FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF102 | ||||||||
Ders İsmi: | Beslenme İlkeleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 4. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Ceren İşeri |
Dersin Amacı: | Beslenmenin sağlık üzerindeki etkisini incelemek, makro besin ögeleri (karbonhidrat, protein, yağ) ve mikro besin öğelerini (vitamin ve mineraller) çeşitli yaş gruplarındaki gereksinmelerini ve metabolizma üzerindeki etkilerini değerlendirebilme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu değerlendirme ile farklı yaş gruplarının besin ihtiyaçlarını belirleyerek sağlıklı bir yaşam sürdürebilmeleri için gerekli olan besin öğelerini anlamayı ve bunların metabolik süreçler üzerindeki etkilerini incelemeyi kapsar. |
Dersin Hedefi: | Beslenme ve sağlık ilişkisini anlamak, beslenmenin genel sağlık üzerindeki etkilerini kavramak. Sağlıklı yaşam için gerekli olan besin öğelerini belirlemek; Makro besin öğelerini değerlendirmek (Karbonhidratların, proteinlerin ve yağların vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini incelemek) Mikro besin öğelerini değerlendirmek (Vitaminlerin ve minerallerin işlevlerini ve gereksinimlerini incelemek) Beslenme ve besin seçiminin metabolizma üzerindeki etkilerini incelemek Tıbbi beslenme tedavisinin, bireylerin yaş, cinsiyet, sağlık durumu ve yaşam tarzına uygun planlanması gerekliliğini kavramak Yetersiz veya dengesiz beslenmenin neden olabileceği sağlık sorunlarını belirlemek. Bu hedeflerle, öğrencilerin beslenme bilimi ve uygulamaları konusunda derinlemesine bilgi edinmeleri amaçlamaktadır. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Beslenme ve Sağlık İlişkisini Anlama: Öğrenciler, beslenme ve genel sağlık arasındaki ilişkiyi kavrayacaklar.
Makro Besin Öğelerini Değerlendirme: Öğrenciler, karbonhidratların, proteinlerin ve yağların vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini inceleyecekler.
Mikro Besin Öğelerini Değerlendirme: Öğrenciler, vitaminlerin ve minerallerin işlevlerini ve gereksinimlerini öğrenecekler.
Metabolik Etkileri İnceleme: Öğrenciler, beslenme ve besin seçimlerinin metabolizma üzerindeki etkilerini araştıracaklar.
Beslenme Yetersizliklerini Belirleme: Öğrenciler, yetersiz veya dengesiz beslenmenin neden olabileceği sağlık sorunlarını tanımlayacaklar.
Bireyselleştirilmiş Beslenme Planları hakkında bilgi sahibi olma: Öğrenciler, belirli ihtiyaç ve koşullara dayalı bireyselleştirilmiş beslenme planları hakkında bilgi sahibi olacaklar.
Bu öğrenim kazanımları, öğrencilerin beslenme bilimi ve uygulamaları konusunda kapsamlı bilgi ve pratik beceriler edinmelerini amaçlamaktadır. |
Hafta | Konu | ||
1) | Beslenmede Temel İlkeler | ||
2) | Sağlık için yeterli ve dengeli beslenme | ||
3) | Karbonhidratlar | ||
4) | Proteinler | ||
5) | Yağlar | ||
6) | Enerji metabolizması, SU | ||
7) | Sınav | ||
8) | Yağda eriyen vitaminler (A vitamini, D vitamini) | ||
9) | Yağda eriyen vitaminler (E Vitamini, K vitamini) | ||
10) | B grubu vitaminler | ||
11) | B grubu vitaminler , C vitamini | ||
12) | Mineraller I | ||
13) | Mineraller II | ||
14) | Özel popülasyonlar için beslenme | ||
15) | Sınav | ||
15) | Genel tekrar | ||
16) | Sınav | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar | ||||||||||||
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. | ||||||||||||
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. | ||||||||||||
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||||||||
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. | ||||||||||||
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır | ||||||||||||
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. | ||||||||||||
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular | ||||||||||||
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır | ||||||||||||
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 16 | 16 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 1 | 2 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | 15 | 15 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | ||
ARA SINAV (Vize) | ||
Genel Sınava Hazırlanma | ||
GENEL SINAV (Final) | ||
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 61 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 2 |