılığıyla ele almak,
• Kent-mekan-sosyal yapı arasındaki ilişkileri irdelemek ve yorumlamak
hedeflenmiştir.
Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Mahalle kavramını ve mahallenin sosyal, ekonomik, kültürel bileşenleri kavrar.
  2) İstanbul’un çok kültürlü sosyal yapısı hakkında bilgi edinir.
  3) Kent, kentleşme ve kentlileşme kavramlarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Toplum ve mekan arasındaki ilişkileri irdeleme becerisi kazanır.
  2) Kentteki sosyal ve fiziksel yapıyı saha gezileri ile inceler ve gözlemler.
  3) Kentteki sosyal yapıyı incelemek için farklı sosyal gruplarla ilişki ve iletişim kurar.
  4) Toplumsal niteliklerin mekana yansımasını gözlemler.
  5) Kent-mekan ve sosyal yapı arasındaki ilişkiyi anlama-yorumlama becerisi kazanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kentin fiziki-tarihsel katmanlarını okuma yetkinliği kazanır.
  2) Kentin sosyal ve kültürel yapısını irdeleme yetkinliği kazanır.
  3) Tarihi süreçte kentlerde yaşanan sosyal ve fiziksel değişimleri yorumlar ve tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş: Dersin içeriği ve temel kavramlar. Mahalle kavramı ve Osmanlı’da mahalle; mahallenin yönetimi, sosyal ve kültürel yapısı.
2) Seminer I: Pera, Galata ve Levantenler.
3) Yürüme Deneyimi I: Pera ve Galata.
4) Seminer II: Sanayileşme Süreci ve Kente Etkisi: İstanbul’un Sanayileşmesi ve Haliç
5) Seminer III: Osmanlı’da sanayinin nitelikleri
6) Yürüme Deneyimi II: Haliç ve Eyüp
7) Seminer IV: Balat- Fener-Ayvansaray Bölgesi'nin sosyo-mekansal nitelikleri (gayrimüslüm cemaatler ve yönetim)
8) Ara Sınav
9) Yürüme Deneyimi III: Balat-Fener-Ayvansaray-Haliç
10) Seminer V: Kumkapı, Yedikule (Kasap İlyas Mahallesi) Bölgesi, Yedikule Bostanları
11) Yürüme Deneyimi IV: Kasap İlyas Mahallesi
12) Seminer VI: Üreti̇m-Mekan-Kent İlişkisi: St. Pierre Han Örneği Üzerinden Galata’da Üretimin Dünü, Bugünü, Yarını
13) Araştırma Sunumları
14) Araştırma Sunumları
Diğer Kaynaklar: •Akın, N. (1998). 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
•Bayartan, M. (2005). Osmanlı Şehrinde Bir İdari Birim: Mahalle. Coğrafya Dergisi. Sayı 13, Sayfa: 93-107
•Behar, C. (2019). Bir Mahallenin Doğumu ve Ölümü. Osmanlı İstanbulu’nda Kasap İlyas Mahallesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
•Canatar, M. (2015). İstanbul'un Nahiye ve Mahalleleri (1453-1923).Antik Çağ'dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi Siyaset Ve Yönetim 2
•Çelik, Z. (1996). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Kuban, D. (1996). İstanbul: Bir Kent Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
•Mantran, R. (2020). İstanbul Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
•Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul'un Tarihsel Topoğrafyası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
•Ortaylı, İlber. (2019). İstanbul'dan Sayfalar. İstanbul: Kronik Kitap.
•Öncel, A. D. (2014). Apartman. Galata'da Yeni Bir Konut Tipi. Kitap Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması 1 % 10
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma 1 % 30
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 7 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 6 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 11 22
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 5 5
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 5 5
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 10 10
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri 6 24
Toplam İş Yükü 120
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4