KENTSEL TASARIM VE PEYZAJ MIMARLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KTP101
Ders İsmi: Tasarım Stüdyosu-1*
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 6 5 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr. Üyesi. G.Pelin OLCAY Dr.Öğr. Üyesi. Sezen TARAKÇI Dr.Öğr. Üyesi. Duygu ÖZGÜR Araş.Gör. İlayda KILIÇ Araş.Gör. Gizem KEPENEK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bütüncül ve eleştirel bir bakış açısı ile, algısal farkındalık üzerinden temel tasarım ilkelerinin kavranmasını, bu ilkelerin iki ve üç boyutlu temsil araçları ile ifade edilmesini amaçlar.
Dersin Hedefi: Öğrencinin algı ve duyularına yönelik farkındalığının artırılması, algı ve duyularını tasarımda bilinçli olarak kullanması
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım elemanlarını bilir
  2) Tasarım İlkelerini anlar ve benimser
  3) Tasarım sürecini kavrar
  4) Tasarımda bilgi kaynaklarına erişimin önemini kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı anlatı araçlarını ve yöntemlerini kullanma becerisi kazanır.
  2) Gözlem, tespit, analiz ve değerlendirme yapar
  3) Dokunsal, işitsel, görsel, koku ve tat duyuları ile algısal farkındalığını geliştirir
  4) Soyut kavrama ve düşünme becerisini geliştirir
  5) Algısal farkındalığını kullanarak iki ve üç boyutlu temsil araçları ile özgün fikrin sözlü ve görsel sunumunu yapar
  6) Tasarım süreçlerinde bütüncül bir bakış açısı kullanır
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Algılanan ve deneyimlenen görsel temsili üzerine uygulamalar ve kuramsal tartışmalar yapar
  2) Soyut olarak algıladığını somut olarak ifade etme yetkinliği kazanır

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kenti Okumak: Yürüme Deneyimi, Saha Gezisi
2) 5 Duyu ile Kent: Dokunma
3) 5 Duyu ile Kent: İşitme
4) 5 Duyu ile Kent: İşitme
5) 5 Duyu ile Kent: İşitme
6) 5 Duyu ile Kent: Koku ve Tat
7) 5 Duyu ile Kent: Koku ve Tat
8) 5 Duyu ile Kent: Görme
9) 5 Duyu ile Kent: Görme
10) Ara Jüri
11) Stüdyo Çalışması
12) Stüdyo Çalışması
13) Stüdyo Çalışması
14) Stüdyo Çalışması
15) Final Jüri
16) Final Jüri Teslimi
Diğer Kaynaklar: • Pallasmaa, J., Holl, S., & Kılıç, A. U. (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. Yem Yayınları.
• Sennett, R. (1994). Ten ve Taş: Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, çev. Birkan, T., Dördüncü Baskı, 2011, Metis Yayınları, İstanbul.
• Ponty, M. M. (2005). Algılanan dünya. Ö. Aygün (çev.). İstanbul: Metis Yayınevi.
• Ponty, M. M. (2003). Göz ve tin. Çev. Ahmet Soysal. İstanbul: Metis Yayınevi.
• Güleç, G. (2021). Mimarlıkta Temsil ve Tasarım Araçları Olarak Haritalar. GRID- Architecture Planning and Design Journal , 4 (1) , 53-73 .
• Aral, A. E. (Ed.) (2019). Dosya 42: İlişkisel Bir Eylem Olarak Haritalama. TMMOB Ankara Şubesi.
• Bayraktar, N., Görer Tamer, N., Tekel, A., Gürer, N., Ceylan Kızıltaş, A., Armatlı Köroğlu, B. (2012). Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım. Ankara: Nobel Yayıncılık
• Mungan, E. (2020). Geştalt Kuramı: Bir “Nazariye”nin mazisi, akameti ve akıbeti… Nesne, 8(18), 585-618. DOI: 10.7816/nesne-08-18-15
• Kürkçüoğlu, E., Ocakçı, M. (2015). Kentsel Dokuda Mekânsal Yönelme Üzerine Bir Algı-Davranış Çalışması: Kadıköy Çarşı Bölgesi. Megaron, 10(3), 365-388. DOI: 10.5505/MEGARON.2015.02486
• Günay, B. (2007). ‘Gestalt Theory and City Planning Education’. Journal of the Faculty of Architecture METU, 24 (1), 93-113
• Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2007) Adım adım/ Tasarım Fikirleri. Yem yayınları
• Jormakka, K. (2008) Adım adım/ Tasarım Yöntemleri. Yem yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler 6 % 30
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 2 % 40
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 15 30
Laboratuvar
Uygulama 6 36
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 1 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 1 6
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma 6 72
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 24
ARA SINAV (Vize) 1 8
Genel Sınava Hazırlanma 1 32
GENEL SINAV (Final) 2 32
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 246
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 8