DIL VE KONUŞMA TERAPISI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DKT703 | ||||||||
Ders İsmi: | Çocuk Ruh Sağlığı ve Uyum Bozukluğu | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 8. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Alan İçi Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Aylin İpek Timur |
Dersin Amacı: | Dersi alan öğrenciler çocuk ve ergenlerde görülen psikiyatrik bozukluklarla ilgili kapsamlı bilgiye sahip olur. |
Dersin Hedefi: | Dersi alan öğrenci tanılar arası benzerlik ve farkları ayırmayı öğrenir. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çocuk ruh sağlığı tanımını açıklar.
Çocuk ruh sağlığı önemini açıklar.
Çocuk ruh sağlığı kavramının tarihsel gelişimini açıklar.
Çocuk ruh sağlığı üzerinde etkili faktörleri listeler ve açıklar.
|
||
2) Aile kavramını açıklar.
Aile tiplerini ve çocuk üzerindeki etkilerini açıklar.
Aile içi sağlıksız ilişkilerin çocuk üzerindeki etkilerini listeler.
|
||
3) Ana baba tutumlarını listeler.
Ruh sağlığı ve ana baba tutumları arasındaki ilişkiyi açıklar.
Sağlıklı ana baba tutumlarını ve özelliklerini açıklar.
Sağlıksız ana baba tutumları ve özelliklerini açıklar.
|
||
4) Anlıksal Yetersizlik DSM – 5 tanı ölçütlerini listeler
IQ skalasını hatırlar
Hafif – orta – ağır anlıksal yetersizlik özelliklerini listeler
Anlıksal yetersizlik risk etmenlerini açıklar.
Anlıksal yetersizlik ayırıcı ve eş tanıları listeler.
Tedavisinde kullanılan yöntemleri hatırlar.
|
||
5) Otizm ve ilişkili bozuklukları listeler.
Otizm DSM – 5 kriterlerini listeler.
Otizm etiyolojisi, epidemiyolojisini açıklar.
Otizm eştanı ve ayırıcı tanıları listeler.
Asperger bozukluğunu açıklar.
Çocukluğun Dezintegratif bozukluğunu / Heller Sendromu açıklar.
Rett sendromunu açıklar.
Tedavisinde kullanılan yöntemleri hatırlar.
|
||
6) Kekemelik DSM-5 kriterlerini listeler.
Kekemelik etiyoloji ve epidemiyolojisini açıklar.
Kekemelik eş tanı ve ayırıcı tanıları listeler.
Tedavisinde kullanılan yöntemleri hatırlar.
Özel Öğrenme Güçlüğü DSM-5 kriterlerini listeler.
Etiyoloji ve epidemiyolojisini açıklar.
Eş tanı ve ayırıcı tanıları listeler.
Tedavisinde kullanılan yöntemleri hatırlar.
|
||
7) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite DSM – 5 tanı kriterlerini listeler
DEHB etiyoloji ve epidemiyolojisini açıklar.
DEHB eş tanı ve ayırıcı tanıları listeler.
Tedavisinde kullanılan yöntemleri hatırlar.
|
||
8) Evlilik ve boşanma kavramlarını açıklar.
Boşanma nedenlerini listeler.
Boşanma nedenlerini analiz eder.
Boşanma sürecinde dikkat edilmesi gerekenleri analiz eder.
Boşanma sürecinde aileye verilecek danışmanlık becerilerini uygular.
|
||
9) Kardeş ilişki stillerini listeler.
Kardeş geçimsizliği kavramını açıklar.
Kardeş kıskançlığı kavramını ve nedenlerini açıklar.
Kardeş kıskançlığında etkili ana baba tutumlarını açıklar.
Kardeş kıskançlığı danışmanlığında etkili önerileri uygular.
|
||
10) Çocuklarda tuvalet alışkanlığı gelişimini açıklar.
Çocuklarda dışa atım bozukluklarını sıralar.
Çocuklarda enürezis bozukluğunu, etiyolojisini, epidemiyolojisini, alt tiplerini, eş tanıları, ayırıcı tanıları ve tedavilerini açıklar.
Çocuklarda enkoprezis bozukluğunu, etiyolojisini, epidemiyolojisini, alt tiplerini, eş tanıları, ayırıcı tanıları ve tedavilerini açıklar.
|
||
11) Davranış bozukluğu tanımını açıklar.
Davranış bozukluğu ve duygusal tepki ayrımını bilir.
Davranış bozukluklarının nedenlerini açıklar.
Çocuklarda korku – gece korkusu ve okul fobisi davranış bozukluklarının nedenleri ve çözüm yollarını listeler.
|
||
12) Çocuklarda normal gelişim sürecinde tırnak yeme, parmak emme ve yalan söyleme davranışlarını açıklar.
Patolojik tırnak emme, parmak emme, yalan söyleme davranışlarının nedenlerini ve çözüm yollarını listeler.
|
||
13) Çocuklarda mülkiyet kavramını açıklar.
Çocuklarda çalma davranışının sebeplerini açıklar.
Çocuklarda çalma davranışına yönelik tedavi yöntemleri ve önerileri listeler.
Çocukluk çağı mastürbasyon özelliklerini açıklar.
Çocukluk çağı mastürbasyonu nedenleri ve çözüm yollarını listeler.
Çocuklarda öfke ve saldırganlık davranışının nedenlerini açıklar.
Çocuklarda öfke ve saldırganlık davranışı ile ilgili çözüm ve tedavi önerilerini sıralar.
|
||
14) Depresyon bozukluklarını listeler.
Depresyon DSM-5 kriterlerini listeler.
Depresyonun çocuk ve ergenlerde klinik görünümünü yetişkinlerde depresyon görünümü ile karşılaştırır.
Tedavi yöntemlerini sıralar.
Obsesif ve kompülsif bozuklukları listeler.
OKB DSM-5 kriterlerini listeler.
OKB yetişkin ve çocuk klinik görünümleri arasındaki farkları karşılaştırır.
Tedavi yöntemlerini sıralar.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
1) | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Kavramı ve Tarihsel Gelişimi | ||
2) | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığında Aile Yapısı ve Önemi | ||
3) | Ana Baba Tutumları ve Ruh Sağlığı | ||
4) | Anlıksal Yetersizlik | ||
5) | Otizm ve İlişkili Bozukluklar | ||
6) | Kekemelik - Özel Öğrenme Güçlüğü | ||
7) | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | ||
8) | Boşanma ve Çocuk | ||
9) | Kardeş İlişkileri ve Çocuk | ||
10) | Enürezis ve Enkoprezis Bozuklukları | ||
11) | Davranım Bozuklukları I | ||
12) | Davranım Bozuklukları II | ||
13) | Davranım Bozuklukları III | ||
14) | Çocuklarda Depresyon | ||
15) | Çocuklarda Obsesif Kompülsif Bozukluklar | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma kavramlarını bilir ve ilgili süreçlerin gelişimsel, dilbilimsel, davranışsal ve biyomedikal açıdan teorik ve uygulamalı bilgisine sahiptir. | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
2) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması için gerekli kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgiye sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||||||
3) Yeterli mesleki terminolojiye sahiptir | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
4) Alanındaki bilimsel literatüre ve güncel gelişmelere ve bu gelişmelere ulaşma bilgisine hakimdir | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | ||||||
5) Dil ve konuşma terapisi alanında güvenilir, geçerli ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | ||||||
6) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında toplumu bilgilendirir ve ilgili önleme çalışmaları yapar. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||
7) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında bireylere, vakalara ve vakaların ailelere ve yakınlarına yönelik danışmanlık hizmeti verir. | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
8) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının uygun yöntemlere değerlendirmesini ve terapisini gerçekleştirir | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||
9) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi sürecinde uygun araç ve cihazları kullanarak veri toplar, kayıtları not eder, yorumlamasını gerçekleştirir, sonuçları raporlandırır, terapi plan/programı hazırlar, uygular ve izlemesini gerçekleştirir. | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||
10) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili bilimsel araştırmaları yapar ve alanla ilgili bilimsel literatüre katkı sağlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||
11) Dil ve konuşma terapisi alanında bağımsız/bireysel veya interdisipliner/multidisipliner bir ekip üyesi olarak ilgili süreç ve faaliyetlerde sorumluluk alarak süreçleri izler, yönetir ve sorunlarla karşılaşıldığında kanıta dayalı bilgi ve uygulamalar kapsamında çözüm yolları geliştirir. | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||
12) Toplumun faydasını gözeterek toplum farkındalığını geliştirmek, koruyucu önleyici çalışmalar yapmak ve sağlık politikalarını geliştirmek amacı ile gerekli faaliyetlerin düzenlenmesi, araştırmaların yapılması ve projelerin oluşturulmasın görev alır. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||||
13) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma süreçleri, bozuklukları, değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili değişen ve gelişen bilgileri takip eder ve bilimsel literatürü bu amaçla uygun şekilde kullanır. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre takip eder ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||||||
15) Yaşam boyu mesleki ve kişisel gelişimi ile ilgili eğitim, kurs, çalıştay, seminer ve kongre aktivitelerine katılarak kendini sürekli geliştirmeyi amaç edinir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ||||||
16) Dil ve konuşma terapisi veya danışmanlık hizmeti verilen bireyler ile yaş, sosyo ekonomik, sosyo-kültürel, eğitim düzeyi ve dil-konuşma bozukluğuna uygun şekilde iletişim kurar ve sosyal etkileşimi gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||
17) İnterdisipliner veya multidisipliner ekipte dil ve konuşma terapisi ve diğer alanlara yönelik uygulama, tartışma ve diğer çalışmalarda ekip arkadaşları ile uygun şekilde iletişim kurar. | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
18) İnsan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerler, mesleki mevzuat ve yasalara uygun şekilde davranır ve mesleğini idame eder. | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||
19) Multidisipliner alanda bir ekip üyesi olarak diğer meslek elemanlarına dil ve konuşma terapisti mesleğini tanıtır ve dil ve konuşma terapisi dahil her mesleğin sınır ve yetkinliklerini gözeterek uygun ve etkili bir ekip çalışanı şeklinde davranır. | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | ||||||
20) Çevreye duyarlı, yenilikçi, dürüst, araştırmacı karakteri ile topluma doğru örnek bir birey olur. | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 28 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 28 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 7 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 2 |
Genel Sınava Hazırlanma | 7 | 7 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 2 |
Katılım | 14 | 14 |
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | 2 | 2 |
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 90 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |