GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS402
Ders İsmi: Gastronomide Mesleki Eğitim (IME)
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 30 15 30
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Mezuniyet
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Burak MİL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kurum dışında eğitim alarak; endüstriyel mutfak işleyişini ve takım çalışmasını deneyimlemek, işletmelerde yapılan menü revizyonları dahil olmak üzere mutfak planlamasını ve yönetimini kavramak.
Dersin Hedefi: Mutfakta kullanılan tüm ekipmanları etkin bir şekilde kullanılmasını, farklı pişirme tekniklerini öğrenmelerini ve menüdeki tüm yemekleri hazırlayabilmelerini sağlamak.
Büyük mutfakların organizasyonunu, üretim süreçlerini, hijyen standartlarını ve kalite kontrol sistemlerini öğrenerek, endüstriyel mutfakların nasıl işlediğini anlamak.
Mutfak ekibiyle birlikte çalışarak, iletişim becerilerini geliştirmek, sorumluluk almak ve takımın bir parçası olarak hareket etmeyi öğrenmek.
İşletmelerde yapılan menü revizyonlarını gözlemleyerek, menü planlama süreçlerini, maliyet kontrolünü ve müşteri memnuniyetini sağlamayı öğrenmek.
Mutfak operasyonlarını yönetme, personel planlaması yapma, stok yönetimi ve satın alma gibi konularda bilgi ve deneyim kazanmak.
Mezuniyet sonrası iş hayatına hazırlamak ve sektördeki gelişmeleri takip etmelerini sağlamak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı türdeki mutfak ekipmanlarının kullanım alanları, temizliği ve bakımı hakkında detaylı bilgi kazanır. Farklı pişirme yöntemleri, sıcaklık dereceleri, pişirme süreleri ve sonuçları hakkında bilgi kazanır. Gıda hijyeni standartları, cross-contamination (çapraz bulaşma) önleme, gıda zehirlenmesi riskleri ve HACCP sistemi gibi konularda bilgi edinir. Menü oluşturma süreçleri, besin değerleri, maliyet analizi, mevsimsel ürün kullanımı ve müşteri tercihleri gibi konularda bilgi edinir. Stok yönetimi, personel planlaması, satın alma, maliyet kontrolü ve atık yönetimi gibi konularda bilgi edinir. Farklı mutfak kültürleri, yemeklerin tarihçesi, sunum teknikleri ve garnitürler hakkında bilgi edinir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı pişirme tekniklerini kullanarak çeşitli yemekleri hazırlama becerisi edinir. Mutfak ekipmanlarını güvenli ve etkili bir şekilde kullanma becerisi edinir. Gıdaları doğru şekilde temizleme, doğrama, ölçme ve birleştirme becerisi edinir. Farklı lezzetleri bir araya getirerek orijinal menüler oluşturma becerisi edinir. Mutfakta ortaya çıkan sorunlara hızlı ve etkili çözümler üretme becerisi edinir. Diğer mutfak çalışanlarıyla uyum içinde çalışarak ortak hedeflere ulaşma becerisi edinir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Verilen görevleri zamanında ve eksiksiz tamamlar, hatalardan sorumlu olur ve sonuçlarına katlanır. Mutfak ekibiyle etkili bir şekilde iletişim kurar, talimatları doğru anlar ve geri bildirim verir. Yeni bilgi ve becerileri öğrenmeye istekli olur, değişen koşullara uyum sağlar ve kendini geliştirir. Yeni lezzetler ve sunum fikirleri geliştirir, mevcut tarifleri kişiselleştirir. Yoğun iş temposunda sakin kalır ve baskı altında doğru kararlar verir. Gıda güvenliği ve hijyen kurallarına özen gösterir, temiz ve düzenli bir çalışma ortamı sağlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kurum dışı aktif uygulama
2) Kurum dışı aktif uygulama
3) Kurum dışı aktif uygulama
4) Kurum dışı aktif uygulama
5) Kurum dışı aktif uygulama
6) Kurum dışı aktif uygulama
7) Kurum dışı aktif uygulama
8) Kurum dışı aktif uygulama
9) Kurum dışı aktif uygulama
10) Kurum dışı aktif uygulama
11) Kurum dışı aktif uygulama
12) Kurum dışı aktif uygulama
13) Kurum dışı aktif uygulama
14) Kurum dışı aktif uygulama
Diğer Kaynaklar: 1) Cracknell, H., & Kaufmann, R. J. (1999). Practical professional cookery (Paperback ed.). Cengage Learning EMEA.
2) Gisslen, W. (2019). Profesyonel aşçılık [Professional Cooking] (A. Albayrak, A. Akbaba, A. Bekar, B. Öztürk, B. Köstem, B. Mil, B. Kılıç, E. Zencir, E. Özkul, F. İrigüler, F. Çiftçi, G. Gençer, H. Yılmaz, I. Özgen, İ. Günay, K. Karaosmanoğlu, K. Gençer, M. S. Yılmazer, M. Gültan, N. Savaşçın, O. N. Özdoğan, P. Kendirci, S. Yılmaz, S. Ekincek, T. S. Sezen, Y. G. Özdoğan & Z. Öter, Çev.), Nobel Yaşam.
3) Bourdain, A. (2000). Kitchen confidential: Adventures in the culinary underbelly. Bloomsbury.
4) Jakle, J. A., & Sculle, K. A. (2011). Gastronomy: A guide to the art of food and drink. Rowman & Littlefield.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır.
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır.
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek.
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar.
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular.
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi
Laboratuvar
Uygulama 14 420
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 14 378
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma 14 70
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 7 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 926
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 30