FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF102
Ders İsmi: Beslenme İlkeleri
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Ceren İşeri

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenmenin sağlık üzerindeki etkisini incelemek, makro besin ögeleri (karbonhidrat, protein, yağ) ve mikro besin öğelerini (vitamin ve mineraller) çeşitli yaş gruplarındaki gereksinmelerini ve metabolizma üzerindeki etkilerini değerlendirebilme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Bu değerlendirme ile farklı yaş gruplarının besin ihtiyaçlarını belirleyerek sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeleri için gerekli olan besin öğelerini anlamayı ve bunların metabolik süreçler üzerindeki etkilerini incelemeyi kapsar.
Dersin Hedefi: Beslenme ve sağlık ilişkisini anlamak, beslenmenin genel sağlık üzerindeki etkilerini kavramak.
Sağlıklı yaşam için gerekli olan besin öğelerini belirlemek;
Makro besin öğelerini değerlendirmek (Karbonhidratların, proteinlerin ve yağların vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini incelemek)
Mikro besin öğelerini değerlendirmek (Vitaminlerin ve minerallerin işlevlerini ve gereksinimlerini incelemek)
Beslenme ve besin seçiminin metabolizma üzerindeki etkilerini incelemek
Tıbbi beslenme tedavisinin, bireylerin yaş, cinsiyet, sağlık durumu ve yaşam tarzına uygun planlanması gerekliliğini kavramak
Yetersiz veya dengesiz beslenmenin neden olabileceği sağlık sorunlarını belirlemek.
Bu hedeflerle, öğrencilerin beslenme bilimi ve uygulamaları konusunda derinlemesine bilgi edinmeleri amaçlamaktadır.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beslenme ve Sağlık İlişkisini Anlama: Öğrenciler, beslenme ve genel sağlık arasındaki ilişkiyi kavrayacaklar. Makro Besin Öğelerini Değerlendirme: Öğrenciler, karbonhidratların, proteinlerin ve yağların vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini inceleyecekler. Mikro Besin Öğelerini Değerlendirme: Öğrenciler, vitaminlerin ve minerallerin işlevlerini ve gereksinimlerini öğrenecekler. Metabolik Etkileri İnceleme: Öğrenciler, beslenme ve besin seçimlerinin metabolizma üzerindeki etkilerini araştıracaklar. Beslenme Yetersizliklerini Belirleme: Öğrenciler, yetersiz veya dengesiz beslenmenin neden olabileceği sağlık sorunlarını tanımlayacaklar. Bireyselleştirilmiş Beslenme Planları hakkında bilgi sahibi olma: Öğrenciler, belirli ihtiyaç ve koşullara dayalı bireyselleştirilmiş beslenme planları hakkında bilgi sahibi olacaklar. Bu öğrenim kazanımları, öğrencilerin beslenme bilimi ve uygulamaları konusunda kapsamlı bilgi ve pratik beceriler edinmelerini amaçlamaktadır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Beslenmede Temel İlkeler
2) Sağlık için yeterli ve dengeli beslenme
3) Karbonhidratlar
4) Proteinler
5) Yağlar
6) Enerji metabolizması, SU
7) Sınav
8) Yağda eriyen vitaminler (A vitamini, D vitamini)
9) Yağda eriyen vitaminler (E Vitamini, K vitamini)
10) B grubu vitaminler
11) B grubu vitaminler , C vitamini
12) Mineraller I
13) Mineraller II
14) Özel popülasyonlar için beslenme
15) Sınav
15) Genel tekrar
16) Sınav
Diğer Kaynaklar: Krause and Mahan's Food & the Nutrition Care Process, 16th Edition
Beslenme İlkeleri-1 , 2. baskı, Hedef CS yayınevi, Ankara , 2022
Beslenme İlkeleri-2 , 2. baskı, Hedef CS yayınevi, Ankara , 2022
Beslenme, 21. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi, 2022

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir.
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir.
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir.
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır.
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası 16 16
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 2
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 15 15
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize)
Genel Sınava Hazırlanma
GENEL SINAV (Final)
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 61
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2