Dersin Amacı: |
Anatomi ve fizyoloji, insan vücudunun yapısını (anatomi) ve bu yapının nasıl işlediğini (fizyoloji) anlamaktır. Bu ders, vücudun farklı sistemlerini, organlarını, dokularını ve hücrelerini inceleyerek, onların nasıl çalıştığını ve birbiriyle nasıl etkileşime girdiğini öğretir. Öğrencilere, sağlıklı bir vücudun nasıl çalıştığını anlamaları ve bu bilgiyi sağlık, tıp, spor bilimi gibi alanlarda uygulamaları için temel bilgiler sağlar. Ayrıca, hastalıkların ve yaralanmaların vücudu nasıl etkilediğini anlamak için de gerekli bir altyapı sunar. |
Dersin Hedefi: |
Öğrencilere, insan vücudunun yapısı (anatomi) ve işlevi (fizyoloji) hakkında temel bilgileri kazandırmak.
Vücut sistemlerini (örneğin, sinir sistemi, dolaşım sistemi, kas-iskelet sistemi) tanıma ve bu sistemlerin birbiriyle nasıl etkileşimde olduğunu anlamak.
Sağlıklı bir vücut işleyişinin ne anlama geldiğini ve bu işleyişin bozulduğunda hangi sağlık sorunlarının ortaya çıkabileceğini kavratmak.
Öğrencilerin bu bilgileri klinik veya sağlıkla ilgili uygulamalarda kullanabilme yeteneğini geliştirmek.
Vücut yapısı ve işlevi hakkında eleştirel düşünme becerisi kazandırmak Hastalıklar ve vücut işlev bozukluklarıyla ilgili sorunları tanıma ve çözme becerisini geliştirmek.
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İnsan vücudunun temel yapısını ve organizasyonunu, hücrelerden başlayarak organ sistemlerine kadar tanımlayabilme.
Vücut bölgelerini, anatomik yönleri ve terimleri doğru bir şekilde kullanabilme.
|
2) Vücut sistemlerinin (örneğin, sinir, dolaşım, solunum, sindirim, iskelet, kas) yapısını ve işlevlerini ayrıntılı olarak açıklayabilme.
Bu sistemlerin birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğini ve bütüncül bir vücut işleyişi sağladığını kavrayabilme.
|
3) Temel fizyolojik süreçleri (örneğin, homeostaz, metabolizma, sinir iletimi, kas kasılması) tanımlayabilme.
Vücutta bu süreçlerin nasıl düzenlendiğini ve kontrol edildiğini açıklayabilme.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Vücut yapısı ve işleyişi hakkında bilgiyi etkili bir şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme.
Tıbbi ve bilimsel terminolojiyi doğru ve yerinde kullanabilme.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sağlık sorunlarına ilişkin anatomik ve fizyolojik bilgiyi kullanarak çözüm önerileri geliştirebilme.
Vücut sistemlerindeki bozukluklarla ilgili olası nedenleri ve sonuçları değerlendirebilme.
|
2) Anatomi ve fizyolojiyle ilgili konularda bilimsel araştırmaları anlama ve değerlendirme yeteneği geliştirme.
Kritik düşünme becerilerini kullanarak, bu bilgiyi sağlık bilimleri gibi ilgili alanlarda analiz edebilme.
|
3) Edinilen bilgiyi klinik durumlara veya sağlıkla ilgili senaryolara uygulayabilme.
Hastalıklar ve bozukluklar durumunda vücut işlevlerinin nasıl değiştiğini tanımlayabilme.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve Temel Kavramlar
- Dersin tanıtımı, amaçlar ve öğrenme kazanımları
- Anatomik terminoloji, vücut bölümleri ve yönlendirmeler
- Hücresel düzeyde organizasyon: Hücre yapısı ve işlevleri |
2) |
Derinin Anatomi ve Fizyolojisi |
2) |
Doku Tipleri ve Organizasyonu
- Dört ana doku tipi (epitel, bağ, kas, sinir)
- Doku tiplerinin yapısı ve işlevleri |
3) |
İskelet Sistemi
- Kemik yapısı ve işlevleri
- Kemik dokusu, iskelet sistemi organizasyonu
- Temel kemikler ve eklemler |
4) |
Kas Sistemi 1- Temel kas grupları ve işlevleri |
4) |
Kas Sistemi
- Kas dokusu türleri (iskelet, kalp, düz kas)
- Kasların yapısı ve kasılma mekanizmaları
- Temel kas grupları ve işlevleri |
5) |
Kas Sistemi 2- Temel kas grupları ve işlevleri |
5) |
Sinir Sistemi I
- Sinir dokusu: Nöronlar ve glia hücreleri
- Merkezi sinir sistemi: Beyin ve omurilik
- Periferik sinir sistemi: Sinirler ve gangliyonlar |
6) |
Sinir Sistemi II
- Sinirsel iletim ve sinapslar
- Otonom sinir sistemi: Sempatik ve parasempatik sistemler
- Duyu organları ve refleksler |
7) |
Dolaşım Sistemi
- Kalbin yapısı ve işleyişi
- Kan damarları: Arterler, venler, kapillerler
- Kanın bileşimi ve işlevleri, hemostaz |
8) |
Ara Sınav |
9) |
Solunum Sistemi
- Solunum yolları: Burun, farenks, larenks, trakea, bronşlar
- Akciğerlerin yapısı ve işlevleri
- Gaz değişimi ve solunum mekanizmaları |
10) |
Sindirim Sistemi
- Sindirim sistemi organları: Ağızdan anüse kadar
- Besinlerin sindirimi ve emilimi
- Karaciğer, pankreas ve safra kesesi işlevleri |
11) |
Üriner Sistem
- Böbreklerin yapısı ve işlevleri
- İdrar oluşumu ve boşaltımı
- Üreterler, mesane ve üretra |
12) |
Endokrin Sistem
- Hormonların yapısı ve işlevleri
- Endokrin bezler: Hipofiz, tiroid, paratiroid, adrenal bezler, pankreas
- Hormonların vücuttaki etkileri ve homeostazdaki rolleri |
13) |
Üreme Sistemi
- Erkek ve kadın üreme sistemlerinin anatomisi
- Gametogenezis: Sperm ve oosit üretimi
- Üreme döngüsü ve hormonal düzenleme |
14) |
Lenfatik ve Bağışıklık Sistemi
- Lenfatik sistem: Lenf damarları, lenf düğümleri, lenf sıvısı
- Bağışıklık tepkisi: Doğal ve adaptif bağışıklık
- Dalak, timüs ve diğer immün sistem organları |
15) |
Bütüncül Bakış ve Genel Değerlendirme
- Sistemler arası etkileşimler: Homeostazın korunması
- Hastalıkların anatomik ve fizyolojik etkileri
- Genel tekrar ve final sınavına hazırlık |
16) |
Final Sınavı |
Diğer Kaynaklar: |
https://www.nobeltip.com/urun/netter-atlas-of-human-anatomy-8-ed
https://www.nadirkitap.com/color-atlas-of-anatomy-a-photographic-study-of-the-human-body-ciltli-johannes-rohen-chihiro-yokochi-lutjen-kitap32614198.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKYPFBO_KKG0JGL7nxOykmxkvbs72YkExvJjeMduSVXgs2aCQMZIfxUaAiGTEALw_wcB
https://www.slideshare.net/Cglkres/9snf-anatomi-ve-fizyoloji-kitab
https://kitap.eba.gov.tr/panel/dosyalar/upload/1462/0/U_0_20_10_2020_15_33_05_531.pdf
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|