SAÇ BAKIMI VE GÜZELLIK HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBG101
Ders İsmi: Mesleki Anatomi ve Fizyoloji
Ders Yarıyılı: 1. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Meral Yüncü

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Anatomi ve fizyoloji, insan vücudunun yapısını (anatomi) ve bu yapının nasıl işlediğini (fizyoloji) anlamaktır. Bu ders, vücudun farklı sistemlerini, organlarını, dokularını ve hücrelerini inceleyerek, onların nasıl çalıştığını ve birbiriyle nasıl etkileşime girdiğini öğretir. Öğrencilere, sağlıklı bir vücudun nasıl çalıştığını anlamaları ve bu bilgiyi sağlık, tıp, spor bilimi gibi alanlarda uygulamaları için temel bilgiler sağlar. Ayrıca, hastalıkların ve yaralanmaların vücudu nasıl etkilediğini anlamak için de gerekli bir altyapı sunar.
Dersin Hedefi: Öğrencilere, insan vücudunun yapısı (anatomi) ve işlevi (fizyoloji) hakkında temel bilgileri kazandırmak.
Vücut sistemlerini (örneğin, sinir sistemi, dolaşım sistemi, kas-iskelet sistemi) tanıma ve bu sistemlerin birbiriyle nasıl etkileşimde olduğunu anlamak.
Sağlıklı bir vücut işleyişinin ne anlama geldiğini ve bu işleyişin bozulduğunda hangi sağlık sorunlarının ortaya çıkabileceğini kavratmak.
Öğrencilerin bu bilgileri klinik veya sağlıkla ilgili uygulamalarda kullanabilme yeteneğini geliştirmek.
Vücut yapısı ve işlevi hakkında eleştirel düşünme becerisi kazandırmak Hastalıklar ve vücut işlev bozukluklarıyla ilgili sorunları tanıma ve çözme becerisini geliştirmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnsan vücudunun temel yapısını ve organizasyonunu, hücrelerden başlayarak organ sistemlerine kadar tanımlayabilme. Vücut bölgelerini, anatomik yönleri ve terimleri doğru bir şekilde kullanabilme.
  2) Vücut sistemlerinin (örneğin, sinir, dolaşım, solunum, sindirim, iskelet, kas) yapısını ve işlevlerini ayrıntılı olarak açıklayabilme. Bu sistemlerin birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğini ve bütüncül bir vücut işleyişi sağladığını kavrayabilme.
  3) Temel fizyolojik süreçleri (örneğin, homeostaz, metabolizma, sinir iletimi, kas kasılması) tanımlayabilme. Vücutta bu süreçlerin nasıl düzenlendiğini ve kontrol edildiğini açıklayabilme.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Vücut yapısı ve işleyişi hakkında bilgiyi etkili bir şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme. Tıbbi ve bilimsel terminolojiyi doğru ve yerinde kullanabilme.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sağlık sorunlarına ilişkin anatomik ve fizyolojik bilgiyi kullanarak çözüm önerileri geliştirebilme. Vücut sistemlerindeki bozukluklarla ilgili olası nedenleri ve sonuçları değerlendirebilme.
  2) Anatomi ve fizyolojiyle ilgili konularda bilimsel araştırmaları anlama ve değerlendirme yeteneği geliştirme. Kritik düşünme becerilerini kullanarak, bu bilgiyi sağlık bilimleri gibi ilgili alanlarda analiz edebilme.
  3) Edinilen bilgiyi klinik durumlara veya sağlıkla ilgili senaryolara uygulayabilme. Hastalıklar ve bozukluklar durumunda vücut işlevlerinin nasıl değiştiğini tanımlayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Temel Kavramlar - Dersin tanıtımı, amaçlar ve öğrenme kazanımları - Anatomik terminoloji, vücut bölümleri ve yönlendirmeler - Hücresel düzeyde organizasyon: Hücre yapısı ve işlevleri
2) Derinin Anatomi ve Fizyolojisi
2) Doku Tipleri ve Organizasyonu - Dört ana doku tipi (epitel, bağ, kas, sinir) - Doku tiplerinin yapısı ve işlevleri
3) İskelet Sistemi - Kemik yapısı ve işlevleri - Kemik dokusu, iskelet sistemi organizasyonu - Temel kemikler ve eklemler
4) Kas Sistemi 1- Temel kas grupları ve işlevleri
4) Kas Sistemi - Kas dokusu türleri (iskelet, kalp, düz kas) - Kasların yapısı ve kasılma mekanizmaları - Temel kas grupları ve işlevleri
5) Kas Sistemi 2- Temel kas grupları ve işlevleri
5) Sinir Sistemi I - Sinir dokusu: Nöronlar ve glia hücreleri - Merkezi sinir sistemi: Beyin ve omurilik - Periferik sinir sistemi: Sinirler ve gangliyonlar
6) Sinir Sistemi II - Sinirsel iletim ve sinapslar - Otonom sinir sistemi: Sempatik ve parasempatik sistemler - Duyu organları ve refleksler
7) Dolaşım Sistemi - Kalbin yapısı ve işleyişi - Kan damarları: Arterler, venler, kapillerler - Kanın bileşimi ve işlevleri, hemostaz
8) Ara Sınav
9) Solunum Sistemi - Solunum yolları: Burun, farenks, larenks, trakea, bronşlar - Akciğerlerin yapısı ve işlevleri - Gaz değişimi ve solunum mekanizmaları
10) Sindirim Sistemi - Sindirim sistemi organları: Ağızdan anüse kadar - Besinlerin sindirimi ve emilimi - Karaciğer, pankreas ve safra kesesi işlevleri
11) Üriner Sistem - Böbreklerin yapısı ve işlevleri - İdrar oluşumu ve boşaltımı - Üreterler, mesane ve üretra
12) Endokrin Sistem - Hormonların yapısı ve işlevleri - Endokrin bezler: Hipofiz, tiroid, paratiroid, adrenal bezler, pankreas - Hormonların vücuttaki etkileri ve homeostazdaki rolleri
13) Üreme Sistemi - Erkek ve kadın üreme sistemlerinin anatomisi - Gametogenezis: Sperm ve oosit üretimi - Üreme döngüsü ve hormonal düzenleme
14) Lenfatik ve Bağışıklık Sistemi - Lenfatik sistem: Lenf damarları, lenf düğümleri, lenf sıvısı - Bağışıklık tepkisi: Doğal ve adaptif bağışıklık - Dalak, timüs ve diğer immün sistem organları
15) Bütüncül Bakış ve Genel Değerlendirme - Sistemler arası etkileşimler: Homeostazın korunması - Hastalıkların anatomik ve fizyolojik etkileri - Genel tekrar ve final sınavına hazırlık
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: https://www.nobeltip.com/urun/netter-atlas-of-human-anatomy-8-ed
https://www.nadirkitap.com/color-atlas-of-anatomy-a-photographic-study-of-the-human-body-ciltli-johannes-rohen-chihiro-yokochi-lutjen-kitap32614198.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKYPFBO_KKG0JGL7nxOykmxkvbs72YkExvJjeMduSVXgs2aCQMZIfxUaAiGTEALw_wcB
https://www.slideshare.net/Cglkres/9snf-anatomi-ve-fizyoloji-kitab
https://kitap.eba.gov.tr/panel/dosyalar/upload/1462/0/U_0_20_10_2020_15_33_05_531.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Cilt türlerini ve yapılarını bilir.
2) Yaptıkları bütün işlemlerden önce ve sonra uygulayacakları hijyen basamaklarını bilir.
3) Saç bakımı ve güzellik hizmetleri sektörüne ait, yürürlükte olan yasal düzenlemeleri, yönetmelikleri bilir.
4) Mesleki anatomi ve fizyoloji bilgisine sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3
5) Kozmetik ürünleri bilir.
6) Epilasyon uygulamasında dikkat edilecek noktaları bilir.
7) Temel Makyaj uygulamasını bilir.
8) “Kalıcı Makyaj” alanı ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
9) “Sahne ve Objektif Makyajı” alanı ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
10) Aldığı teorik ve uygulamalı derslerle, cilt analizi yaparak, cilt tipini ve buna yönelik bakım uygulamalarını belirleyebilir. 2 2 2 2 3 3 3
11) El, ayak ve tırnak bakımı yapabilir.
12) Vücut ve cilt bakımı yapabilir. 3 3 3 3 3 3 3
13) Temel Makyaj uygulaması yapabilir.
14) Masaj tekniklerini uygulayabilir. 3 3 3 3 3 3 3
15) Müşterileri ve iş arkadaşları ile etkili iletişim kurabilir.
16) Estetik ve güzellik algısını geliştirerek, yeni saç kesim teknikleri ve makyaj teknikleri uygulayabilir.
17) ⁠Güzellik kavramına bütünsel(bütüncül) yaklaşımı bilir. 3 3 3 3 3 3 3
18) Saç bakım ve güzellik hizmetleri sektöründe işletme yöneticisi olabilir.
19) İmaj ve stil yaratmada kendine özgü yenilikler getirerek müşterilerini sıradanlıktan kurtarabilir.
20) Kişiye özel saç kesimi ve renklendirmesi yapabilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 24
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 1 2
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 2 4
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 60
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2