KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP216
Ders İsmi: Mimarlık Bilgisi
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Ülger BULUT KARACA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; mimarlık, ergonomi, yapı malzemeleri ve yapısal sistemler ile ilgili genel teknik bilgilerin verilerek mimari terminoloji, mimari proje okuma ve mimari proje hazırlamaya ilişkin yetkinlik kazandırılmasıdır.
Dersin Hedefi: Ders kapsamında tarih boyunca süregelen mimari üretim hakkında temel bilgi aktarımı hedeflenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Dönemsel olarak değişen farklı yapım teknikleri, malzeme kullanımları ve mimari üsluplar konusunda bilgi sahibi olur 2. Medeniyetlerin farklılaşan yerleşim kültürleri hakkında bilgi edinir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Mimarlık pratiğinin kümülatif bir sürece dayandığını kavrar 2. Tarih içerisinde bilimsel ve teknolojik ilerlemelerle şekillenen düşünce ve sanat dünyasında ölçekler arası izdüşümleri ayırt etme/ yorumlama becerisi kazanır
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenci; 1. Üst ölçek tasarım ve planlama aşamaları söz konusu olduğunda, yapı ölçeğinde sahip olduğu bilgiyi kullanarak ölçekler-arası ilişki kurma/ entegre etme konusunda yetkinlik kazanır. 2. Farklı dönem ve coğrafyalara bağlı değişen mimari ürünün malzeme, yapım tekniği ve üsluplarını ayırt eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders hakkında genel bilgi verilmesi
2) Mimari Tasarım ve Mimari Proje Aşamaları
3) Ergonomi: Ölçü ve Hedef Olarak İnsan
4) Yapısal Sistemler: yığma, iskelet
5) Yapısal Sistemler: uzay kafes, pnömatik, asma-germe
6) Temel Yapı Malzemeleri
7) Temeller / Yığma Yapı Uygulaması-1
8) Ara sınav
9) İskelet Sistem Uygulaması-2
10) Döşemeler
11) ULUSAL BAYRAM
12) Duvarlar- Kuranglez- Dilatasyon- Baca ve Asansör Boşlukları
13) Merdivenler (uygulama-3)
14) Doğramalar
15) Çatılar- (uygulama-4)
Diğer Kaynaklar: Kızıl, F., Şahinler, O. (2024) Mimarlıkta Teknik Resim, YEM Yayınları
Neufert – Yapı Tasarımı Beta Yayınları
Yücesoy L., “Temeller, duvarlar, döşemeler”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2007
Ching F. D. K., “Bina Yapım Rehberi”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2001
Toydemir N., Gürdal E., Tanaçan L.,“Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000
Toydemir, N., Bulut Ü. (2004) Çatılar, YEM Yayınları
Sarı A., “Merdivenler” Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2000.
Türkçü Ç., “Çağdaş Taşıyıcı Sistemler”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2003
Bulut Ü., Pencere Doğramalarının Gelişimi Ahşap ve Polimer Pencere Doğramalarında Tasarım, Üretim ve Uygulama Hataları, İTÜ Fen Bil. Enst. Yüksek Lisans Tezi
https://mimari-notlar.blogspot.com/
http://www.catider.org.tr

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı 1 % 20
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 60
Laboratuvar
Uygulama 15 30
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 1 4
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 24
ARA SINAV (Vize) 1 4
Genel Sınava Hazırlanma 1 24
GENEL SINAV (Final) 1 4
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5