BESLENME VE DIYETETIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BES705 | ||||||||
Ders İsmi: | İşçi Beslenmesi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 3. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Beyzanur Çamlıbel |
Dersin Amacı: | Ülke ekonomisi ve üretimde önemli rol oynayan işçilerin sağlığı ve iş güvenliğinde beslenmenin önemini kavratmak. İşçilerin enerji ve besin ögesi ihtiyaçlarını tartışmak ve çalışma performanslarında beslenmenin rolünü anlatmak. |
Dersin Hedefi: | İş sağlığı ve güvenliği, meslek gruplarına göre enerji ve besin ögesi ihtiyaçları, iş yeri ve iş dışında işçilerin beslenme ilkeleri ve uygulamaları, meslek gruplarına göre menü hazırlama ilkeleri. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Besin işleme yöntemlerinin genel ilkeleri ile yeni ve sıklıkla kullanılan teknikleri bilir. Farklı besin gruplarına uygulanan üretim teknolojilerini öğrenir. |
||
2) Bireylerin yaptıkları mesleklerine uygun enerji ve besin ögesi ihtiyaçlarını bilir. İşçi beslenmesinde karşılaşılabilecek sorunları bilir. |
||
3) Farklı besin gruplarına uygulanan üretim teknolojilerini öğrenir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İşçi beslenmesinin önemini kavrar. Meslek gruplarının özelliklerine göre menü planlaması yapabilir. İş yeri ve dışındaki beslenme ilkeleri ve uygulamalarına hakim olur. |
||
2) Uygulanan teknolojinin besinin yapısında oluşturduğu değişiklikleri kavrar. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Beslenmenin iş verimliliği üzerine etkisini öğrenir. Konu ile ilgili geliştirilen plan ve politikalar hakkında yorum yapabilme ve fikir üretme kabiliyetine sahip olup konu ile ilintili seminer veya toplantılarda konuşma yapabilir. |
||
2) Uygulanan teknolojiye bağlı oluşan değişikliklerin sağlık üzerine etkilerini değerlendirir. |
Hafta | Konu | ||
1) | İş Sağlığı ve Güvenliği | ||
2) | İşçi beslenmesi ve önemi, iş yerinde sağlıklı beslenme | ||
3) | İş verimliliği ve beslenme | ||
4) | Farklı iş kollarının beslenme üzerine ekisi, Meslek hastalıkları ve beslenme | ||
5) | Meslek gruplarına göre enerji ve makro besin ögesi gereksinmeleri | ||
6) | Meslek gruplarına göre mikro besin ögesi gereksinmeleri | ||
7) | Ara Sınav | ||
8) | Oksidan stres ve diğer sağlık riskleri | ||
9) | İşçi beslenmesinde karşılaşılabilecek sorunlar | ||
10) | Çalışma hayatında risk grupları ve beslenme; İşçilerin yeterli ve dengeli beslenmelerini sağlamak için alınacak önlemler | ||
11) | Meslek gruplarına göre menü hazırlama ilkeleri | ||
12) | İş yerinde ve iş dışında işçilerin beslenme uygulamaları | ||
13) | Makale değerlendirme-öğrenci sunumları | ||
14) | Genel Tekrar | ||
15) | Final Sınavı | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||||
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur. | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 1 | % 10 |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 14 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 28 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 3 | 21 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 1 | 25 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |